استاندار خوزستان از اجرای یک طرح پایلوت برای استفاده از زهاب های نیشکر در 35 هزار هکتار از کانون های ریزگرد استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی در حاشیه بازدید از زهاب های نیشکر در اطراف شهرستان خرمشهر که امروز سه شنبه 15 اسفند ماه همراه با جمعی از مسئولان استانی انجام شد با اشاره به بحران گرمایش جهانی و خشکسالی گفت: همانطور که مطلع هستید دنیا با بحران آب، گرمایش جهانی و مسائل زیست محیطی مواجه است و کشور ما و استان خوزستان هم از این مسئله مستثنا نیست همچنان که آورد آب رودخانه های استان از ۳۰ میلیارد مترمکعب در سال به ۱۶ میلیارد رسیده است.

استاندار خوزستان افزود: تداوم این روند منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت می‌شود با این وجود این مسائل قبلا هم در دنیا بوده و مدیریت شده است و در برخی کشورها توانسته اند با بهره وری در مصرف آب مشکلات را مدیریت نمایند به طوری که بدون اینکه سطح زیر کشت را کاهش دهند موفق شده اند تولید را افزایش داده و مصرف آب را به صورت بهینه تری مدیریت نمایند.

شریعتی با اشاره به زهاب های صنعت نیشکر که در زمین های خوزستان بدون بهره وری چندانی رها می شوند خاطرنشان کرد: ما زهاب های زیادی داریم که از طرح های مختلف کشاورزی به ویژه توسعه نیشکر به تالاب های ایجاد شده هدایت می شوند و هیچ استفاده ای از آنها نمی شود در صورتی که خروجی ای سی این آبها به نحوی است که می توان با آنها کشت مجدد و ایجاد اشتغال داشته باشیم اما متاسفانه این کار انجام نشده و خرمشهر و برخی دیگر از شهرها به دلیل جمع شدن این زهاب ها در معرض آسیب است.

استاندار خوزستان با تشریح برنامه ریزی صورت گرفته برای استفاده بهینه از زهاب های نیشکر عنوان کرد: طرحی ارائه شده تا استفاده بهینه ای از این زهاب ها شود و بتوانیم از این آبها برای بالا بردن تولید و ایجاد خودکفایی و بالابردن بهره وری در حوزه آب بهره برداری نماییم.

شریعتی ادامه داد: در همین راستا جلساتی تشکیل شد و موافقت‌های اولیه میان دستگاه های ذی ربط به دست آمد و قرار شد متولی کار شرکت توسعه نیشکر باشد و دانشگاه شهید چمران اهواز برای اجرای این طرح تا 3 ماه آینده مطالعه ای انجام دهد و امیدواریم در پایان اردیبهشت‌ ماه این مطالعه به پایان برسد و پس از نقد و بررسی و نهایی شدن آن عملیات اجرایی طرح را شروع نماییم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه این طرح در کانون شماره دو ریزگردها اجرا خواهد شد تصریح کرد: در این منطقه حدوداً ۳۵ هزار هکتار کانون‌های ریزگرد هستند و زهاب های نیشکر با ای سی 4 تا 7 هزار از نزدیکی آنها گذر می کند و در واقع با انجام این طرح می توانیم هم کانون‌های ریزگرد را مهار نموده و تبدیل به کانون تولید و اشتغال نماییم و هم از این زهاب های نیشکر استفاده بهینه نماییم.

شریعتی در پایان با ابراز امیدواری برای اجرای این طرح به صورت پایلوت در کشور خاطرنشان کرد: در عین حال برنامه داریم بازنگری اساسی در حوزه های کشاورزی، محیط زیست، آب و مدیریت منابع طبیعی استان داشته باشیم و این کار با همکاری دانشگاه های بزرگ و صاحب تجربه در دنیا انجام می شود و طبق یک نقشه راه بخش کشاورزی و آب و پساب و منابع طبیعی و محیط زیست به صورت بهینه اداره خواهد شد تا استان خوزستان از شرایطی که در ۱۵ سال اخیر در آن قرار گرفته است خارج شود و آسیب ها و دستکاری های بشر در محیط زیست استان خوزستان را جبران نماییم.

بر اساس این گزارش خوزستان دارای 7 کانون فعال ریزگرد با مساحت 350 هزار هکتار است که در نتیجه خشکسالی های طولانی مدت و دستکاری های صورت گرفته در طبیعت ایجاد شده اند و در طول 14 سال گذشته بروز طوفان های گرد و غبار جزو مهمترین چالش های زیست محیطی این استان بوده است.  

با مصوبه دولت در فروردین سال 96 برای خوزستان قرار شده است این کانون ها در برنامه زمانبندی شده 5 ساله مهار شوند و در گام نخست 42 هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی ریزگرد در خوزستان تا پایان امسال تحت پوشش عملیات مختلف مهار ریزگرد مانند نهالکاری، مرطوب سازی اراضی و مالچ پاشی قرار می گیرند.  

ای سی: یکی از شاخص های سنجش کیفی آب است که هر چه رقم آن پایین تر باشد کیفیت آب بالاتر است.

پایلوت: طرح هایی که برای نخستین بار به صورت آزمایشی در مقیاس یا سطح کم اجرا شده و سپس در سطح گسترده تر ارائه می شوند طرح های پایلوت نام دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.