به گزارش ایرنا فرهاد افشارنیا شامگاه جمعه در همایش شصت و پنجمین سالروز استقلال کانون وکلا در سالن گیت بوستان اهواز با اشاره به گسترش بی رویه دانشکده های حقوقی در کشور اظهار کرد: این گسترش علاوه بر این که با بازار کار این رشته تناسب ندارد، از زیرساخت های لازم هم محروم است.
وی افزود: نه تنها ظرفیت قوه قضاییه، کانون وکلا و دفاتر اسناد رسمی برای جذب این افراد کافی نیست، بلکه در بسیاری موارد مشاهده می شود که دانشجویان حقوق آموزش های حرفه ای لازم را برای کسب این شغل نگذرانده اند.
وی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان حقوق سطح مطالعه مطلوبی نداشته و علاقمند به تبدیل شدن به یک حقوقدان حرفه ای نیستند.
رییس کل دادگستری خوزستان با اشاره به ضعیف بودن دستگاه های نظارتی در کانون وکلا گفت: در حال حاضر کانون های ناظر بر فعالیت وکلا وجود ندارد و باید در این زمینه تجدید نظر شود.
وی همچنین به ماده 48 قانون آیین دادرسی ماده کیفری اشاره کرد و افزود: این ماده قانون یکی از مباحث چالش برانگیز بوده که باعث ناراحتی بسیاری از وکلا شده بنابراین لازم است که تکلیف این قانون آزمایشی مصوب مجلس مشخص شود.
افشار نیا با بیان این که بازداشت ها و محرومیت وکلا یکی از مهم ترین مشکلات موجود در سطح کشور بوده، گفت: مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام به جامعه وکلا اجازه داده که در مقام دفاع از موکل خود هم تراز با قضات قرار گیرند با این حال برخی وکلا در رسیدگی به پرونده خود یا در بیرون از آن با اتهاماتی روبرو شده و تحت تعقیب قرار می گیرند بنابراین ضروی است کانون وکلا و اتحادیه سراسری کانون ها و همچین دولت تدبیری اندیشیده و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.
وی یادآور شد: کسب استقلال کانون وکلا از دستاوردهای بزرگ کشور بوده ولی در مواردی به دلایل مختلف از جمله تغییر و اصلاح قوانین فعلی جامعه وکلا و یا وضع قوانین جدید درگیر چند بحث چالشی شده و چندسالی است که به این بحث ها دامن زده شده است.
رییس کل دادگستری خوزستان تاکید کرد: مشکلاتی که درون کانون و توسط برخی وکلا صورت می گیرد به یک چالش بزرگ و جدی برای کانون وکلا تبدیل شده و لازم است تا با حساسیت بیشتری به آن پرداخته شود تا همین حق موجود هم مخدوش نشود.

*نمایندگان مجلس باید حق مردم را استیفا کنند
همچنین غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در این همایش گفت: با استقلال کانون وکلا گام بلندی در جهت احیاء حقوق شهروندی و عامه برداشته و به استقلال وکیل و کانون رسمیت داده شده و به حقوق مردم در برابر حکومت ارج نهاده شد.
وی ادامه داد: باید هر روزی که در جامعه در جهت استیفای حقوق مردم برداشته می شود را پاس بداریم زیرا تلاشی در جهت گسترش آزادی و دموکراسی است.
استاندار خوزستان یادآور شد: چنین روزهایی باید تبدیل به یک فرهنگ عامه شود که هم مردم از حقوق خود دفاع کرده و هم وکلا قدرت لازم را برای دفاع از حقوق مردم داشته باشند.
شریعتی با بیان این که نمایندگان مجلس به عنوان وکلای عام، باید حق مردم را استیفا کنند، گفت: نمایندگان مجلس باید زمینه های لازم را برای زندگی شرافتمندانه که حق مردم استان است، فراهم کنند.
در پایان این مراسم که همچنین با حضور برخی نمایندگان و استاندار خوزستان، رییس کل دادگستری استان و شهردار اهواز و جمعی دیگر از مسئولان استانی برگزار شد، تفاهم‌ نامه همکاری در زمینه امور حقوقی بین استانداری و کانون وکلای دادگستری خوزستان امضا شد.
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و نوال نزاری رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان دو طرف امضا کننده این تفاهم نامه بودند.
7148/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.