به گزارش ایرنا کارشناسان بر این باورند که استان خوزستان دارای پتانسیلهای بالای اقتصادی و سرمایه گذاری است و در صورت توجه به این پتانسیلها به راحتی می توان مشکل بیکاری جوانان این مررز و بوم را حل کرد.
بر اساس آمار رسمی خوزستان در حال حاضر از لحاظ بیکاری رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داده که در صورت توجه به سرمایه گذاری خصوصا در بخش نفت و گاز و صنایع، این استان می تواند در زمره استانهای فعال در بخش اشتغال محسوب شود.
بر پایه این گزارش طی پنج سال گذشته بیش از 108 هزار شغل پایدار در این استان ایجاد شده است که به دلیل آمار بالای بیکاری این تعداد خیلی به چشم نیامده است اما تداوم روند اشتغالزائی در استان نوید بخش رفع بیکاری در استان است.
ساخت و احداث پالایشگاه بید بلند در سالهای اخیر، طرح توسعه میادین نفتی غرب کارون، طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری ، توسعه شرکت های فولاد استان و ایجاد فاز دوم پالایشگاه آبادان از جمله طرحهائی است که در سالخای اخیر منجر به ایجاد 108 هزار شغل پایدار در خوزستان شده اند.
امسال برای کاهش نرخ بیکاری در خوزستان از قابلیتهای دستگاه های اجرائی استان از جمله فنی و حرفه ای ، اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، شرکت شهرک های صنعتی استفاده شده است.
طبق مصوبات شورای اشتغال استان خوزستان مقرر شده است امسال 30 هزار فرصت شغلی با اجرای طرح فراگیر اشتغال در خوزستان ایجاد شود.
میزان تعهد اشتغال سال 1395 اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان 19 هزار و 127 نفر بود که 110 درصد این تعهد (بیش از میزان تعهد) محقق شد.
بر اساس آخرین اطلاعات سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 نرخ بیکاری خوزستان 14.3 درصد بوده است و در جال حاضر 222 هزار و 19 نفر در خوزستان بیکار هستند.

*** کاهش نرخ بیکاری در خوزستان
مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: طبق سرشماری نفوس و مسکن در سال 1390آمار بیکاری در خوزستان 25.7 درصد، بالغ بر 330 هزار نفر بیکار بود که این تعداد در سال 1395، بیش از 222 هزار نفر اعلام شد که تعداد افراد بیکار نسبت به سال 1390 بالغ بر 108 هزار نفر کاهش یافته است.
سیدنور محمدپورگفت: نرخ بیکاری در سال 1390در مسجد سلیمان 43.3درصد ، باوی 37.7 درصد، شادگان 35.9 درصد، دشت آزادگان 36 درصد، اندیمشک 34.2 درصد و اندیکا 30.3درصد بود که نسبت به معدل بیکاری استان (25.7) آمار بسیار بالایی است.
مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خوزستان ادامه داد: در سال 1395 بالاترین نرخ بیکاری مربوط به شهرستانهای مسجد سلیمان با 22.7 درصد ، هفتکل با 21.5درصد و لالی با21.4 درصد بود.
محمد پور گفت: در سال 1390 نرخ بیکاری در شادگان 35.9 درصد بود که در سال 1395 این نرخ بیکاری به 13.1 درصد کاهش یافت.
وی افزود: حداقل سن کار در قانون کار (ماده 79) 15 سال است و به کارگیری افراد کمتر از 15 سال در مشاغل ممنوع است این در حالی است که در سرشماری ها افراد با سن 10 سال را نیز در بخش بیکار و یا دارای کار محاسبه کرده اند که این مهم می تواند در ارائه آمار تاثیر زیادی بگذارد.

*** تحقق 105 درصدی اشتغال توسط دستگاه های اجرایی در خوزستان
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تعهد ایجاد اشتغال توسط دستگاه های اجرایی از جمله طرح های ایجاد اشتغال در استان است که امسال سهم دستگاه های اجرایی خوزستان برای ایجاد اشتغال 16 هزار و 650 نفر در سامانه رصد بوده است که از ابتدای امسال تا کنون 17 هزار و 580 نفر در این سامانه ثبت نام و مشغول به کار شدند.
رضا میرانی افزود: از دیگر طرح های اشتغالزایی طرح فراگیر اشتغال است که زیر مجموعه اقتصاد مقاومتی است که در این طرح به ایجاد اشتغال در روستاها، مشاغل خانگی و مهارت ورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی توجه شده است.
وی گفت: در طرح توسعه مشاغل روستایی تسهیلاتی با سود 6 درصد در مناطق محروم و چهار درصد در مناطق مرزی پرداخت می شود.
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همچنین درادامه با اشاره به طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی بیان کرد: در این طرح سهم استان در این طرح هفت هزار و 560 نفر بود که 23 هزار و 26 نفر ثبت نام کردند و از این تعداد هشت هزار و 344 نفر تایید شدند، در این طرح فارغ التحصیلان دانشگاهی به مدت 6 ماه در کارگاه های تولیدی مهارت می آموزند تا برای جذب در بازار کار آماده شوند.
میرانی افزود: در این طرح 265 بنگاه اقتصادی در استان اعلام آمادگی کرد که از این تعداد 77 بنگاه از سوی اداره کل فنی و حرفه ای استان تاییدیه گرفتند و 77 نفر از کارورزان در این بنگاه های استخدام شدند.
وی افزود: بر اساس این طرح در صورتی که هر بنگاه اقدام به جذب کارورز نماید بیمه سهم کارفرما از سوی دولت پرداخت می شود.
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان درادامه با اشاره به طرح مشاغل خانگی عنوان کرد: پارسال به این طرح 50 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد که این اعتبار امسال به 320 میلیارد ریال افزایش یافت و از ابتدای امسال تا کنون سه هزار و 179 پرونده به بانک های عامل در این طرح ابلاغ شده است.

