به گزارش ایرنا سید هاشم اورعی چهارشنبه در یازدهمین همایش استانی توسعه انرژی بادی در سرسرای مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: مهد انرژی بادی در دنیا دانمارک است که رتبه اول را دارد و 45 درصداز کل انرژی الکتریکی مصرفی را از توربین های بادی تامین می کند و قرار است تا سال 2020 به 60 درصد برسد.
وی افزود: امروز سهم صنعت انرژی بادی در اقتصاد جامعه اروپا 36 میلیارد یورو شده و 263 هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.
اورعی ادامه داد: وزارت نیرو تمام دغدغه خود را برای توسعه نیروگاه های حرارتی گذاشته و آمار این وزارت نشان می دهد که حدود 20 درصد از کل آلایندگی کشور ناشی از کار نیروگاه های حرارتی است.
استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه نقش صنعت انرژی بادی در اقتصاد کشور، فراتر از تولید انرژی است گفت: بر اساس بررسی انجام شده در انجمن انرژی بادی ایران، توسعه صنعت انرژی بادی در 13 پارامتر از جمله اقتصاد کشور، اشتغال، جلوگیری از مهاجرت، امنیت مناطق مرزی، پدافند غیر عامل و برقراری توازن اقتصادی در نقاط مختلف کشور نقش مهمی ایفا می کند.
وی در خصوص مشکلات موجود بر سر راه توسعه نیافتن انرژی بادی در کشور ظهار کرد: از آنجا که فاینانس و تامین مالی و بوروکراسی یا دیوان سالاری اداری از جمله مهترین موانع و مشکلات بر سر راه این مساله است.
اورعی ادامه داد: یکی از ویژگی های پروژه های بادی و خورشیدی سرمایه بر بودن آنهاست و برای اجرای برنامه ششم توسعه در بخش تجدید پذیر، سالانه حدود 60 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری لازم است.
رییس هیات مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران افزود: این سرمایه گذاری یک 2 راهی داخلی و خارجی دارد که شبکه بانکی و صندوق توسعه ملی مربوط به حوزه داخلی است.
وی بیان کرد: دست اندرکاران صنعت تایید می کنند امروز چیزی به نام بانک بر طبق تعریف استاندارد بانک در کشور وجود ندارد چون شبکه بانکی در همه دنیا موتور محرکه اقتصاد و صنعت کشور است اما امروز شبکه بانکی ما با مشکل روبه رو است.
اورعی گفت: هرسال برداشت های مختلفی از صندوق توسعه ملی کشور انجام می شود اما به نظر نمی رسد در شرایط فعلی، انرژی های تجدید پذیر اولویت این صندوق باشد.
استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه همچنین سیاست خارجی ما با جذب سرمایه گذاری خارجی همخوانی ندارد ادامه داد:در تدوین سیاست های کشور در صحنه بین المللی، اقتصاد در اولویت آخر است پس نمی توانیم سرمایه گذاری خارجی را جذب کنیم.
وی اضافه کرد: نداشتن امکانات تامین مالی بر سر راه توسعه انرژی های تجدید پذیر معلول است ولی علت همان دیوان سالاری یا بروکراسی های اداری است.
اورعی در خصوص ظرفیت های ایران در توسعه انرژی بادی گفت: ظرفیت های خوبی از جمله زمین و نیروی متخصص در تولید انرژی بادی در کشور وجود دارد به صورتی که سالانه 250 هزار مهندس در کشور دانش آموخته می شوند و زیرساخت های صنعتی خوبی وجود دارد.
استاد دانشگاه صنعتی برلین نیز در خصوص چالش های اصلی در سرمایه گذاری خارجی در ایران اظهار کرد: از جمله این مشکلات این است که باید یورو وارد ایران کنند و هزینه ها به یورو و دلار پرداخت، و بعد بخواهند به ریال تبدیل و برگشت سرمایه بدهند.
پروفسور ریسبک افزود: با تغییر نرخ دلار و تغییرات قانون های روزمره که شبانه روزی تغییر می کند سرمایه گذاری در ایران سخت است.
وی بیان کرد: احساس می کنم می توانم در توسعه اقتصادی خوزستان و ایران سهمی داشته باشم که خارج از چهارچوب های اداری و قوانین بین المللی باشد.
استاد دانشگاه صنعتی برلین اظهار کرد: مسئولان خود را با انگیزه برای سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژی های تجدید پذیر نشان می دهند اما وقتی در مقابل آنها قرار می گیریم هیچ ارتباط کلامی و اداری را نمی توان برقرار کرد و برکوراسی اداری واقعا دست و پاگیر است.
یازدهمین همایش استانی توسعه انرژی بادی به همت انجمن علمی انرژی بادی ایران با همکاری انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران شاخه خوزستان و دانشگاه شهید چمران اهواز برگزارشد.
میزگرد تخصصی چالش های سرمای گذاری در انرژی های تجدید پذیر ایران و کارگاه های آموزشی معرفی تکنولوژی توربین بادی کوچک و معرفی فعالیت های مرکز توسعه فناوری توربین بادی پژوهشگاه نیرو از جمله برنامه های این همایش یک روزه بود.
3004/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.