به گزارش ایرنا امیرعلی حمیدیه پنج شنبه در همایشی با عنوان ' ایمون سل تراپی در سرطان' در محل سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به لزوم اقتصادی کردن علوم حوزه پزشکی اظهار کرد: مردم انتظار دارند درآمد حاصل از فروش نفت و مالیات پرداختی صرف ارتقای علوم در کشور شود نه آنکه منجر به پیشرفت فردی مسئولان شود.
وی افزود: تا چند دهه پیش مردم سراسر کشور با شنیدن نام بیماری سرطان دچار وحشت می شدند زیرا این بیماری ظرف مدت کوتاهی منجر به مرگ بیماران می شد اما درحال حاضر شاهد پیشرفت در درمان سرطان هستیم.
حمیدیه با بیان اینکه روش های درمانی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی در بیشتر موارد سبب معالجه بیماران می شود گفت: درحال حاضر مطالبه مردم در درمان این بیماری افزایش پیدا کرده است و خواهان روش های جدید درمانی و کاهش اثرات سوء داروها هستند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به روش درمانی ایمون سل تراپی اشاره کرد و یادآور شد: این روش نوید بخش درمان های موثرتر برای درمان بیماری سرطان است.
این مقام مسئول گفت: درحال حاضر شرکت های بزرگ داروسازی به سمت تولید داروهای زنده رفته اند که به وسیله مهندسی سلول های فرد بیمار، به درمان بیماری کمک می کند.
حمیدیه تعداد کم داروهای تولیدی توسط مراکز پژوهشی را نگران کننده خواند و افزود: از 236 کلینیک فعال کشور تنها 23 مورد اقدام به تولید محصول می کنند.
وی به مراکز پیوند مغز استخوان در کشور هم اشاره کرد و گفت: درحال حاضر 17 بخش پیوند مغز استخوان در کشور وجود دارد که سالانه یک هزار و 100 عمل پیوند انجام می دهند اما باتوجه به جمعیت و نیاز کشور باید به 2 هزار و 500 مورد در سال افرایش یابد.
وی ادامه داد: انتظار می رود خیرین نیز به جای تمرکز بر تهیه دارو برای بیماران درخصوص تولید دارو فعالیت کنند.

**شناسایی سالانه 6هزار مورد جدید سرطان در خوزستان
نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون هم در این همایش با اشاره به اینکه علوم پزشکی در دنیا در حال تغییرات اساسی است گفت: در کشور ما نیز بخش های مختلفی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی، وزرات بهداشت و و دانشگاه های علوم پزشکی برای درمان بیماران سرطانی پیگیر هستند.
همایون یوسفی با اشاره به وجود موازی کاری در بین بخش های مختلف در پژوهش و درمان بیماری سرطان افزود: در حال حاضر هم افزایی بین بخش ها کم است و اقدامات در امتداد هم نیستند.
نماینده مردم اهواز با اشاره به اینکه سالانه 6 هزار مورد جدید بیماران سرطانی در خوزستان شناسایی می شوند گفت: استان خوزستان و به ویژه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور قطب تشخیص و درمان بیماری سرطان اطفال است از همین رو لازم است برنامه ریزی بیشتری در این خصوص صورت گیرد.
یوسفی به تاسیس مرکز پیوند مغر استخوان در خوزستان اشاره کرد و گفت: تاسیس این مرکز یک اقدام راهبردی برای درمان بیماری سرطان بوده است.
وی درخصوص لزوم ساخت مرکز جامع سرطان در اهواز یادآور شد: در منطقه غرب و جنوب غرب کشور هیچ مرکز جامعی برای درمان سرطان وجود ندارد از همین رو قرار شد در محل فعلی بیمارستان شفا مرکز جامع سرطان با کمک یک شرکت آلمانی ساخته شود.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این پروژه در مرحله واگذاری زمین قرار دارد خاطر نشان کرد: مرکز جامع سرطان باید ظرف مدت سه سال آینده ساخته شود.
وی ادامه داد: اگر به دنبال پیشرفت در این حوزه هستیم باید قوانین و دستورالعمل های پشتیبان تصویب شود که مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت با درک اهمیت این امر در حال تصویب این قوانین پشتیبان است.
یوسفی با ابراز امیدواری از تصویب این قوانین در سال آینده تصریح کرد: در ادوار گذشته قدرت سیاسی هر کشور به توان نظامی و اقتصادی آنها باز می گشت اما درحال حاضر کشورهایی قوی هستند که در علوم جدید نیز پیشرو هستند.
وی ادامه داد: در قرن 21 علوم جدید به ویژه دانش سلول های بنیادین از اهمیت بالایی برخوردار هستند و در کشور ما نیز با درک تاثیر بالای این امر سرمایه گذاری های خوبی صورت گرفته است.
نماینده مردم اهواز در مجلس با تاکید بر اینکه پیشرفت در این علوم علاوه بر منافع سیاسی سبب توسعه اقتصادی را نیز به همراه دارد اظهار کرد: با پیشرفت در علم سلول های بنیادین علاوه بر بازار 80 میلیونی ایران، می توانیم در بازار چند صد میلیونی غرب آسیا نیز فعالیت کنیم.
سومین سمپوزیوم ایمون سل تراپی در سرطان روز پنج شنبه با حضور اساتید برتر کشور در حوزه سرطان در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد.
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.