به گزارش ایرنا محمد جوروند شامگاه دوشنبه در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره سراسری شعر نخل و کارون در شوشتر اظهار داشت: به مفهوم شهید و شهادت از مناظر مختلفی در انقلاب اسلامی پرداخته شده است که همه آنها جای تامل و دقت نظر دارد.
وی افزود: مفهوم شهادت از منظر اندیشه ای، مفهومی متعالی است که در ابتدای شکفتن و شکوفایی اسلام عزیز معنایی جهانگیر و جهان شمول پیدا کرد هرچند که بعدها جهان آدمی از این مفهوم بزرگ و متعالی محروم ماند اما در دوران شکوفایی انقلاب اسلامی یک بار دیگر این مفهوم خود را نشان داد.

*وصیت نامه شهدا؛ مکتب عرفان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان توضیح داد: برخی فلاسفه دوره معاصر، مانند مرحوم دکتر سید احمد فردید، معتقد بودند هر وصیت نامه شهید یک مکتب بزرگ عرفانی است که کمتر به آنها پرداخته شده است.
وی بیان کرد: مکاتب و شخصیت‌های عرفانی زیادی در تاریخ اسلامی خودمان چه در ایران و چه در کشورهای اسلامی دیگر داریم اما چگونه می شود که در دوره انقلاب اسلامی ایران وصیت نامه های شهدا را به عنوان یک مکتب عرفانی تلقی نمی کنیم.
جوروند تصریح کرد: اگر به شکل زندگی و زیست شهدا نگاه کنید متوجه می شوید که هر کدام از آن ها خودشان عارفان بزرگی هستند به همین دلیل نام خیلی از عرفای بزرگ در سایه سار اسم بلند شهدایی که در دوران معاصر از آنها یاد می کنیم رنگ می بازد.
وی با اشاره زندگی شهید هادی کجباف گفت: وی بسیاری از وقت خود را در سایه گمنامی وقف مردم، فقرا، ایتام، مساکین کرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان توضیح داد: آنچه شاعران ما در حوزه شهادت می نگارند اجری بزرگ در نزد حق دارد، شاعرانی که در حوزه اهل بیت، مفاهیم معنوی،دفاع مقدس شعر می سرایند حتما در پل صراط و نزد شهدا محشور خواهند شد چراکه رسالت سنگینی را به نسل جوان منتقل می کنند.
به گزارش ایرنا در بخش تقدیر این جشنواره از پروا ربیع زاده از شوشتر، محمد بعاج از شادگان، اصغر رضایی گماری از گتوند به عنوان شاعر برگزیده تقدیر شد.
در بخش دفاع مقدس و مدافعان حرم نیز به ترتیب محمدرضا ملکیان از اصفهان ،فرهنگ دشتی از آبادان و سعید بخشنده از رامشیر و کوروش شباب از شوشتر نفرات اول تا سوم این بخش شدند.
در بخش آزاد فاطمه بیاتی از شهرکرد، فرحناز متعالی از کرمانشاه، روح الله چراغ زاده از لرستان نیز به عنوان نفرات اول تا سوم این بخش انتخاب شدند.
سپس از کتاب 'در رویاهایم قدم بزن'اثر فریده اکبری بیرگانی رونمایی شد.
در پایان این آیین از خانواده های مدافع حرم شهید هادی کجباف و شهید سردار مجید مختاربند تجلیل شد.
به گفته علی بهرامی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوشتر، یک هزار و هشتاد اثر به دبیر خانه این جشنواره رسیده که از این تعداد 10اثر برگزیده شد.
گستره این جشنواره استان های اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و خوزستان است.
7164/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.