زهرا عبدالهی دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در دزفول با بیان اینکه اضافه وزن در کلیه گروه های سنی وجود دارد افزود:مهمترین علت چاقی تغییرات الگوی غذایی و مصرف زیاد مواد قندی ،شیرینی ،فست فود ،غذای چرب و سرخ شده ، نوشابه های گازدار ،مصرف کم میوه و سبزی و در کنار آن نداشتن تحرک است .
وی با اشاره به اینکه چاقی زمینه ساز ابتلا به بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، قلبی عروقی،انواع سرطان و فشار خون می باشد گفت: در حال حاضر 76 درصد مرگ و میرها به علت بیماری های غیرواگیر است که تغذیه نامناسب و چاقی از عوامل بروز این بیماری هاست.
وی اولویت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی را پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی دانست و افزود:در قالب طرح تحول سلامت توسط کارشناسان تغذیه خدمات مشاوره رایگاه ارائه می شود تا مردم طبق هرم غذایی تغذیه داشته باشند و ضمن کاهش مصرف نمک،شکر و چربی از میوه ،منابع فیبری ، نان و غلات سبوس دار بیشتر استفاده کنند و در کنار آن در روز 30 دقیقه پیاده روی تند داشته باشند .
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نمی توان به طور دقیق گفت چند درصد مرگ و میرها در کشور به علت مصرف فست فودهاست گفت:علت مرگ و میر متعدد است و در واقع عواملی دست به دست هم می دهند تا یک بیماری بروز کند که یکی از این عوامل شیوه تغذیه است ضمن اینکه فست فود سرشار از نمک،شکر و روغن است و اگر در مصرف آنها زیاده روی و افراط شود افراد دچار چربی و فشار خون بالا و اضافه وزن می شوند.
وی بیان داشت:فست فود باید به اندازه محدود و در دفعات کم مصرف شود، اگر در مصرف آن افراط شود مشکل ساز می شود ،از نظر تغذیه ای رعایت تعادل در رژیم غذایی بسیار مهم است.
عبدالهی با بیان اینکه تغییر رفتار تغذیه ای نیاز به آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دارد گفت:باید با همکاری رسانه ها به مردم آموزش داد که چه نوع غذا و به چه میزانی مصرف کنند.
این مسئول وزارت بهداشت گفت:در بررسی انجام شده رفتارهای غذایی مردم در استان های مختلف متفاوت است در استان خوزستان مصرف مواد قندی و شیرینی و نیز فست فود به ویژه فلافل و سمبوسه بالا ارزیابی شده است این درحالی است که اگر این فست فود در منزل و با روغن کم و با استفاده از مواد با کیفیت تهیه شود مصرف آنها مشکلی ندارد.
وی با بیان اینکه شیوع چاقی در استان های گرمسیری بالاست گفت:به علت آب و هوای گرم ،شهروندان مناطق گرمسیری بیشترین ساعات طول روز را در منزل سپری می کنند و رفتارهای غذایی آنها نیز نامناسب است که باعث چاقی در آنها می شود.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی در خصوص عرضه مواد غذایی ناسالم در بوفه مدارس نیز گفت: بر اساس تفاهم نامه مشترک بین وزارتخانه های بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش مواد غذایی مجاز به عرضه در بوفه مدارس هستند که مورد تایید وزارت بهداشت باشند بنابراین عرضه مواد غذایی ناسالم در بوفه مدارس ممنوع و فروش آنها تخلف محسوب می شود .
وی اظهار داشت :از زمانی که این تفاهم نامه امضا و ابلاغ شده طبق نظارت بازرسان محیط در کشور فقط در 2،5 درصد مدارس کشور مواد غذایی ناسالم عرضه می شود که این نشان می دهد در بوفه مدارس اصلاحاتی صورت گرفته البته باید این آمار به 100 درصد برسد.
زهرا عبدالهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی همراه با پریسا ترابی عضو دیگر این دفتر از مرکز جامع سلامت مدرس دزفول بازدید و عملکرد این مرکز در ارائه خدمات تغذیه ای را مثبت ارزیابی کردند.
7278/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.