حجت اله آریایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:آسیابهای آبی دزفول مربوط به دوره ساسانی هستند که در دوره های مختلف سلجوقیان،صفویان ،قاجاریه و پهلوی مورد مرمت قرار گرفته لذا اجاره دادن حریم آنها به هر عنوان کار اشتباهی بوده است.
وی افزود:پیش از این شهرداری دزفول با موافقت شفاهی اداره میراث فرهنگی و با هدف زیباسازی منظر شهری بخشی از حریم آسیاب های آبی در بستر رودخانه دز واقع در زیر پل شریعتی را تحویل گرفته بود اما خلف وعده کرده و اقدام به احداث رستوران در این مکان نمود.
آریایی ادامه داد:از آنجا که این رستوران در حریم آسیاب ها اقدام به راه اندازی سفره خانه کرده بود لذا اداره میراث فرهنگی برای پیگیری حقوقی سه بار و طی نامه کتبی خواستار ارائه قرارداد از این رستوران شد اما پاسخی دریافت نشد.
وی اضافه کرد:به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارت به آسیابهای آبی به عنوان بخشی از میراث کشور موضوع به اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گزارش شد و مقرر گردید در این رابطه اعمال قانون شود لذا به دلیل ساخت و ساز غیرمجاز و توسعه سفره خانه در حریم آسیابهای آبی با حکم دادستانی رستوران موزه آب پلمب شد.
وی گفت:سه سفره خانه دیگر در حریم آثار باستانی میراث فرهنگی دزفول قرار دارند که اخطار لازم به آنها داده شده و تنها یک مورد به اخطاریه ها پاسخ داده است .
رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: از آنجا که پرونده ثبت جهانی دزفول به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده لذا در حریم میراث فرهنگی نباید ساخت ، ساز و آسفالت و یا رستوران دایر کرد لذا بازگشایی این رستوران امری بعید است و تنها در صورت اجازه سازمان میراث فرهنگی این امر محقق خواهد شد.
آسیاب های آبی دزفول با قدمتی بیش از 1700 سال تا اواخر قرن 19 میلادی همچنان مورد استفاده قرار می گرفتند.
تعداد آسیاب های آبی دزفول بین 50 تا 60 حلقه می باشند که برخی از این آسیاب ها در بستر رودخانه دز و در مجاورت پل قدیم ، پل شریعتی ، و برخی در محدوده 'علی کله' دزفول واقع شده اند که به دلیل طغیان رودخانه و قرار گرفتن در مسیر جاده ساحلی برخی از آنها تخریب شد به گونه ای که هم اکنون تنها حدود 20 حلقه از این آسیاب ها باقی مانده است.
مجموعه آسیاب های آبی دزفول با شماره 3984 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
7278/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.