نماینده تام الاختیار استاندار خوزستان در امر اشتغال گفت: دولت، استانداری ها و دستگاه های اجرایی باید در بین مردم از جنبه های مختلف سیاسی و اقتصادی اعتمادسازی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، جلسه نشست مشاورین بانوان فرمانداری ها با حضور مجتهدزاده رییس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس، در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد.

مهرعلیزاده در این جلسه اظهار کرد: دبیرخانه اشتغال از سال 95 شکل گرفت و برنامه سالانه اشتغال از سوی ادارات ارائه می شد. در خوزستان از منابع پیش بینی دولت با اعتبار 20 هزار میلیاردی بانک ها، 10 هزار میلیارد روستایی و 2200 میلیارد مشاغل خانگی و تفاهم نامه کمک های فنی مالی، 2600 میلیارد شد. بیش از 16700 اشغال فراگیر بود که تاکنون 460 میلیارد آن به مردم اعطا شده است.

نماینده تام الاختیار استاندار در امر اشتغال بیان کرد: در 27 شهرستان دبیرخانه اشتغال تشکیل شد و تاکنون تقاضا در بخش زنان خوب بوده است به طوری که یک ششم وام ها سهم زنان بوده که با توجه به پتانسیل زنان در شهرستان ها، انتظار داریم افزایش پیدا کند.

مهرعلیزاده عنوان کرد: در حالی که بیشترین دانشکده ها و رشته های "آی سی تی" در استان وجود دارد، این بخش ضعیف ترین عملکرد را به دلیل عدم ورود افراد داشته بنابراین نیاز است با همکاری بنیاد نخبگان این حوزه را فعال کنیم تا با حداقل سرمایه اشتغال زایی کنیم. انتظار 30 هزار شغل را از این حوزه داشته ایم که در سال 96  تعداد 54 هزار نفر کد بیمه دریافت کردند که عدد خوشبینانه ای است. پیش بینی می شود این عدد در سال 97 تا حدود 80 هزار نفر افزایش پیدا کند که البته تحقق آن به سادگی ممکن نیست.

وی خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال 97، 62 هزار میلیارد تومان برای اشتغال پیش بینی شده که رقم خوبی بوده و حجم خوبی از منابع در اختیار ما قرار می دهد ولی مشکل ما مدیریت این منابع در سطح شهرستان ها است که باید با همکاری استانداری ها انجام شود.

نماینده تام الاختیار استاندار در امر اشتغال تصریح کرد: کارگروهی توسط امور بانوان استانداری تشکیل شده که قرار است برنامه پنج ساله ای را برای توانمندسازی بانوان در استان تدوین کند.

وی با بیان اینکه برخی دستگاه های اجرایی در استان، اشتغال را به شکل یک بخشنامه اداری می بینند ادامه داد: مهم ترین مشکل اقتصادی کشور، رشد نقدینگی است که اکنون یک تریلیون و 500 هزار میلیارد و رشد تولید ناخالص کشور یک تریلیون و 300 هزار میلیارد است و هرچه جلوتر می رویم، بحران را حادتر می کند.

مهرعلیزاده یادآور شد: حدود 45 میلیارد از 85 میلیارد دلار درآمد ارزی ایران صرف واردات می شود و ارزش قاچاق حدود 20 میلیارد در کشور است. مطالعه روی رهیابی خروج سرمایه از ایران نشان می دهد از سال 85 تاکنون 109 میلیارد دلار پول از کشور خارج شده است. در سال 96، 27 میلیارد دلار خارج شده است؛ این حجم سرمایه حاصل سال ها تلاش مردم بوده ولی تزلزل سرمایه اجتماعی در کشور باعث شده تا مردم خروج سرمایه را ترجیح دهند.

وی افزود: به لحاظ توازن ارزی کمبود ارز نداریم(90 میلیارد درآمد ارزی، 50میلیارد نفت، 40 میلیارد صادرات) و حتی 10 میلیارد تراز مثبت داریم ولی فشارهای سیاسی مانند فشار خروج از برجام باعث شده تا وضعیت متزلزلی در خصوص ارز در کشور ایجاد شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.