به گزارش ایرنا فردوس کریمی دوشنبه در سی و هشتمین جلسه علنی شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه انشعابات غیرمجاز و استفاده غیر متعارف از آب شرب از دیگر دلایل افت فشار در برخی نقاط است افزود: حدود 10 درصد آب تصفیه برای استفاده در فضای سبز در اختیار شهرداری قرار می گیرد.
وی گفت: حدود 60 درصد این شبکه دارای آسیب های اساسی است از همین رو یکی از سیاست های وزارت نیرو اصلاح و بازسازی شبکه است.
وی وضعیت آب و فاضلاب شهر اهواز را به یک بیمار سرطانی تشبیه کرد و گفت: آب مورد نیاز کلانشهر اهواز از سه منبع رودخانه کارون، سد مخزنی کرخه(در قالب طرح آبرسانی غدیر) و آب حیات شوشتر تامین می شود.
کریمی تاکید کرد: قرار است تا افق 1415، 13 متر مکعب آب بر ثانیه از سد مخزنی دز به اهواز منتقل شود و در همین راستا تکمیل پروژه تصفیه خانه کیان آباد با ظرفیت هفت مترمکعب آب بر ثانیه توسط سازمان آب وبرق خوزستان درحال انجام است.
وی گفت: در تصفیه خانه کوت امیر نیز پنج متر مکعب آب بر ثانیه تصفیه خواهد شد.
وی ادامه داد: پروژه احداث یک ایستگاه پمپاژ و خط انتقال به طول هشت کیلومتر نیز از تصفیه خانه ملی راه تا منازل حصیرآباد مراحل نهایی خود را سپری می کند که با بهره برداری از آن مشکل افت فشار در شرق اهواز نیز کاهش می یابد.
کریمی با اشاره به برنامه های میان مدت برای ارتقاء کیفیت آب شرب اهواز افزود: قرار بود در سال جاری 6 متر مکعب آب بر ثانیه از طرح آبرسانی غدیر به اهواز منتقل شود که تاکنون این عدد بین 4.5 تا پنج مترمکعب بر ثانیه است.
مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز با بیان اینکه حدود 55 درصد آب مورد نیاز شهروندان اهوازی از طریق طرح آبرسانی غدیر تامین می شود گفت: نزدیک به 35 تا 40 درصد آب مورد نیاز اهواز از طریق رودخانه کارون تامین می شود و10 درصد آب مورد نیاز اهواز از آب حیات شوشتر است.
وی در بخشی دیگر درخصوص تصفیه فاضلاب شهر نیز اظهار کرد: در طول شبانه روز 300هزار متر مکعب فاضلاب در اهواز تولید می شود که حدود 30هزار مترمکعب آن در تصفیه خانه چنیبه تصفیه می شود.
کریمی یادآور شد: در سال 1390 مناقصه ای برای ساخت یک تصفیه خانه برگزار شد اما به دلیل مسائلی از جمله تحریم ها فاینانس آن پیگیری نشد و مجددا در سال 96 مجوزهای لازم برای واگذاری از طریق فاینانس کسب شد و این پروژه وارد مرحله کسب مجوزهای لازم در کشور چین شده است.
وی گفت: در شرق اهواز نیز عملیات اجرایی ساخت تصفیه خانه ای در سال 1387 از طریق کنسرسیوم آغاز شد اما به دلیل اختلاف میان پیمانکار و کارفرما کار به حالت تعلیق درآمد که در سال گذشته با تزریق 120 میلیارد ریالی اعتبار بار دیگر فعال شد.
کریمی تصریح کرد: پس از تکمیل سیستم تصفیه فاضلاب شرق و غرب اهواز باید فاضلاب شهر جمع آوری و به آنها منتقل شود.
وی گفت: بانک جهانی اعتبار لازم جهت انجام بخشی از این پروژه را پرداخت کرد اما با اعمال تحریم ها تمام هزینه های آن برعهده دولت قرار گرفت.
وی با بیان اینکه خطوط جمع کننده فاضلاب در اهواز به هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد ادامه داد: باتوجه به هزینه کلانی که برای این پروژه نیار است آن را با اولویت قرار دادن قسمت غرب اهواز و سپس شرق شهر از طریق فاینانس انجام خواهیم داد.
کریمی خاطر نشان کرد: وزارت نفت نیز متعهد به اجرای 17 پروژه مرتبط با فاضلاب در مناطق کم برخوردار شهر با اعتبار 560 میلیارد ریال شده است و 19 پروژه نیز از طریق مصوبات هیات دولت انجام می شود.
بسیاری از مناطق کلانشهر اهواز در روزهای گذشته با افت فشار و کاهش کیفیت آب شرب اهواز مواجه بودند که همین امر موجب نارضایتی برخی شهروندان شده است.
شرکت آب و فاضلاب اهواز به یک میلیون و 320هزار نفر در شهرستان های اهواز، حمیدیه، باوی، کارون، ویس، شیبان، شیرین شهر و شهر رامین خدمت رسانی می کند.
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.