به گزارش ایرنا شکر اله سلمان زاده شنبه در نشست شورای سلامت در سرسرای اداری استانداری خوزستان گفت: مهم‌ترین بخش اجرا نشدن این سند مربو ط به حوزه شهرداری است و شهرداری با موضوع کنترل دخانیات مانند موضوعاتی از جمله جمع‌آوری نخاله‌ها، جمع‌آوری دستفروش‌ها، جلوگیری از فروش دام زنده و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به خوبی به وظایفش عمل نمی‌کند.
وی افزود: انتظار می رود شهرداری اهواز یک برنامه عملیاتی در خصوص کنترل کشیدن قلیان در مکان های عمومی ارایه کند تا پس از ماه مبارک رمضان مشکلات در این زمینه کمتر شود.
وی گفت:مواد دخانی در ویترین‌ مغازه‌ها نیز عرضه می‌شود و برخی سفره‌خانه‌های سنتی در اهواز به مکانی برای عرضه قلیان تبدیل شده اند.
سلمان زاده بیان کرد: هم اکنون در هر نقطه اهواز بساط عرضه قلیان مشاهده می شود و این نگرانی وجود دارد که با تعطیلی مدارس در فصل تابستان نوجوانان وقت خود را برای مصرف قلیان در پارک ها سپری کنند.
رییس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: انتظار می رود شهرداری اهواز با همکاری مرکز بهداشت در خصوص اطلاع‌رسانی هفته ملی بدون دخانیات همکاری کند و با اختصاص دادن تابلوهای تبلیغاتی، مضرات استفاده از قلیان را اطلاع رسانی کند.

** اهواز رتبه نخست عرضه قلیان در کشور
وی با بیان اینکه اهواز جایگاه نخست را از نظر عرضه قلیان در کشور دارد و در هیچ شهری قلیان به این حد عرضه نمی شود اظهارکرد: از سال 1395 تاکنون وضعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی بدتر از گذشته شده است.

** 50 درصد افراد با فشار خون بالا دارو مصرف نمی کنند
سلمان زاده همچنین افزود: 50 درصد افراد با فشار خون بالا در کشور و خوزستان از بیماری خود اطلاع ندارند و 50 درصد دارو مصرف نمی کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از جمله علل بیماری های غیر واگیر را بی‌تحرکی، چاقی و مصرف دخانیات عنوان کرد.
معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خوزستان نیز گفت: گرایش به قلیان در اهواز بیشتر است و باید متغیرهای کمک کننده به تغییر این وضعیت مورد بررسی قرار گیرد.
علی حسین حسین زاده بیان کرد: با توجه به حساسیت های حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز و همکاری فرمانداران و دیگر مسئولان مربوطه ، مشکل آب روستایی تعداد زیادی از روستاها حل شده است.
سازمان جهانی بهداشت شعار از فشارخون خود مطلع شوید را از سال 2014 تا 2018 تعیین کرده است.
در ابتدای این نشست در اقدامی نمادین، فشار خون اعضای حاضر در جلسه مورد سنجش قرار گرفت که هیچ یک مبتلا به فشار خون بالا نبودند.
3004/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.