دهدز آن جا که زلال اشک برفاب ها بر گونه منگشت سرازیر شده؛ در شیوند سرسبز با باغ های باصفا و آبشار زیبایش و در دامنه وسیع کوه سفید و کوه مادو، در قلعه تاریخی مادها، و در دشت بزرگ لاله های واژگون و بوی خوش چویل های روح نواز، پذیرای میهمانان خویش است.
قلعه سرد و چنار تاریخی کی قباد پیشینه ای سرسبز و گویا از تاریخ و طبیعت منطقه است. دز(قلعه)های دهدز خود برگه ای زرینی است که آوارهای فراموش شده شان، انسانها را دعوت به بازگشت به اصل خویش می نماید.
رودخانه پرآب و همیشه جاری کارون نیز از این منطقه وارد استان خوزستان می شود و بزرگی و صلابت خود را به رخ همگان می کشد.
به گزارش ایرنا دهدز در 240کیلومتری شرق اهواز با طبیعتی بکر و زیبا یکی از مناطق شگفت انگیز و دیدنی خوزستان است که در فصل بهار زیباییش دو چندان می شود.
دهدز از جمله شهرهایی است که جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی با ارزشی را در خود جای داده و اکنون روستاهای شیوند، سادات حسینی، لهبید، حاجی کمال و... هر ساله مقصد گردشگران و طبیعت گردان بسیاری است.
همچنین وجود بقعه ها و زیارتگاهها باعث شده که در فصل های مختلف سال، زائران زیادی برای زیارت به این منطقه سفر کنند.
مناطقِ «زراس»، «پارک جنگلی بلوط بلند» و «دشت بزرگ» که در دهدز واقع هستند، جزو مناطق نمونه گردشگری این منطقه محسوب می شوند.


**جاذبه های گردشگری دهدز

*سد کارون سه
سد کارون سه یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران بسته شده‌است. سد کارون سه در 28 کیلومتری شرق شهرستان ایذه و در فاصله 610 کیلومتری مصب رودخانه کارون در شمال شرقی استان خوزستان قرار
طبیعت زیبا و گردشگری دهدز با وجود سد کارون سه جاذبه خاصی به این منطقه بخشیده و در کنار آن، روستاهای سادات حسینی شامل روستای گورپرویز، دهنوکیزوک ، روستای چمن، و طبیعت ، آب و هوای بکر و عالی شالیزارهای شان می توانند مقصد سفر بسیاری از مسافران باشند.


*دریاچه کارون سه
این دریاچه 60 کیلومتری که از سد کارون سه تا سد کارون چهار امتداد یافته، تکیه داده به کوه پوشیده از برف منگشت، کل نوار جنوبی دهدز را دربرمی گیرد و به لحاظ این که در منطقه ای کوهستانی و سرسبز واقع شده، چشم انداز زیبا و بکری به وجود آورده که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
دریاچه عظیم پشت سد به استثنای مشکلاتی که برای محیط زیست و ساکنین برخی از روستاهای حاشیه رودخانه ایجاد کرده است، منطقه ای زیبا و بی نظیر را شکل داده است.

*پل های عظیم و قوسی کارون سه
این پل ها بزرگترین پلهای زیرقوسی خاور میانه بوده که طول عرشه آن ها، در مجموع 552 متر و در ارتفاع 227 متری از بستر دریاچه­ی کارون سه، در لابلای کوههای سر به فلک کشیده زاگرس احداث شده اند. این پل های بزرگ در بین سه حلقه تونل قرار گرفته و روی هم رفته حدود 2 کیلومتر طول دارند. این پل ها از پرجاذبه ترین مکان های توریستی ایران بوده که در کیلومتر 17 جاده دهدز- اهواز، و سه کیلومتری شرق سد کارون سه واقع شده اند.

