غلامرضا شریعتی روز سه شنبه در آیین درختکاری در کانون های بحرانی گرد وغبار در جنوب شرق اهواز اظهار کرد: باید درختکاری را که توصیه قرآن، نبی اکرم(ص) و ائمه هدای(ع) بوده و برکات بسیاری برای جهان امروزی دارد، مد نظر خود قرار داده و برای گسترش آن به صورت عمومی بسیج شویم.
وی ادامه داد: باید برای خوزستان با شرایط اقلیمی جدید طرحی نو در اندازیم و از داشته های موجود با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و خارجی همکاری و استفاده از تجارب علمی به شکلی
بهره ببریم که زندگی خوبی برای شهروندان رقم بخورد.
استاندار خوزستان با تاکید بر ضرورت مشارکت جوامع محلی در نهال کاری و نگهداری و نظارت آنها، گفت:اراده دولت این است که ٣٢٠ هزار کانون خوزستان را کنترل و مشکل گردو غبار را درمدت پنج
سال حل کند لذا انتظار داریم همه اقشار به ویژه محلی ها و دانشگاه ها در این زمینه کمک کنند.

** باید با تغییر اقلیم سازگار شد
احمد مطیعی مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خوزستان گفت: تغییر اقلیم، خاص ایران نبوده و در تمام جهان اتفاق افتاده با این حال گرمایش جهانی و عوامل انسانی آن را تشدید کرده است.
وی ادامه داد: سازگاری با طبیعت از اقداماتی است که باید صورت بگیرد و این نه به معنای مهاجرت بلکه یافتن راه حل برای کنترل این تغییر اقلیم و نهایت سازگاری با آن است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بیان کرد: ایران با پدیده گرد و غبار ناآشنا نیست به شکلی که پیش تر گرد و غبارهایی به شدت بدتر در سیستان را تجربه کرده ایم ولی زیان اقتصادی این پدیده در خوزستان بسیار بیشتر بوده و از این نگاه حایز اهمیت است.
وی با تاکید بر نهادینه شدن فرهنگ حفاظت ازمحیط زیست در بین مردم خوزستان گفت: 40 درصد عرصه جنگلی کشور در زاگرس قرار گرفته با این حال عوامل مختلفی از جمله خشکسالی، گران شدن سوخت و علوفه باعث شده به صورت طبیعی یا عمدی مساحت این عرصه ها در سال های اخیر کاهش یابد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان افزود:اعتبارات استانی برای مقابله با گرد و غبار از 90 میلیارد ریال در سال 95 به 140 میلیارد ریال در امسال و همچنین اعتبارات کشوری از 300 میلیارد ریال به یک هزار و 800 میلیارد ریال رسیده با این حال ضروری است که ساختار و برنامه ریزی کنونی ما متحول شود تا استفاده بهینه از این اعتبارات صورت گیرد.
وی ادامه داد:درهفته درختکاری بیش از200 هزار اصله نهال در سطح شهرها و روستاهای خوزستان
توزیع شده و 25 کیلومتر در اطراف جاده ها در سطح خوزستان نهالکاری می شود.

**تخریب منابع طبیعی حرام است
حجت الاسلام عبدالرضا دغاغله نماینده ولی فقیه در جهادکشاورزی خوزستان نیز گفت:بر اساس آموزه های دینی احیای منابع طبیعی واجب و تخریب آن از لحاظ شرع و قانون حرام است.
وی ادامه داد: در سنت و کتاب نیز همواره بر عمران و آبادی تاکید شده و در باب درختکاری و حفظ محیط زیست آیه های زیادی نازل شده است.
٣٤میلیون هکتار عرصه بیابانی در کشور وجود دارد که یک میلیون و ٢٠٠ هکتار آن درخوزستان است.
خوزستان 6 میلیون و 400 هزار هکتار مساحت دارد که 980 هزار هکتار آن را عرصه جنگلی، 2.5 میلیون هکتار را عرصه مراتع و 1.27 میلیون هکتار را زمین های بیابانی تشکیل می هند.
هفت کانون فعال گرد و غبار با مساحت 349 هزار هکتار در خوزستان وجود دارد که کانون شماره چهار در جنوب و جنوب شرق اهواز با 113 هزار هکتار مساحت، بیشترین و بحرانی ترین بخش این کانون ها را در خود جای داده است.
350 هزار هکتار از زمین های خوزستان را نیز شن زارها تشکیل می دهند که در غرب استان در امتداد با کشور عراق و در شرق استان هستند.
تاکنون 127 هزار هکتار از شن زارهای خوزستان در اطراف اهواز و حمیدیه مالچ پاشی شده است.
بین سال های 90 تا 95 به منظور تثیت شن های روان در 15 هزار و 43 هکتار از زمین های خوزستان عملیات مالچ پاشی و نهالکاری انجام شده و در همین مدت 10 هزار و 134 هکتار از زمین های استان نیز به منظور مقابله با گردو غبار نهالکاری شدند.
میزان نهالکاری در سال 94 در خوزستان، سه هزار و 947 هکتار و پارسال، 6 هزار و 187 هکتار عنوان شده است.
7148/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.