علی حسین حسین زاده روز دوشنبه در آیین بزرگداشت روز مددکاری اجتماعی با شعار 'مددکاری اجتماعی و ارتقای پایداری اجتماعی با تمرکز بر بنیاد خانواده' در کتابخانه مرکزی اهواز اظهار کرد: نرخ آسیب ها در خوزستان با توجه به پیچیدگی ها، بیشتر از میانگین کشوری بوده و باید برای کاهش این نرخ ها،برخی شاخص ها را با توانمندسازی افراد و بالفعل کردن ظرفیت ها اصلاح کنیم.
وی افزود: تفاوت معنی داری بین بیکاری در خوزستان و کشور و هشدار دهنده بودن آن در برخی شهرهای این استان وجود دارد، بنابراین انتظار بالا بودن آسیب های اجتماعی نسبت به میانگین کشوری نیز وجود داشته که بدون تلاش در زمینه ساختاری، کاهش چشمگیری اتفاق نمی افتد.
حسین زاده با بیان اینکه جامعه ایران با وجود پیشرفت ها و رشد در حوزه های آموزشی و دانشگاه ها، نرخ آسیب های اجتماعی بالایی دارد، گفت: نگاه به آسیب های اجتماعی در سطح کلان مورد توجه قرار گرفته و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه ورود کرده اند.

** 20درصد افراد زیر پوشش دفتر امور زنان خوزستان هستند
مدیرکل بهزیستی خوزستان نیز گفت: 17 تا 20 درصد افراد زیرپوشش در دفتر امور زنان و خانواده کشور در خوزستان بوده و این استان از استان های دارای بیشترین کلینیک مددکاری و بیشترین واگذاری پرونده زیرپوشش به این کلینیک ها است.
غلامرضا صدیقی راد ادامه داد: 500 مددکار اجتماعی درخوزستان در زمینه مسایل اجتماعی از جمله توانمندسازی جامعه هدف در خانواده های بی سرپرست یا نیازمند با سازمان بهزیستی همکاری و در ارایه خدمات از جمله در حاشیه شهرها فعالیت دارند.
وی گفت: 21 کلینیک مددکاری، 16 پایگاه خدمات اجتماعی و 21 اورژانس اجتماعی در سطح خوزستان فعال هستند.

** آسیب های اجتماعی در حال زنانه تر شدن هستند
سرپرست اداره کل بانوان استانداری خوزستان نیز با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در حال زنانه تر شدن هستند، گفت: در سال های اخیر بسیاری از آسیب های مختص مردان مانند اعتیاد زنانه تر شده و نیاز است در برنامه ریزی کلان کشوری به تحولات اجتماعی نیز توجه کنیم.
سیده فرانک موسوی با تاکید بر حرکت به سمت فعالیت محله و فردگرا به جای فعالیت مرکزگرا برای کاهش آسیب های جتماعی در کشور افزود: در حالی که در دنیا در حوزه مددکاری روی بحث پیشگیری تمرکز می شود، در کشور ما هنوز رویکرد درمانی در نظر گرفته می شود.
وی با اشاره به کمرنگ بودن نقش مددکاری اجتماعی در سیاست های کلان کشور و نبود نگاه اجتماعی در تصمیمات کشوری، گفت: نیاز است تولید دانش بومی و مددکاری نیز در حوزه مددکاری مدنظر قرار گیرد تا در هر نقطه ای، خدمات مددکاری بومی باشد.

** نبود تطابق بین سیاست ها با واقعیت های جامعه
مهدی فلاحی روانشناس و مددکار اجتماعی نیز گفت: مطابقت نداشتن بین سیاست های کلان کشور در حوزه اجتماعی با واقعیت های روز جامعه، باعث تضعیف روز به روز نهاد خانواده شده است.
وی افزود:شناخت مصایب و طبقه بندی چالش ها بر اساس اولویت ها و عدالت جنسیتی از الزامات تحقق شعار امسال مددکاری اجتماعی و ارتقای پایداری اجتماعی با تمرکز بر بنیاد خانواده است.
این روانشناس گفت:سالمندی، زنانه تر شدن فقر، ناعدالتی جنسیتی در دسترسی به امکانات اساسی، تعارض کار و خانواده، یادگیری و پوشش تحصیلی از جمله مهم ترین چالش های جهان کنونی به ویژه منطقه خاورمیانه است که نیازمند توحه و بررسی دقیق و ویژه دارد.
وی فراموش شدن سهم ابعاد فرهنگی و اجتماعی در ابعاد توسعه را یکی از چالش های عمده در مسیر توسعه دانست و افزود: در کشور ما توجه بیش از حد به اقتصاد باعث بی توجهی به ابعاد اجتماعی و فرهنگی و رفاهی خانوارها شده و دولت ها باید همزمان با توسعه اقتصادی به گروه های اجتماعی محروم که توان مشارکت در روند توسعه را ندارند کمک کنند.
در این آیین از مددکاران برتر خوزستان قدردانی شد.
7148/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.