**جاذبه های طبیعی دهدز

*دهکده توریستی زراس
یکی از جاذبه های توریستی جدید و تازه تاسیس شده در منطقه دهدز، دهکده توریستی زراس بوده که یکی از مناطق بسیار زیبا و خوش آب و هوا به ویژه در فصل زمستان و بهار است .
دهکده تفریحی زراس در 250 کیلومتری شمال شرق شهر اهواز و 55 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ایذه و 31 کیلومتری جنوب شهر دهدز و به فاصله 39 کیلومتری از سد کارون سه، با مساحت 206 هکتار یکی از جاذبه های طبیعی استان و منطقه زیبای دهدز در شمال خوزستان به شمار می رود که هنوز ناشناخته باقی مانده است.
محل احداث آن در شمال دریاچه سد کارون سه ، در ساحل رو به روی آبشار زیبای شیوند و کوه پر برف منگشت و قارون بوده و وجود عناصر مختلف طبیعت همچون کوه ، دریاچه ، رودخانه و جنگل در کنار هم این منطقه را مساعد و مناسب برای جذب گردشگر و یک منطقه تفریحی و توریستی کرده است.
این دهکده زیبا که قرار است به قطب گردشگری استان تبدیل شود، از امکانات زیرساختی مانند برق و ارتباط تلفن همراه همچنین ویلاهای اقامتی، هتل چهار ستاره، موزه ، رستوران، برخوردار است.
ورزش‌های آبی، قایق‌سواری، جت اسکی، رستوران آبی، سوییت‌ها و کافی شاپ‌های آبی از دیگر امکانات تفریحی این دهکده به شمار می‌روند.
این دهکده اولین دهکده هوشمند در خاورمیانه است که در فاز نخست آن حدود 180 ویلای دوبلکس و تریبلکس قرارداد شده است.
دریاچه سدکارون سه ، بلوط بلند، آبشار شیوند، کوهها و غارهای مجاور همچنین جاذبه های تاریخی منطقه ازجمله اشکفت سلمان، الهک ، نقش برجسته های کول فره ، کوهباد و شهسوار، طاق طویله، ، خنگ اژدر، آثار قلعه کژدم و خنگ یارعلیوند و دشت زیبای سوسن ، تاراز ، دشت گلزار، و … ظرفیت بی نظیری را در دهکده زراس به وجود آورده که می تواند مقصد گردشگری طبیعت دوستان، تاریخ دوستان و زائران باشد.
زراس یکی از مناطق بسیار مستعد پرورش گل و گیاه بوده و در حال حاضر در مجموع 239 گونه گیاه آوندی متعلق به 53 نوع و در بخش جانوری نیز تعداد 15 گونه پستاندار از 10 خانواده شناسایی شده است .
فصل زمستان در این منطقه هم زیبایی خاص خودش را دارد و طبیعت پوشیده از برف و کوه‌های سپید بی‌شک زمستانی به یاد ماندنی به ویژه برای اهالی جنوب خوزستان خواهد داشت که از تماشای بارش برف در اوج زمستان هم بی‌نصیب هستند.

*روستا و آبشار شیوند
روستای شیوند به دلیل همجواری با دریاچه سد و رودخانه کارون از یکسو و رشته کوه های زاگرس با جنگلهای بلوط، رودخانه ها، آبراه ها، آبشارها، صخره‌‎ها و نیز برخورداری از طبیعت مطلوب از سوی دیگر از جذابیت های بی نظیری برای گردشگری برخوردار است.
آبشار شیوند که روبه‌روی دهکده تفریحی زراس قرار دارد نیز یکی از جاهای دیدنی خوزستان و جاذبه های گردشگری دهدز بوده که در فاصله 37 کیلومتری شهر ایذه و در روستایی کوهستانی در دل رشته کوه زاگرس به نام شیوند واقع شده است.
این آبشار بسیار زیبا با ارتفاع حدود 70 متر، در منطقه­ی جنگلی کوه مُنگَشت، در 30 کیلومتری جنوب شهر دهدز و در اطراف روستای زیبای شیوند واقع شده است.
این آبشار، مرتفع ترین آبشار خوزستان است.
عبور رودخانه از میان درختان و این منطقه سرسبز منظره‌ای زیبا به وجود آورده است که توجه هر گردشگری را به خود جلب کرده و می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی برای دوستداران طبیعت بر جای بگذارد.

