ابراهیم صالحی عمران روز دوشنبه در نشست خبری در دانشکده فنی شهید چمران اهواز با اشاره به رابطه تنگاتنگ دانشگاه فنی و حرفه ای با اشتغال و تولید بیان کرد:بر این اساس استان ها می توانند با توجه به نیازهای بازار کار و مهارتی خود در کنار صنعت، خدمات و کشاورزی، واحدهای درسی خود را ارایه دهند.
وی همچنین گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای، یک مرجع تقاضا محور و کارآفرین بوده و آموزش های مهارتی یکی از آموزش هایی است که با صنعت، کشاورزی، خدمات و اشتغال و تولید رابطه تنگاتنگ دارد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای تنها دانشگاه کشور است که مجوز توسعه رشته و فضای آموزشی را دارد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با اشاره به ظرفیت خوزستان در تربیت تکنیسین برای صنایع اظهار کرد: کارگاه هایی در دانشکده های سطح این استان برای توسعه این رشته ها آماده شده و قصد داریم با راه اندازی این رشته ها به بخشی از نیاز بازار کار استان پاسخ دهیم. وی درخصوص تاسیس شعب دانشگاه فنی و حرفه ای در شهرهای کوچک افزود:ایجاد مراکز دانشگاهی فنی و حرفه ای نیاز به پیش شرایطی دارد که بدون آنها نمی توان اقدام کرد؛ به عنوان مثال وجود فضا و کارگاه آموزشی و آزمایشگاه، بازار کار و همچنین جمعیت دانش آموزی فعال از جمله فاکتورهایی هستند که بدون تحقق آنها امکان تاسیس دانشکده فنی و حرفه ای وجود ندارد.
وی گفت: تاسیس دانشکده فنی و حرفه ای در شهرهای کوچک، بدون در نظر گرفتن این معیارها، می تواند در دراز مدت باعث افت کیفیت آموزشی این دانشکده ها شود به شکلی که نتوانند به نیازها پاسخ مناسب دهند.
صالحی عمران با اشاره به اهمیت ارتباط دانشگاه فنی و حرفه ای با بازار کار گفت: بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای به طور مستقیم وارد بازار کار شده به طوری که در برخی رشته ها صد در صد و در برخی دیگر بالای 60 درصد از دانش آموختگان ما به طور مستقیم جذب بازار کار می شوند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: هم اکنون 173 دانشکده و آموزشکده در سراسر کشور زیر نظر دانشگاه فنی و حرفه ای وجود دارد که بیش از 200 هزار دانشجو در 150 رشته تحصیلی در آنها فعالیت دارند.
وی از وجود 96 رشته در مقطع کاردانی در کشور خبر داد و افزود: یک هزار و 200 کارگاه فعال در کشور وجود داشته و بیش از 70 درصد مواد درسی دانشگاه فنی و حرفه ای، عملی و تنها 30 درصد آنها نظری است.
صالحی عمران، یکی از اساسی ترین برنامه های دانشگاه فنی و حرفه ای را تکمیل، ارتقا، تجهیز و بازسازی و همسان سازی کارگاه ها و آزمایشگاه ها عنوان کرد و گفت: 100 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه کارگاه ها، آزمایشگاه ها و فضاهای فیزیکی در خوزستان برای امسال در نظرگرفته شده است.
وی بیان کرد: مجوز راه اندازی سه آموزشکده در خوزستان از سوی شورای گسترش آموزش عالی داده شده زیرا خوزستان از نظر کمی و کیفی این ظرفیت را دارد.
وی افزود:حدود 70 رشته هنرستان و کار و دانش در خوزستان دایر است و 34 رشته تحصیلی در دانشگاه نیز برای آنها فراهم شده که در مقایسه با دیگر استان ها، عدد خوبی است.
صالحی عمران گفت: پنج دانشکده و آموزشکده، 34 رشته با حدود هفت هزار دانشجو در خوزستان فعالیت دارند که 90 درصد آنها بومی هستند.
رییس آموزشکده فنی و حرفه ای شهید چمران اهواز نیز اظهارکرد: در این دانشکده به دنبال رشته های ثابت نیستیم و بر اساس نیاز استان رشته ها تاسیس و پس از رفع نیاز بازار به آنها، رشته های جدید ایجاد می شوند.
سید بهزاد علوی با بیان اینکه خوزستان به عنوان یک کارگاه صنعتی باید مجهز بوده و رشته های دانشگاهی بیشتری داشته باشد گفت: تاسیس دانشکده دختران، افزایش امکانات رفاهی دانشجویان و ارتقای خوابگاه ها ی دانشجویی از رتبه پنج به بالاتر در دستور کار این دانشکده قرار دارد که با بودجه در نظر گرفته شده برای این استان عملی می شود.
وی با بیان اینکه بر اساس نیاز منطقه ای برای تاسیس رشته ها مجوز صادر می شود، افزود: یکی از موانع توسعه رشته های فنی و حرفه ای کشور، ضوابط شورای گسترش آموزش عالی بود که با انتقال مجوز شورای برنامه ریزی درسی به دانشگاه فنی و حرفه ای، این مشکل رفع و هم اکنون بر اساس طرح آمایش سرزمین رشته ها تاسیس می شوند.
وی گفت: کارگاه ساخت و تولید، برق، ساختمان و الکترونیک از جمله یک هزار و 670 متر کارگاه های موجود این دانشکده هستند که به دلیل فرسوده بودن برخی، توسعه و بهسازی آنها در نظر گرفته شده است ضمن اینکه 400 متر به مساحت کارگاه ها اضافه شده است.
علوی همچنین اظهار کرد: 2 میلیارد ریال در قالب بهسازی خوابگاه ها، برای دو جداره کردن پنجره های خوابگاه ها در خوزستان و کاهش اثرات گرد و غبار تخصیص یافته است.
به گزارش ایرنا صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با حضور در تنها دانشکده فنی دختران خوزستان، سالن چند منظوره این دانشکده را افتتاح و با حضور در دانشکده فنی و حرفه ای پسرانه شهید چمران، کلنگ توسعه و تجهیز یک هزار و 670 متر کارگاه را بر زمین زد.
7148/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.