سیاوش حسین پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیش بینی کرد: در سال زراعی جاری در مجموع یک میلیون و 200هزار تن گندم و 50 هزار تن کلزا در استان خوزستان برداشت شود.
در سال زراعی گذشته یک میلیون و 353 هزار تن گندم و 30هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خوزستان به نرخ تضمینی خریداری شد.
وی گفت: این شرکت نسبت به خرید گندم و کلزا به نرخ تضمینی اقدام و در سیلوها و انبارهای استاندارد ذخیره سازی خواهد کرد.
حسین پور اظهار کرد: خرید تضمینی گندم و کلزا همچون پارسال به عهده این شرکت است و با وجود اینکه سامانه خرید و شرایط کلزا با گندم کاملا متفاوت است توانستیم آمادگی لازم را برای خرید تضمینی این محصول در شرکت و سیلوهایی که قرار است مبادرت به خرید از کشاورزان خوزستان کنند به دست آوردیم.
وی با اشاره به اینکه امسال نیز از تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید برای شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه4 استفاده خواهد شد افزود: در این ارتباط هماهنگی لازم با مراکز خدمات تعاون روستایی برای خرید بدون وقفه این 2 محصول انجام شده است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 ، بانک کشاورزی خوزستان را به عنوان بانک عامل پرداخت بهای گندم تحویلی کشاورزان اعلام کرد.
حسین پور گفت:مراکز خرید تضمینی گندم خوزستان، متناسب با سطح زیرکشت و میزان برداشت گندم و کلزا در سطح خوزستان پراکنده شده و در راستای تسهیل و تسریع روند تحویل گندم و کاهش هزینه حمل و جلوگیری از اتلاف وقت ، گندم شهرستان های تابعه در همان منطقه خرید و ذخیره سازی می شود.
وی به قیمت خرید گندم تضمینی از کشاورزان اشاره کرد و گفت:قیمت گندم معمولی با افت چهار درصد مفید و 2 درصد غیرمفید به قیمت 13 هزار ریال و گندم دوروم با افت مشابه به نرخ 13هزار و 300 ریال خریداری خواهد شد ولی کشاورزانی که گندم تولیدی خود را به سیلو های استاندارد دولتی و بخش خصوصی تحویل دهند علاوه بر وجه گندم، 150هزار ریال برای هرتن کرایه حمل از شرکت غله دریافت می کنند.
وی ادامه داد: در صورتی که قیمت خرید محصول امسال تغییراتی داشته باشد، مابه التفاوت آن پس از محاسبه به کشاورزان پرداخت می شود.
حسین پور با بیان اینکه علاوه بر خرید گندم توسط دولت ، بخش خصوصی نیز در این امر وارد شده است افزود: مطابق سیاست های شرکت بازرگانی دولتی ایران و به تبع آن شرکت های غله و خدمات بازرگانی مناطق 14 گانه کشور، بخش خصوصی نیز مبادرت به خرید و ذخیره سازی گندم به صورت مستقیم از کشاورزان خواهند کرد و سیاست دولت نیز تشویق و حمایت از بخش غیردولتی برای ورود به این مقوله است.
به گزارش ایرنا کار خرید گندم تضمینی در خوزستان تا اواخر خرداد ادامه خواهد یافت ولی پیک برداشت و خرید گندم در خوزستان حدود 40روز است.
پیش بینی شده امسال به دلیل خشکسالی شدید ، تولید گندم از یک میلیون و 700هزار تن سال گذشته زراعی به یک میلیون و 200هزار تن در سال زراعی جاری کاهش یابد.
شدت خشکسالی در خوزستان سبب نابودی 280هزار هکتار از زمین های زیر کشت گندم دیم و 100هزار هکتار گندم آبی شد.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.