به گزارش ایرنا بارش رحمت الهی که اغلب مناطق خوزستان را فرا گرفت هرچند سبب آبگرفتگی برخی مناطق کلانشهراهواز از جمله کیانپارس و کیان آباد و بروز مشکلاتی برای واحدهای تجاری شد ولی با این حال چهره بشاش و خندان را می توان در نگاه مردم دید.
باران آسمان غبار گرفته استان را شست و هوا را در شرایط سالم قرار داد ضمن آنکه فضای سبز اغلب شهرهای استان به خصوص شهرهای جنوبی استان و اهواز را طراوت بهاری بخشید.
علاوه بر شهرهای استان که از این موهبت الهی بهره مند شدند کانون های اصلی ریزگرد در جنوب شرق اهواز نیز مرطوب شد و خیال خوزستانی ها را از دغدغه برخاستن گرد و غبار از این مناطق ، تا مدتی راحت کرد.
کشاورزان و دامداران استان نیز در پی بارش نسبتا' مناسب باران نیز شادمان کرد هرچند هنوز نگرانی ها از کاهش بارندگی در سال زراعی جاری همچنان پابرجاست.

**ادامه نگرانی برای تامین آب کشت تابستانه و بهاره

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بارش های شب گذشته تا حدودی نیاز آبی زمین های کشاورزی را برطرف کرد ولی همچنان به تداوم بارندگی ها در اسفند ماه امیدوار هستیم.
کیخسرو چنگلوایی با اشاره به خسارات وارده به اراضی دیم استان در سال زراعی جاری افزود: بارش های اخیر نیاز آبی اراضی که زیر پوشش شبکه آبیاری قرار دارند کمتر کرده ولی برای اراضی دیم تاثیر زیادی نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه امسال حدود 380هزارهکتار از زمین های استان زیر کشت گندم آبی رفته است ابراز امیدواری کرد با تداوم بارش ها شاهد کاهش برداشت محصول در گندمزارهای استان نباشیم.
چنگلوایی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ، شدت خشکسالی در50 سال اخیر در خوزستان بی سابقه بوده، افزود:همچنان نگران تامین آب محصولات بهاره و تابستان هستیم چون مخازن سدهای خوزستان همچنان وضعیت مناسبی ندارند و برای تامین آب کشاورزی با مشکل روبه رو هستیم.
بارش فراگیر باران شب گذشته نیز موجی از خوشحالی و سرور برای عشایر استان که زندگی آنان به دام ، مرتع و باران وابسته است به وجود آورد.
عشایر کوچ رو که در سال آبی با کمبود باران و در مناطقی با کمبود آب آشامیدنی رو به رو بودند با بارش رحمت الهی بار دیگر شادمانی را برای آنان به ارمغان آورد و تا بخشی از نگرانی های آنان را برطرف کرد.
مدیرکل امور عشایری خوزستان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد:بارش رحمت الهی وضعیت زندگی عشایر و دام آنان را بهبود بخشیده و گزارش ها از بارش باران مناسب در اغلب مناطق عشایری در شمال و شمال شرق استان حکایت می کند.
علی رحم کریمی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ، کمبود بارش ها نگرانی و دغدغه های زیادی را متوجه بیش از پنج هزار خانوار عشایری که از استان های همجوار به خوزستان کوچ می کنند ایجاد کرد افزود: تداوم بارندگی ها سبب افزایش رشد مراتع و رفع کمبود آب مورد نیاز عشایر خواهد شد.
بنا به اعلام هواشناسی خوزستان سامانه بارشی اخیرتا ظهر چهارشنبه از کل خوزستان عبور خواهد کرد.
مه رقیق صبحگاهی ، پدیده غالب در برخی مناطق ساحلی و جنوبی خوزستان خواهد بود.
فعالیت سامانه بارشی در مناطق سردسیر به خصوص در مناطق مرتفع شمال شرق و تاراز به صورت برف خودنمایی کرد.
پلیس راه خوزستان نیز اعلام کرد با وجود بارش باران و برف در استان خوزستان ، همه راههای اصلی و فرعی استان باز است و تردد در آنان جریان دارد.
بارش های اخیر همچنین به رودخانه های استان خوزستان به خصوص کارون جان تازه ای بخشید.
بارندگی ها در مناطق بالادست سبب گل آلود شدن رودخانه کارون و افزایش دبی رودخانه تا 66متر مکعب در ثانیه در مقطع اهواز شد.
تاکنون از سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی استان گزارشی نرسیده است.
6065/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.