علی رحم کریمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون با همکاری بخشداری ها و فرمانداران ایذه ، باغملک ،اندیکا ، دهدز ، دزفول ، لالی و دزفول در حال بهسازی و بازکردن مسیرهای تردد عشایر هستیم.
وی با بیان اینکه کارشناسان امور عشایری استان در حال جمع بندی خسارات وارده به مسیرهای تردد عشایر استان هستند افزود: البته کوچ ییلاقی عشایر استان به استان های همجوار به پایان رسیده ولی کوچ درون استانی در حال انجام است.
مدیرکل امور عشایری خوزستان بیان کرد: خوشبختانه بارندگی های اخیر بهاری ، خسارت مالی و جانی به عشایر استان (در محدوده خوزستان) وارد نکرده است ولی به زیرساخت ها و مسیر تردد عشایر خسارت زد.
کریمی افزود: بیشتر ایل راههای استان در موقع برف زمستانی مسدود می شد ولی در بارندگی های بهاری ، شدت بارش به حدی بود که ایل راههای عشایر شسته شده است.
وی با بیان اینکه مناقصه شن ریزی و آسفالت ایل راههای اصلی عشایر استان در حال برگزاری است ، افزود : با اجرای آسفالت و تثبیت مسیرهای تردد عشایر ، امکان بستن شدن این مسیرها کاهش می یابد و عشایر کمتر دچار خسارت و نگرانی می شوند.
به گزارش ایرنا بارندگی های 2 هفته اخیر خسارت های زیادی به بخش های کشاورزی ، برق ، فضای سبز و برخی تاسیسات شهری و روستایی خوزستان وارد کرد که عشایر کوچ رو نیز از این خسارات بی نصیب نبودند.
کوچ درون استانی عشایر و استقرار در میان بندها تا اواخر اردیبهشت ادامه می یابد و سپس با گرم شدن تدریجی هوا ، کوچ خود را به مناطق ییلاقی خوزستان و مناطق همجوار شروع می کنند.
کوچ عشایر به مناطق قشلاقی خوزستان از اوایل آبان با سرد شدن تدریجی هوا شروع می شود و در نیمه دوم اردیبهشت به تدریج به مناطق ییلاقی باز می گردند.
عشایر استان خوزستان با 22هزار خانوار حدود 2 میلیون راس دام سبک در اختیار دارند.
بر اساس آمار سازمان امور عشایری کشور ، عشایر ایران حدود 25درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور معادل 250هزار تن را تولید می کنند.
6065/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.