به گزارش ایرنا پدیده گرد و خاک از 15 سال پیش در پی خشکسالی و کمبود منابع آب در استان خوزستان بروز کرده و روز به روز در حال افزایش است و به عنوان میهمانی ناخوانده علاوه بر سلامت مردم ، محیط زیست و بخش کشاورزی خوزستان را تهدید می کند.
گرد و خاک بار دیگر از روز جمعه خوزستان را فرا گرفته و ادامه آن در روز شنبه موجب تعطیلی مدارس و دانشگاه های بسیاری از شهرهای این استان از جمله دزفول در نوبت صبح شده است.
بهمن دریکوندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: پدیده گرد و خاک آثار زیانباری بر محصولات کشاورزی دارد زیرا با رسوب گرد و خاک بر روی برگ محصولات کشاورزی ،میزان جذب و فتوسنتز گیاه را کاهش داده و در نتیجه رشد و تولید محصول کاهش می یابد.
وی اضافه کرد:این پدیده همچنین دوره گرده افشانی را در گیاه کاهش داده و با خشک کردن سطح کلاله از درصد تلقیح گل و در نهایت از تولید میوه می کاهد لذا نه تنها از لحاظ کمی محصول را دچار زیان می کند بلکه از لحاظ کیفی نیز محصولات را تحت تاثیر قرار می دهد .
دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول افزود:پدیده ریزگردها ضمن فراهم کردن شرایط مساعد برای بروز بیماریها در گیاه در بر هم زدن توازن جمعیتی آفات در برابر حشرات سودمند و شکارچی نقش مستقیم داشته و با تاثیر بر کاهش راندمان سم پاشی در گیاهان علیه آفات و بیماری ها،زمینه ایجاد خسارت و کاهش تولید در محصولات زراعی و باغی را به وجود می آورد .
دریکوندی به تاثیر مستقیم گرد و خاک بر محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت:باید با شناسایی دقیق منبع ریزگردها،ضمن توجه به مناطق بحرانی در خوزستان با اولویت بندی مناسب ،طرح های نهالکاری و تثبیت شن را عملیاتی کرد.
دریکوندی با اشاره به کاهش شدید آب سد دز به کشاورزان توصیه کرد بر مصرف بهینه آب در شرایط خشکسالی حاکم بر منطقه دقت بیشتری داشته باشند.
فرهاد قلی نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در خصوص تاثیر منفی گرد و خاک بر گیاهان گفت :گرد و خاک باعث مسدود شدن روزنه های گیاه شده و بر عملیات غذادهی ، فتوسنتز ، رشد گیاه و بازدهی آن تاثیر منفی دارد.
معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول نیز به خبرنگار ایرنا گفت :امسال به لحاظ شرایط خشکسالی و گردوخاک سال پرمخاطره و آسیب پذیری برای بخش کشاورزی دزفول بود و عوامل قهری از جمله گردوخاک بر مزارع دیم و آبی این شهرستان خسارت جبران ناپذیری وارد کرد.
علی کرمی افزود: 90 هزار هکتار از مزارع دیم و آبی شهرستان دزفول تحت تاثیر پدیده ریزگردها قرار گرفته و تمام محصولات زراعی و باغی این شهرستان از پدیده گرد و خاک آسیب دیده اند.
وی گفت:علاوه بر خسارت ناشی از تند باد ، ریزگردها نیز در سال زراعی 97-96 طبق برآورد اولیه کارشناسان یک هزار و 500 میلیارد ریال به محصولات زراعی و باغی دزفول خسارت زده است.
کرمی اضافه کرد:کمبود آب در شبکه آبیاری دز و خشکسالی نیز خساراتی به محصولات مختلف آبی شهرستان دزفول وارد کرده است که برآورد دقیق خسارت از طریق مجموعه ها و شرکت های ذیربط در حال بررسی است.
معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول گفت: حدود 17 هزار هکتار مزارع گندم،جو و کلزای دیم این شهرستان نیز به دلیل کمبود بارندگی طولانی مدت خسارت 100 درصدی دیدند و محصولی قابل برداشت نیست.
وی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی خواست برای جبران خسارت وارده به کشاورزان ارزیابی کارشناسی را آغاز کنند.
دزفول با دارابودن بیش از 110 هزار هکتار زمین قابل کشت سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصول کشاورزی تولید می کند.
بیش از نیمی از جمعیت 470 هزار نفری این شهرستان به شغل کشاورزی مشغول بوده و یا به نوعی با کشاورزی ارتباط مستقیم دارند.
اشتغال و اقتصاد شهرستان دزفول به عنوان دومین شهرستان پر جمعیت استان خوزستان به کشاورزی وابسته است.
7278/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.