به گزارش ایرنا کمال مرادی چهارشنبه در حاشیه بیست و دومین نشست معاونین برنامه ریزی و توسعه کلانشهرهای کشور در جمع خبرنگاران افزود: شهرداری ها تنها ارگانهایی هستند که درآمد و هزینه های آنها در ارتباط مستقیم با مردم است از همین رو در نشست های پیشین این مجمع بر تشکیل یک کمیسیون ویژه سرمایه گذاری و مشارکت ها تاکید شد.
وی درخصوص نحوه درآمدزایی شهرداری های بزرگ کشور تصریح کرد: شهرداری کلانشهرهایی مانند مشهد و تهران از محل اجاره تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر درآمدی بالغ بر یکهزار میلیارد ریال در سال کسب می کنند اما این رقم در اهواز کمتر از 50 میلیارد ریال است.
مرادی افزود: یکی از تجربیات موفق کلانشهر تهران تولید برق از زباله ها است که با کمک یک شرکت کره ای درحال انجام است که از این فرصت می توان برای معرفی ظرفیت های کلانشهر اهواز برای سرمایه گذاری خارجی استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه حل مشکلات زیست محیطی مانند ریزگردها نیازمند حمایت جدی دولت است گفت: ما نیز در دبیرخانه به دنبال آن هستیم که اعتبارات بیشتری از سوی دولت برای کلانشهرها تخصیص پیدا کند.
مدیر دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرها یادآور شد: یکی دیگر از اهداف ما آشنایی سرمایه گذاران سایر کلانشهرها با ظرفیت های اهواز است.
وی در بخشی دیگر خاطر نشان کرد: اهواز از جمله کلانشهرهایی است که بنیانگذار دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور بوده است.
وی درخصوص عملکرد دبیرخانه گفت: اساس شکل گیری دبیرخانه بر مبنای حل مشکلات مشترک کلانشهرها است. به طور نمونه تصمیماتی که دولت درخصوص مدیریت شهری می گیرد برمبنای مشاوره های این دبیرخانه بوده است.
مرادی در پایان یادآور شد: مشکلات کلانشهرها در بسیاری از موارد مشابه یکدیگر می باشد به طور نمونه همانقدر که ارومیه درگیر بحث خشکی دریاچه ارومیه است کلانشهر اهواز هم با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می کند.
بنابراین گزارش، در سال 1377 اهواز و چهار شهر دیگر که بالای یک میلیون نفر جمعیت داشتند اقدام به ایجاد دبیرخانه مجمع شهرداری های کلانشهرکردند و سال بعد تعداد این کلانشهرها به هشت شهرداری افزایش یافت.
در سال 1388 شورای عالی معماری مصوبه ای ارائه کرد که بر مبنای آن شهرهای 500 هزار نفر نیز به عنوان کلانشهر محسوب شدند از همین رو درحال حاضر 15 کلانشهر در کشور وجود دارد.
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.