به گزارش ایرنا محمد حاج رسولی ها روز دوشنبه در پنجمین 'همایش ملی مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی' در سرسرای گیت بوستان اهواز اظهار کرد: به جای اعمال یک برنامه واحد برای تمام نقاط کشور، باید مباحث کارشناسی شده از بدنه استان ها و در قالب انطباق با شرایط موجود کشور پیشنهاد و ارائه شوند.
وی ادامه داد: در ابتدای دولت دوازدهم یکی از محورهای اصلی موضوع آب همواره این بوده که بحث آب به صورت جزیره ای در بدنه دولت پیگیری شده و هنوز طرح آمایش سرزمین را نداشته ایم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: در بحث مدیریت منابع آب باید موارد کارشناسانی را در مجامعی که آب را به صورت یک مسئله یکپارچه می نگرند، ارائه دهیم تا استانداردهای لازم در این زمینه تدوین شود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات این است که ما همواره آب را به عنوان کالایی رایگان دیده ایم و به همین دلیل هیچ انگیزه ای برای صرفه جویی آن نداشته ایم.
حاج رسولی ها با اشاره به وضعت بارندگی در کشور گفت: در خوزستان بارندگی نسبت به سال گذشته 5 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 52 درصد کاهش یافته و در کشور هم بارندگی وضعیت خوبی را تجربه نکرده بنابراین لازم است در کنار بحث صرفه جویی، مصرف دوباره آب نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآور شد: ایران با داشتن 8.5 میلیون هکتار زمین ششمین کشور جهان از نظر وجود زمین کشاورزی بوده و میانگین هر هکتار زمین در جهان به ازای 25 نفر و در ایران به ازای هر 10 نفر است.
مشاور وزیر نیرو ادامه داد: این عدد بالا باید در بحث امنیت غذایی مورد توجه قرار گیرد و به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بتوانیم در هر هکتار برای 20 نفر محصول تولید کنیم.
7148/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.