به گزارش ایرنا رضا اردکانیان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه آیین بهره برداری از فاز دوم نیروگاه مارون و آبگیری آزمایشی سد تنظیمی آریوبرزن در شهرستان ایذه اظهار کرد: در سفر فشرده و دو روزه خود به خوزستان شاهد بهره برداری و کلنگ زنی 18 طرح عمرانی در حیطه مسئولیت‌های وزارت نیرو در خوزستان بودیم.
وی افزود: امید می رود آب آشامیدنی سالم و انرژی مطمئن و پایدار و منابع آب مناسب برای بخش‌های مختلف خوزستان با اجرای این طرح های موثر فراهم شود.
وی تصریح کرد: با آغاز به‌کار این طرح‌های بزرگ، شبکه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در وسعت بیشتری در اختیار مردم قرار می گیرد.
اردکانیان با اشاره به بهره برداری از فاز دوم نیروگاه مارون و سد تنظیمی آریوبرزن در بهبهان ،اظهار کرد: برای این دو طرح اعتباری بالغ بر 10 میلیون یورو صرف شده و امید است هر چه زودتر بخش‌های دیگر طرح‌های مرتبط با این مجموعه‌ها به ثمر برسد.
وزیر نیرو گفت: امسال نسبت به سال گذشته، آب موجود مخازن سدهای کشور حدود 23 درصد کمتر شده است که اهمیت حفظ و مصرف بهینه این سرمایه ملی را بیشتر از افزایش می دهد.
وی بیان کرد: همچنین از آغاز سال آبی 96 – 97 تا 28 فروردین ماه سال جاری، مجموعه بارش‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 44 درصد کاهش داشته که این نشان از فرا رسیدن تابستان سختی است.
اردکانیان گفت:اطمینان دارم با توجه به هوشیاری، آگاهی و همکاری مردم از هم ‌اکنون مراقبت‌های لازم در مصرف آب در بخش‌های مختلف صورت می گیرد و مردم با دقت کافی کاهش منابع آبی را میان بخش‌های مختلف تقسیم خواهند کرد.
وی ادامه داد: این خشکی و خشکسالی،غیرمترقبه و حادث نیست بلکه ما در اقلیمی خشک زندگی می‌کنیم وجهان نیز به سمت گرمتر شدن و منابع آبی به سمت کمتر شدن می رود که باید پیش بینی های لازم انجام شود.
وزیر نیرو با اشاره به وضعیت آب کشاورزی در کشور گفت: در زمینه آب کشاورزی که اصلی ‌ترین بخش مصرف آب کشور است، باید به سمت کشت‌هایی با آب بری کمتر رفته و سعی کنیم بهره‌ وری آب را افزایش دهیم و محصول خشک بیشتری از آب کمتر به دست بیاوریم.
اردکانیان افزود: با این اقدام بی شک می‌توانیم نه تنها جمعیت فعلی، بلکه جمعیت‌های بیشتر را نیز در رفاه و آسایش مدیریت کنیم اما شرط اصلی آن پذیرش این واقعیت است که ما باید با کم‌آبی سازگار شویم.
7152/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.