مهدی مکارمی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالهاست نوع نگاه به حوزه مدیریت شهری در شهرهای مختلف دنیا و حتی کلانشهرهای ایران به سمت رویکرد اجتماعی و فرهنگی گرایش پیدا کرده است.
وی گفت: به طور کلی مدیران شهری کلانشهرها به این نکته پی برده اند که برای بهبود و توسعه همه جانبه شهری باید از شهرداری به عنوان یک نهاد صرفا خدماتی گذر کرده و به سمت امور فرهنگی اجتماعی حرکت کنند.
وی ادامه داد: کلانشهرهایی همچون تهران، اصفهان و شیراز سالهاست که نهادهای فرهنگی و اجتماعی را در دل شهرداری گنجانده اند و کلانشهر اهواز باوجود اینکه آخرین کلانشهر در ایجاد چنین نهادی بود اما تقریبا زودتر از سایر شهرها نسبت به حذف معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اقدام کرد.
مکارمی یادآور شد: در دوره پیشین شورای شهر و شهرداری، وزارت کشور در راستای چابک سازی شهرداری ها دستور ادغام برخی معاونت ها و تبدیل آنها از هشت به 6 معاونت را صادر کرد اما هیچ گونه توصیه ای برای حذف معاونت فرهنگی اجتماعی نکرد از همین رو بسیاری از کلانشهرها از ادغام معاونت مهم فرهنگی اجتماعی خودداری کردند.
وی افزود: شهردار سابق ساختار جدید شهرداری را به تصویب رساند که یکی از موارد انحلال معاونت فرهنگی اجتماعی و تقلیل آن به یک سازمان شبه پیمانکاری و مجری امور شهرداری بود اگرچه شورای جدید نیز همانند شورای پیشین در این تصمیم گیری دخالتی نداشت اما انتظار می رفت در اجرای این مصوبه تعجیل نکند.
دستیار استاندار خوزستان در امور فرهنگی اجتماعی خاطر نشان کرد: در سایر کلانشهرها نه تنها معاونت فرهنگی اجتماعی پا برجاست بلکه سازمان های اجرا کننده مصوبات این معاونت نیز وجود دارد زیرا امروزه برای همه مشخص است که باید بین نهاد برنامه ریزی کننده، تصمیم گیر و سیاست گذار با حوزه اجرا تمایز قائل شد.
وی با تاکید بر اینکه توسعه هر کلانشهر منوط به داشتن رویکرد اجتماعی فرهنگی است گفت: در کلانشهر اهواز با حجم گسترده ای از آسیب های اجتماعی مواجه هستیم از همین رو رسالت شهرداری اهواز سنگین تر شده است و باید به صورت جدی و راهبردی فعالیت های فرهنگی اجتماعی را دنبال کند.
مکارمی ادامه داد: بحث بر سر اشخاص و مدیران خاصی نیست بلکه مشکل ساختار فعلی است که عملا منجر به تعطیلی برنامه ها و فعالیت های فرهنگی اجتماعی شده است.
وی گفت: برای خروج شهرهای استان از شرایط فعلی لازم است که نگاه صرفا فیزیکالیسم و کالبدی را کنار گذاشته و به این باور برسیم که شهر نیز دارای روح است.
وی گفت: برای استحکام پیوندهای اجتماعی شهر اهواز از طریق بسترسازی فعالیت های فرهنگی اجتماعی اقدام جدی نداشتیم و امروز تاثیر آن در نمود آسیب های اجتماعی مشخص است.
دستیار استاندار خوزستان تاکید کرد: لازم است که ارتباط مدیران شهری با سازمان های مردم نهاد و نخبگان شهر افزایش یابد.
مکارمی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگرداندن معاونت فرهنگی اجتماعی به شهرداری اهواز ممکن است یا خیر گفت: استاندا خوزستان تاکنون 2 بار از طریق مکاتبه با وزرات کشور برای بازگرداندن این معاونت اعلام آمادگی کرده است و در صورت نیاز بار دیگر در این خصوص اقدام می کند که البته پیگیری ویژه برای بازگرداندن این معاونت با شورای شهر و شهرداری اهواز است.
معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز تاقبل از سال 87 به‌ عنوان مشاور شهرداری در حال فعالیت بود که با توسعه امر فرهنگ در سال 87 به معاونت فرهنگی و اجتماعی ارتقا یافت.
طرح حذف معاونت فرهنگی شهرداری کلانشهرها یکی از برنامه‌های کوچک‌سازی شهرداری‌هاست.
به گفته برخی منتقدان در ساختار شهرداری ها معاونت ها در بالاترین سطح قرار دارند که با حذف این معاونت، در عمل سیاستگذاری، برنامه ریزی، اجرا و نظارت برنامه ها باهم ادغام شده و این باعث تداخل و ناکارآمدی فعالیتها شده است.
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.