خلیل کریمی نسب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز با اشاره به ممنوعیت دام زنده از گمرکات استان افزود:چنانچه گره صادرات دام زنده سبک باز نشود دامداران خوزستان متضرر خواهند شد.
وی گرانی گوشت را مرتبط با صادرات دام ندانست و افزود: هم اکنون که صادرات دام زنده سبک و سنگین طبق بخشنامه اخیر دولت ممنوع است قیمت گوشت در کشور بالا است بنابراین نباید گرانی گوشت گرم را با صادرات دام گره زد.
کریمی نسب ، گرانی نهاده های دامی و واسطه گری را از علل گرانی گوشت در کشور بیان کرد.
نایب رئیس مجمع ملی صادرات دام زنده و گوشت ایران با بیان اینکه بسیاری از صادرکنندگان دام زنده استان خوزستان بلاتکلیف هستند و نتوانسته اند به تعهدات خود درقبال تجار خارجی عمل کنند، افزود: توقف یکباره صادرات دام زنده با توجه به مازاد بودن آن در کشور ، به دامدار و صادرکنندگان آسیب زده و می زند.

* بخشنامه واردات گوشت منجمد سد قاچاق
کریمی نسب با اشاره به بخشنامه اخیر دولت در خصوص واردات گوشت منجمد در قبال صادرات دام زنده گفت: این بخشنامه روند قاچاق و خروج غیرقانونی دام از کشور را متوقف کرده است.
وی آمادگی مجمع ملی صادرات دام زنده و گوشت ایران را برای واردات رسمی گوشت قرمز منجمد اعلام و ابراز امیدواری کرد با عملی شدن بخشنامه اخیر دولت بتوان صادرات دام را از سرگرفت.
کریمی نسب با بیان اینکه صادرات دام زنده چرخه اشتغال در بنادر اروندکنار ، چوئبده ، آبادان و شادگان را به حرکت در می آورد افزود: هم اکنون بسیاری از لنج های این چهار بندر به علت توقف صادرات دام غیرفعال شده اند.
وی با تاکید بر اینکه نباید جلوی صادرات را گرفت و این خواسته اصلی بازرگانان و صادرکنندگان دام است افزود: قانون صراحت دارد که نباید جلوی صادرات قانونی کشور گرفته شود چون این مساله سبب می شود تا بازارهای هدف از دست رفته و در اختیار رقبای سرسخت ما قرار گیرد.
کریمی نسب افزود: با توجه به شعار حمایت از کالای ایرانی ، صادرات کالا بخش اصلی حمایت از کالای ایرانی و ورود کالای ایرانی به بازار جهانی و کشورهای همسایه است.

* ممنوعیت واردات دام ایران از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس
نائب رئیس مجمع ملی صادرات دام زنده و گوشت ایران با اشاره به ممنوعیت واردات دام زنده از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس بجز عمان و قطر گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص کویت 'مانیفست' ایران را نمی پذیرند ولی می توان با صادرات دام زنده ایران به کشور عمان و صادرات مجدد آن ، این گره را باز کرد.
وی با اشاره به روابط خوب اقتصادی ایران با 2 کشور عمان و قطر اظهار کرد: بازار قطر با توجه به تحریم های اخیر ، ظرفیت خوبی برای جذب دام صادراتی ایران دارد بنابراین باید از این فرصت برای حضور در بازار قطر استفاده کرد.
به گزارش ایرنا به تازگی نخستین محموله دام زنده خوزستان با 2 هزار راس دام سبک از بندر شادگان به عمان صادر شد.
پیش از ممنوعیت دام زنده ، بنادر آبادان و چوئبده در امر صادرات دام فعال و دهها فروند لنج باری در مسیر کشورهای حوزه خلیج فارس در تردد بودند.
6065/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.