جندی شاپور به عنوان سرآغاز شکل گیری نخستین دانشگاه جهان در 1750سال پیش رسما از سوی سازمان یونسکو به رسمیت شناخته شد.
سند بین المللی ثبت هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور در فهرست بزرگداشت جهانی ،‌ سوم نوامبر 2017 در کنفرانس عمومی سالانه یونسکو در پاریس منتشر شد.
این رویداد یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی و تمدنی کشور است چرا که بر اساس سند منتشر شده از سوی یونسکو ، دانشگاه جندی شاپور رسما به عنوان نخستین دانشگاه و مرکز علمی جهان معرفی شده است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری محور تاریخی جندی
(گندی) شاپور و ایوان کرخه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد گردشگر از اسفند ماه پارسال تا هفتم فروردین ماه امسال از محوطه باستانی جندی شاپور دیدن کردند.
یعقوب زلقی افزود:بیشترین استقبال از محوطه باستانی جندی شاپور و آرامگاه یعقوب لیث صفاری در ایام تعطیلات نوروز 97 صورت گرفته و این روند همچنان رو به افزایش است.
وی اظهار کرد:به واسطه برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور در دزفول و معرفی این اثر باستانی به جهانیان سفر گردشگران داخلی و خارجی به محوطه باستانی جندی شاپور و یعقوب لیث در 12 کیلومتری شهر دزفول شتاب گرفته است.
زلقی با تشریح اقدامات صورت گرفته در محوطه باستانی جندی شاپور و نصب تابلوهای راهنما افزود:حفاری و کاوش های باستانی صورت گرفته در محوطه جندی شاپور و نیز نصب تابلوهای راهنما در استقبال گردشگران از این محوطه باستانی موثر بوده است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری محور تاریخی جندی
(گندی) شاپور و ایوان کرخه بیان داشت:بیشتر گردشگران خارجی بازدید کننده از محوطه جندی شاپور از کشورهای آلمان ، ایتالیا ، استرالیا ، انگلیس ، نروژ ، سوئد ، کره جنوبی و لهستان بوده اند.
زلقی همچنین از سفر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به محوطه باستانی جندی شاپور در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: محمدرضا مخبردزفولی در این سفر از کاوش های صورت گرفته در این محوطه باستانی دیدن کرد.
جندی شاپور باستان که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول بر جای مانده بر اساس مستندات تاریخی سر آغاز شکل گیری نخستین نظام نامه آموزش عالی در جهان است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد. این دانشگاه در عصر ساسانیان در 1750 سال پیش ، نخستین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی ، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
به گزارش ایرنا هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور (University of Gundi-Shapur) در سوم نوامبر پارسال ( 12 آبان ماه 1396 ) در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو قرار گرفت.سند منتشر شده از سوی سازمان یونسکو اعتراف جهانیان به سابقه علمی ایرانیان در 1750 سال پیش است.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.