به گزارش ایرنا احمد مطیعی شامگاه یکشنبه در نشست خبری خود با رسانه ها در سرسرای این اداره کل اظهار کرد: طبیعی است که به هر دلیلی قسمتی از کشت سبز نشود زیرا در بهترین حالت 20 درصد از کشت از دست می رود که برای جبران آن واکاری صورت می گیرد.
وی ادامه داد: عوامل متعددی از جمله شوری خاک، نرسیدن به موقع آب به گیاه و گرمای زیاد باعث افزایش تلفات نهال ها و نیاز به واکاری می شود.
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان درخصوص واکاری نهال در جنوب و جنوب شرق اهواز گفت: یک ماه دیگر اقدام به واکاری نهال در قسمت های سبز نشده در کانون ریزگردها که از سال گذشته تاکنون خشک شده اند می کنیم.
وی ادامه داد: سال گذشته پنج هزار و امسال نیز پنج هزار هکتار از زمین های کانون ریزگرد شماره چهار نهالکاری شده اند که به طور میانگین سبزینگی 70 درصد داشته اند.
مطیعی درخصوص کهور کشت شده در این کانون ها توضیح داد: کهور استقاده شده در این زمین ها، کهور پاکستانی است که قدمت 60 ساله در شن زارهای آبادان، خرمشهر و امیدیه دارد و هیچ ناسازگاری با فضای سبز یا محیط استان ندارد.
وی ادامه داد: کهور پاکستانی گیاهی دست کاشت بوده و بنابراین برخلاف کهور ایرانی، در هیچ جای استان کهور پاکستانی خود رویی یافت نمی شود.
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان یادآور شد: با توجه به این که در کنار کهورهای پاکستانی جاده اهواز اندیمشک گیاهان دیگر از جمله علوفه، توله و کنار رشد می کند، برای دام و انسان نیز مسمویتی ایجاد نمی کنند، پس این گونه گیاهی سمی نیست.
وی با اشاره به وضعیت کنونی محیط زیست در کشور، ان را نه یک فانتزی بلکه یه مساله حاد ملموس دانست و گفت: اکنون نمود اثرات رفتار انسان بر طبیعت را بیش از پیش می بینیم، به ویژه در خوزستان که مسایل محیط زیستی از روستاها و عشایر به شهرها و مناطق مسکونی رسیده است.
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان ادامه داد: مجموعه انسان و طبیعت مجموعه ای به هم پیوسته هستند که هر جا دست بگذاریم، اثرش را جای دیگر می بینیم و همین موضوع لزوم اجرای طرح های عمرانی را با ارزیابی زیست محیطی دو چندان می کند.
وی با بیان این که خوزستان رتبه ششم عرصه جنگل کشو را دارد، عنوان کرد: 12 میلیون و 400 هزار هکتار جنگل در کشور وجود دارد که 9٦٠ هزار هکتار آن در منطقه زاگرس خوزستان است.
مطیعی ادامه داد: 2 میلیون و ٧٠٠ هکتار مرتع و یک میلیون و ٢٠٠ هزار بیابان(رتبه هفتم کشور) در استان وجود دارد که 350 هزار هکتار آن کانون های ریزگرد، و ٣5٠ هزار هکتار آن شن زار است.
وی با بیان این که در بحث بیابان زدایی و تثبیت ریزگردها دولت توجه ویژه ای به خوزستان داشته، گفت: در دوسال اخیر دولت برای مهار ریزگردها بودجه های خوبی تخصیص داد و برای سال آینده نیز از محل صندوق توسعه ١٥٠ میلیون دلار برای کل کشور تخصیص داده شده که امیدواریم نمایندگان برای تخصیص کل آن به استان تلاش کنند.
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با تاکید بر این که استان در بحث مهار ماسه های روان و تبدیل به جنگل های دست کاشت رتبه نخست کشور را داشته، بیان کرد: سیاست های کنونی این اداره کل، حفظ منابع طبیعی با و برای مردم بوده، از جمله اقدامات ما در این راستا انجام کارهایی مانند جنگل کاری با مشارکت مردم است.
وی ادامه داد: حدود 600 هزار هکتار طرح مرتع‌ داری در استان وجود دارد که بر روی 26 هزار هکتار آن برای بهره برداری از مرتع، نهال‌ کاری و تثبیت کانون‌های ریزگردها در دو سال اخیر با مشارکت مردم اقداماتی انجام شده است.
مطیعی با اشاره به حفظ ٢٠٠ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی با کمک مردم، گفت: در سال گذشته و امسال در بحث تثبیت ریزگردها، در جنوب شرق اهواز بخش هایی از کانون، درختکاری شد که در سال دوم، عرصه برای نگهداری به مردم واگذار می شود.
وی ادامه داد: تاکنون 6 هزار هکتار از عرضه های منابع طبیعی برای جنگل کاری، زراعت و تثبیت ریزگردها در اختیار مردم قرار گرفته است.
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان توضیح داد: امسال 15 هزار هکتار از عرصه های بیابانی کشور برای مالچ پاشی در نظر گرفته شده که از 10 هزار هکتار مورد تعهد منابع طبیعی خوزستان، هشت هزار هکتار آن اجرایی شد.
وی ادامه داد: در تثبیت کانون های ریزگرد،پنج هزار هکتار در سال گذشته در اهواز و یک هزار و 500 هکتار در شهرستان های استان مالچ پاشی شد و امسال پنجهزار هکتار به تعهد مالچ پاشی منابع طبیعی استان اضافه شده که امیدواریم تا پایان سال تمام ١٩ هزار هکتار را اجرا کنیم.
مطیعی با اشاره به وجود هفت کانون ریزگرد در استان گفت: این کانون ها شامل کانون جنوب غرب هورالعظیم، شمال و شرق خرمشهر، شرق اهواز، جنوب و جنوب شرق اهواز، بندر امام خمینی-امیدیه و جنوب و شرق هندیجان هستند که کانون جنوب و جنوب شرق اهواز که به عنوان کانون شماره چهار از آن نام برده می شود با 113 هزار هکتار بحرانی ترین کانون های استان را در خود جای داده اند.
وی ادامه داد: نهال کاری تنها کار صورت گرفته و برنامه ریزی شده برای زمین های بیابانی استان نیست بلکه این عمل به عنوان بادشکن برای آرام کردن محیط و امکان باز رشد بوته های علوفه ای و مرتعی صورت می گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان یادآور شد: علاوه بر نهال کاری، قرق سازی برای زادآوری طبیعی، مرطوب سازی زمین ها و بوته کاری از جمله 13 پروژه در نظر گرفته شده برای مقابله با بیابان زدایی در استان است.
وی با بیان این که از محل آب های سطحی و جاری(رودخانه کارون و در صورت لزوم کرخه) برای آب دار کردن زمین ها استفاده می شود، تصریح کرد: در کنار این اقدامات، امید است با تامین آب تالاب های فصلی مانند منصوره، غیزانیه و شریفیه در کنار کانون شماره چهار ریزگردها، بتوانیم در کنترل کانون های بحرانی ریزگرد در جنوب و جنوب شرق اهواز موفق باشیم.
هفته درختکاری از 15 تا 21 اسفندماه برگزار شده و برنامه هایی همچون نهال کاری، بازدید از کانون ریزگردها، برگزاری میزگردها، همایش های علمی و جلسات با موضوع منابع طبیعی از جمله برنامه های برگزار شده در این هفته خواهد بود.
7148/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.