*کوه های منگشت
کوه های منگشت که بخشی از رشته کوه های زاگرس بوده و در کنار دهکده زراس قرار دارند، با طبیعت برف گیر و جنگل‌های بکر خود می‌تواند یک مقصد عالی برای کوهنوردی و طبیعتگردی به یاد ماندنی باشد.


*پارک جنگلی بلوط بلند
این پارک با مساحتی حدود 50 هکتار، در سه کیلومتری شمال شرقی شهر دهدز واقع شده است. کوهستانی بودن، وجود حیوانات وحشینظیر گرگ، گراز، روباه، خرس و ... و نیز گل و گیاهان مختلف و جنگل انبوه بلوط، پسته­­ی کوهی، کلخونگ، و ... این پارک را به یکی از زیباترین پارکهای جنگلی ایران تبدیل کرده است.
این پارک جزء مناطق نمونه گردشگری استان خوزستان است.


*پارک دولت
این پارک واقع در دل بخش دهدز ایذه یکی از زیباترین پارکهای استان بوده که همه روزه پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است.

**جاذبه های مذهبی دهدز

*امامزاده شاهپور (شهپیر)
امامزاده شهپیر از جمله مکان های زیارتی منطقه زیبای دهدز بوده که هر ساله زیارتگاه بسیاری از دوستداران اش است. در سال 1383 با آغاز آبگیری سد کارون سه ، چون آرامگاه در محدوده دریاچه سد قرار می گرفت، با اخذ مجوز لازم از مراجع عظام شیعه، قبر امامزاده به مکان مرتفع تری انتقال پیدا کرد.
امامزاده شهپیر از نوادگان امام موسی کاظم­(ع) بوده و محل دفن و بارگاه وی در روستای دهنو، در جنوب دهدز است.

*امامزاده شیر یزدان (ع)
در روستای له بید، در 15 کیلومتری شمال شرقی شهر دهدز قرار دارد.

*شیخ (امامزاده) چهل تنان (ع)
در روستای چهل تنان، در هفت کیلومتری شمال غرب دهدز قرار دارد.

**جاذبه های تاریخی دهدز

*تل باستانی ( توبره ریز )
این تپه­ی باستانی بزرگ و هرمی­شکل در جنوب شهر دهدز واقع شده، و طبق حکایاتی از طریق حمل خاک با توبره ساخته شده است؛ که متأسفانه تاکنون مورد کاوش قرار نگرفته است.


*غار پارینه­سنگی
این غار که در خروجی و قسمت شرقی دهدز می­باشد، آثار مکشوفه در آن متعلق به چندهزار سال پیش است، که خود سندی بر قدمت و تمدن کهن منطقه دهدز است.

*بردگوری (دخمه سنگی) و سنگ نگاره های شیوند
این آثار در روستای شیوند و در 20 کیلومتری جنوب شهر دهدز واقع شده­اند و قدمت آنان به یک هزار و 700سال پیش، یعنی دوره اشکانیان می رسد.

*کاروانسرای دهدز
کاروانسرای دهدز در شهر دهدز از توابع شهرستان ایذه واقع شده و دارای نما و معماری بسیار زیبا و متعلق به دوره ایلخانی است.

بهترین فصل سال برای بهینه‌ترین استفاده از آب و هوای لطیف و پاکیزه منطقه گردشگری، تفریحی و تاریخی دهدز فصل بهار است که به دلیل نزدیکی به استان چهار محال بختیاری و فاصله 180 کیلومتری تا شهرکرد، می‌تواند مقصد مناسبی برای هم وطنان در این استان نیز باشد.
با توجه به پتانسیل بالای گردشگری این منطقه مسئولین باید برای جذب گردشگر برنامه ریزی کنند تا هدف اکثر مسافران در طول سال باشد، زیرا منطقه دهدز با مواهب خدادادی از قبیل دریاچه، طبیعت بکر و دست نخورده، اقلیم مناسب و مردمانی پاک، ولایتمدار و فرهنگ دوست چهره این منطقه را جذاب تر کرده است.

7148/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.