مدیرعامل شرکت آبفای استان خوزستان در اولین جلسه ستاد مقاومتی استان که با حضور نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور عصر دیروز ۲۰ اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: هدر رفت آب در استان نزدیک به ۴۰ درصد است درحالی‌که متوسط هدر رفت کشور ۲۵ درصد است. از آب بدتر وضعیت سامانه‌های جمع‌آوری و دفع فاضلاب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، صادق حقیقت‌گو گفت: هزینه‌های هنگفت برای رساندن آب به ورودی‌های شهرها صورت می‌گیرد غافل از اینکه شبکه‌های توزیع آب شهرها در استان در شرایط بسیار نامطلوبی به سر می‌برند به‌طوری‌که هدر رفت آب به ۴۰ درصد در شهرهای زیرمجموعه شرکت آب و فاضلاب می‌رسد درحالی‌که متوسط هدر رفت کشور ۲۵ درصد است.

وی افزود: تخریب زیرساخت‌های اساسی ازجمله شبکه‌های آب‌رسانی در زمان جنگ و ۱۰ کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال آب به‌شرط درصد آن‌ها عمری بالغ‌بر ۶۰ سال دارند، ازجمله عواملی است که موجب افت کیفیت آب و نارضایتی مردم می‌شود. در مصوبه ۹۶/۱/۱۵ ، ۳۰ درصد بودجه از محل درصد درآمد نفت استان به شبکه بازسازی و اصلاح آب شهری تخصیص داده شد. ۲۵۱ میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب استان و ۵۰ میلیارد تومان هم به شرکت آبفای اهواز اختصاص داده شد که متأسفانه تا امروز تنها ۸۳ میلیارد تومان آن پرداخت شده است که موجب افزایش بدهی بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد تومانی ما شده است.

شریعتی استاندار خوزستان در این خصوص و در توضیح بخش بودجه اصلاح شبکه آب از محل درصد نفت، توضیح داد: این سه درصد به ما ابلاغ شده، ۴۵% تخصیص داده شده که اکنون نامه آن به خزانه رسیده و مقداری از نقدینگی هم که حدود ۷۰ میلیارد تومان می‌باشد به‌حساب واریز شده است اما باید مراحل قانونی آن طی شده و در برنامه‌ریزی بودجه سال ۹۷ تصویب شود و به محل‌های از قبل تعیین‌شده پرداخت می‌گردد.

مدیرعامل آبفای استان در ادامه اظهار داشت: پیشرفت‌های فیزیکی چشمگیری در اصلاح شبکه توزیع آب داشته‌ایم که در صورت تزریق نقدینگی می‌توانیم هر چه سریع‌تر به اهداف خود برسیم. اما دومین مشکل بزرگ استان بحث فاضلاب است به‌نحوی‌که هم‌اکنون در شهرهای تحت پوشش جمع‌آوری استان که فقط ۳۸ درصد مردم را تشکیل می‌دهد تنها در ۱۷ شهر ردیف اجرایی برای پروژه‌های فاضلاب را داریم که مسجدسلیمان به‌تازگی اضافه‌شده است. برای تکمیل همین ۱۷ شهر به ۵۲۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم درصورتی‌که کل اعتباری که در دولت مصوب شده ۱۱۲۵ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۴۳ میلیارد تومان آن پرداخت‌شده است با توجه به اینکه هرسال ۳۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب، وارد منابع آبی استان می‌شود و حجم زیادی از آب را آلوده می‌کند، لذا درخواست رسیدگی و صدور دستورات مقتضی را دارم.

پورمحمدی افزود: تنها ردیفی که در بودجه سال ۹۷ توسط دولت پیشنهاد شد، در مورد فاضلاب مسجدسلیمان بود. برای شهرهای آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان و بندر امام بحث فاینانس تسویه خانه آن‌ها انجام  شده و برای شهرهای ایذه، شوش، اندیمشک، بوستان و بهبهان نیز باید مطالعات به‌روز شده و به شورای اقتصاد ارائه شود تا تصمیمات مقتضی اتخاذ گردد. همچنین در مورد بحث شبکه، مصوبه طوری تنظیم شد که در سال اول ۳۰ درصد از محل اعتبار استان از همان سه درصد نفت تخصیص داده شود که انجام شده است و دولت در مورد بقیه پروژه تعهدی ندارد و شرکت آب و فاضلاب باید تأمین‌کننده هزینه‌های لازم باشد و کار معطل نمانده و به‌سرعت انجام شود.

پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه‌وبودجه کشور در پاسخ به انتقاد ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه این پروژه مربوط به سال ۸۷ بوده و تاکنون تنها ۴۱ درصد پیشرفت داشته، توضیح داد: این مطالبه‌ای است که ما از شما به‌عنوان مقامات استانی داریم. آنچه وظیفه ما بوده است انجام پذیرفته، ما در مهرماه ۹۶ در شورای اقتصاد مصوب کردیم و در اختیار استان قرار دادیم ازجمله فاینانس که تضمین دولت برای تأمین اعتبار و بازپرداخت آن می‌باشد. از این به بعد مطالبه ما از شماست که آیا کار به سرانجام رسیده است یا خیر؟

شریعتی استاندار خوزستان نیز  در این خصوص گفت: پروژه فاضلاب مصوب سال ۸۷ بود، ولی هیچ پیشرفتی نداشت تا زمانی که مسئولیت به من واگذار شد، از ۱۲ درصد اولیه به حدود ۵۰ درصد پیشرفت کار رسیده‌ایم. امید داریم که در سال ۹۷ تصفیه‌خانه شادگان و در سال ۹۸ تصفیه‌خانه‌ی شهرهای ماهشهر، بندر امام، خرمشهر و آبادان مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.