اعتکاف لحظه های ناب بودن با خدا بودن و زمانی است که از دنیا و تعلقات آن جدا شده و روزهایی را به پاک و خالص شدن و ارتباط با معشوق الهی اختصاص می دهیم.
اعتکاف که به معنی گوشه نشینی و عزلت و در اصطلاح، بریدن از خلق و نزدیک شدن به حق بوده، از نظر لغوی مصدر باب افتعال از عکف بوده که به معنی درنگ کردن و ادامه دادن بوده و در دین مبین اسلام، منظور از اعتکاف آن است که شخص به منظور عبادت در مسجد متوقف شود.
از جمله شرایط معتکف؛ ایمان، عقل، نیت قربت و روزه داری و خارج نشدن از مسجد در طول مدت اعتکاف است. اعتکاف نباید کمتر از سه روز و محل آن باید در مساجد چهار گانه یا مسجد جامع باشد. همچنین اجازه شوهر برای زن و اجازه پدر نسبت به فرزند لازم است.
دو نوع اعتکاف واجب و مستحب وجود دارد. در اعتکاف واجب شخص باید حتماً روزه دار باشد که البته روزه شرط لازم هر اعتکافی است.
در اعتکاف مستحب فرد بدون نذر یا عهد و قسم خود اقدام به اعتکاف کرده که در این صورت اگر تا سحر روز سوم در اعتکاف باشد، ادامه دادن آن تا آخر روز سوم واجب بوده و در صورت ترک آن، بر شخص واجب است که بعداً به جای آن معتکف شود.
انجام اعتکاف به روزهای خاصی از سال مقید نیست و هر زمانی می توان آن را به جا آورد، اما در منابع دینی ثواب خاصی برای معتکف شدن در 13 تا 15 رجب و نیز ده روز پایانی ماه رمضان ذکر شده است.
مراسم معنوی اعتکاف از دهم فرودین ماه مصادف با 13 رجب سالروز ولادت امام علی (ع) آغاز و تا روز دوازدهم فروردین مصادف با 15 رجب سالروز وفات حضرت زینب(س) ادامه دارد.
آیین اعتکاف سال 97 در روز‌های 11، 12 و 13 فروردین مصادف با ایام‌البیض (از 13 تا 15 رجب‌المرجب) برگزار شده و تلاوت قرآن، زیارت عاشورا، قرائت دعای ام داود، برگزاری گفتمان‌‌های دینی، بیان تفسیر قرآن و پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی از مهم‌ترین برنامه‌های اعتکاف کنندگان در این ایام است.
پیش تر معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان پیش بینی شرکت 40 هزار نفر در آیین های اعتکاف امسال، اعلام کرده بود: 500 مسجد در مناطق مختلف استان برای پذیرایی از معتکفین آماده سازی شده است.
عباس رستمی نیا با اشاره به شرکت 37هزار و 500 نفر در مراسم اعتکاف سال گذشته در استان افزود: از این تعداد 90 مسجد در اهواز آمادگی خود را برای پذیرایی از معتکفین اعلام کرده اند.
7148/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.