رئیس هیات قایقرانی دزفول و از برنامه ریزان این اقدام زیست محیطی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:برخی گردشگران و مسافران زباله ها خود را در ساحل رودخانه دز رها می کنند که این اقدام به تهدیدی جدی برای این رودخانه تبدیل شده است.
غلامحسین حسنپور افزود: با پایان تعطیلات نوروزی شاهد رها شدن مقادیر زیادی زباله به ویژه انواع پلاستیک و ظروف یکبار مصرف در ساحل رودخانه دز و بوستان های ساحلی همچنین سطح رودخانه دز هستیم.
وی اظهار داشت:دوستداران محیط زیست از جمله هیات قایقرانی و انجمن کوهنوردی دزفول با همکاری اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان روز جمعه در یک اقدام خودجوش اقدام به پاکسازی ساحل شرقی و غربی رودخانه دز از سد علی کله تا پل شناور از زباله نمودند.
وی هدف از این اقدام را فرهنگ سازی برای مشارکت همه شهروندان برای حفظ محیط زیست عنوان کرد و گفت:50 نفر از علاقه مندان به حفظ محیط زیست در سنین هشت تا 65 سال در این طرح مشارکت داشتند.
حسنپور با اشاره به توزیع کیسه زباله بین مسافران و گردشگرانی که در ساحل رودخانه دز حضور داشتند افزود: این برنامه زیست محیطی تا پایان فصل تابستان در چند مرحله در ساحل رودخانه دز اجرا می شود.
رییس هیات قایقرانی دزفول افزود: در این اقدام یک کامیون زباله به وزن حدود یک تن از ساحل رودخانه دز جمع آوری شد.
همچنین یکی از دوستداران محیط زیست سه هزار قطعه ماهی کپور پرورشی را در رودخانه دز رهاسازی کرد.
اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در پایان این برنامه از شرکت کنندگان در طرح پاکسازی ساحل رودخانه دز تجلیل کرد.
رودخانه دز که شریان اقتصادی شمال خوزستان محسوب می شود و تولید بیش از پنج میلیون تن محصولات کشاورزی به آن وابسته است این روزها با کاهش دبی حال و روز خوشی ندارد.
کاهش دبی موجب تشدید رشد جلبک ها و خزه ها در نقاط مختلف این رودخانه شده است.
علاوه بر ورود فاضلاب خام در نقاطی به رودخانه دز مشاهده حجم زیادی از مواد پلاستیکی در جریان آب به خصوص اطراف پل شناور ، دوستداران محیط زیست را نگران کرده است.
6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.