امروزه اهمیت رسانه ها چنان روشن شده است که تلاش برای اثبات نکته ای در این رابطه بیهوده به نظر می‌رسد آنچه که باید وارسی گردد، چگونگی ورود به بخش کاربردی و ویژه بودن وظیفه ها در حوزه های گوناگون کنش رسانه ای است. 'تخصصی شدن' کنش رسانه ها، یک گزاره ای است که اندازه ورود به صحنه توسعه را در بخش نشر رسانه نشان می‌دهد.
این ویژگی، چالشی را به همراه دارد، حوزه‌های کم برخوردار نمی توانند از بایسته های این ویژگی بهره برداری کنند، و گستره جغرافیایی به اندازه ای که باید، هماهنگ راه درست توسعه را نمی پیماید.
نیاز به هماهنگی حوزه‌های جغرافیایی در کیفیت بخشی به رسانه ها به خاطر نقش و کاربرد در' برقراری دخالت مردم در سرنوشت خود 'است پی گیری خواست ها و حقوق شهروندان در یک جامعه - به ویژه جامعه رو به رشد- از مسیر رسانه هاست پس اگر قرار باشد که مردم هر جایی که هستند برای رسیدن به حقوق خود تلاش کنند، یکی از اصلی ترین راه ها، کمک گرفتن از ابزار وجود رسانه های گوناگون از نظر حوزه فعالیت است که باید به ظهور رسیده باشد.
باری، اینکه می گوییم رسانه ها باید تخصصی باشند، به این خاطر است که کارکرد آنها در حوزه نقد دقیق و مطابق با استاندارد ها باشد چون قرار است نقش مهمی در فرایند توسعه و پیشرفت داشته باشند.
اگر باید در حوزه نقد سیطره داشته باشیم، یعنی اینکه به جایگاه تخصصی خود اهمیت داده و مجوز ورود به آن را به دست آورده باشیم به دیگر سخن، داشتن تخصص، اصلی ترین بایسته برای ورود به حوزه نقد است پس رسانه نیز نیازمند ورود کارشناسانه به حوزه های مورد بحث هستند، به ویژه اگر کارکرد نقد برای خود قائل باشند در این نوشته تلاش می کنیم کارکرد و وظیفه رسانه در حوزه نقد را تبیین کنیم.
1- یادآوری وظایف و مسئولیت های گوناگون حوزه ها، کلید ورود به بخش نقد همان حوزه‌هاست که اصحاب رسانه باید با دقت به آن وارد شوند یعنی هشدار و به هوش واداشتن مدیران مجموعه هایی که زیر تخصص رسانه ها قرار دارند، نخستین کنش مطابق با استانداردهای کار رسانه ای است که باید در نظر داشته باشند پس کار منتقد با کار مدیران آغاز نمی شود بلکه نقد برنامه ها پیش از ورود یک مدیر به یک صحنه شروع شده است و یادآوری برنامه - که مسوولیت ها و وظایف مدیر در آن درج شده است - آغاز صحنه و روند نقد مدیر است و همیشه ادامه خواهد داشت، مدیران می روند و می آیند اما، برنامه ها سرجای خود هستند.
2 - نقد برای سازندگی صورت می گیرد؛ سخنی که سازنده نباشد، نمی تواند جای نقد را بگیرد به همین خاطر است که گفتیم رسانه های تخصصی نیاز داریم! اگر اصحاب رسانه به اهمیت کار خود پی برده باشند و رسالت پر ارزش خود را دریافته باشند، این همه ناراستی را نمی بینند و ساکت باشند یا خدای نکرده به همراهی با اصحاب فساد نخواهند پرداخت وقتی یک فساد بزرگی در حوزه ای کشف می شود یعنی اینکه رسانه تخصصی در آن حوزه نداریم و یا اینکه رسانه خود یک بخشی از این فساد بوده است، اگر برنامه های حوزه ها به صورت روشن در اختیار مخاطبان قرار گرفته باشد، و این برنامه ها به صورت روزمره زیر ذره بین رسانه ها به اجرا در آمده باشد، امکان انحراف زیاد ازمسیر پیدا نخواهد کرد و حتما به سوی فساد های سنگین گسیل نخواهد شد.
3- به فساد گراییدن رسانه ها به ویژه در ساختارهای در حال رشد، امر توسعه را به تعویق خواهد انداخت و یا منحرف خواهد کرد که در هر حال، حرکت رو به ترقی نخواهد بود هدف از بیان این مطلب این است که اهمیت درست کرداری رسانه ها را در جامعه ای مانند خودمان درک کنیم اگر سلامت کار رسانه ای در محدوده هایی به دست آمده باشد، هم مردم و هم حاکمیت دغدغه مند برای توسعه، یک بازوی قدرتمند کمکی خواند داشت برای طرف هایی که رسانه پشتیبان آنان است، موفقیت به اندازه کافی به دست خواهد آمد. پس لازم است همه برای به سلامت رساندن کار رسانه ای تلاش کنیم: مردم، دولت، مجلس، خودرسانه ها و...افشای فساد رسانه ها، از اولویت های کاری خود رسانه هاست.
7164/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.