***افزایش 6 برابری اعتبار ایجاد مشاغل خانگی در خوزستان
مشاغل خانگی از جمله طرح هایی است که در سال های اخیر برای کاهش نرخ بیکاری بسیار مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گرفته است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: امسال 320 میلیارد ریال برای ایجاد مشاغل خانگی در خوزستان در نظر گرفته شده که نسبت به پارسال این اعتبار 6 برابر شده است.
سید نور محمد پور گفت : پارسال مبلغی که برای ایجاد مشاغل خانگی در خوزستان در نظر گرفته شد بالغ بر 50 میلیارد ریال بود.
وی بیان کرد: مشاغل خانگی شامل 2 بخش مشاغل پشتیبان و مشاغل مستقل است که پارسال بیشترین استقبال از مشاغل مستقل شد و از مشاغل پشتیبان چندان استقبال نشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود: مشاغل مستقل شامل مشاغلی است که متقاضی با گرفتن تسهیلات به صورت فردی اشتغال ایجاد می کند و در مشاغل پشتیبان افراد به صورت گروهی شغلی را ایجاد می کنند.
وی گفت: پارسال 85 درصد اعتبار بخش مشاغل خانگی که توسط بانک های عامل ملی و ملت و صادرات پرداخت شد جذب شد.
محمد پور بیان کرد: امسال مقرر شده که مزیت ها و ظرفیت های هر منطقه در خوزستان برای ایجاد اشتغال شناسایی شود و بر اساس نیاز هر منطقه اشتغال ایجاد شود.
وی در ادامه با اشاره به طرح اشتغالزایی که برای امسال از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده اظهار کرد: این وزارت خانه طرحی با عنوان کاج برای ایجاد اشتغال تهیه و به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها ابلاغ کرده است؛ در این طرح مهارت آموزی کارجویان و جوانان محور برنامه است.
وی افزود: در این طرح نیروی کار باید توانمند شوند و دانش آموختگان دانشگاه ها، جوانان و افراد جویای کار با همکاری اداره آموزش فنی و حرفه ای مهارت لازم را برای ایجاد اشتغال فرا می گیرند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود: یکی دیگر از راه های ایجاد اشتغال و تقویت چرخه اقتصاد در خوزستان برای امسال استفاده از اعتبار صندوق امید است که مقرر شده از اعتبار این صندوق برای گردش مالی واحدهای صنعتی مشکل دار و واحدهای صنعتی که بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند کمک شود.
محمد پور بیان کرد: طرح فراگیر اشتغال نیز از دیگر طرح های ایجاد فرصت های شغلی برای امسال است که در این طرح برنامه هایی برای تشویق کارفرمایان برای گرفتن نیروی کار و مهارت آموزی نیروی کار و تقویت مراکز کاریابی تدوین شده است.
وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای طرح فراگیر 200 هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده است .
وی با بیان اینکه باید نیروی انسانی با مهارت تربیت کرد تا بیکاری را در خوزستان کاهش داد ادامه داد: متاسفانه تفکر شغل دولتی و استخدام در شرکت های دولتی در خوزستان حاکم است و این موضوع از مهم ترین عوامل بیکاری است.
محمد پور گفت: سهمیه ای که امسال برای ایجاد اشتغال در خوزستان در نظر گرفته شده هفت هزار و 500 فرصت شغلی است و بیشترین میزان ایجاد اشتغال به سازمان صنعت، معدن وتجارت اختصاص دارد.

*** مهارت آموزی ،اولویت طرح های کاهش نرخ بیکاری در خوزستان
2 طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی و مهارت آموزی در محیط کار واقعی امسال به اداره کل فنی و حرفه ای ارائه شده است تا در قالب این طرح جوانان را برای وارد شدن به بازار کار و یا کارآفرینی آماده کنند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای امسال تاکنون 22 هزار و 33 نفر در طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی در خوزستان ثبت نام کردند.
عبدالنبی سواعدی افزود: از این تعداد کارورز ثبت نامی، هفت هزار و 975 نفر واجد شرایط بودند و تعداد واحدهای تولیدی پذیرنده کارورزان 209 واحد است.
وی گفت: در طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی برای تبادل دانش، کسب تجربه و ارتقای مهارت در واحدهای تولیدی پذیرنده طبق استانداردهای آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور فعالیت می کنند؛ این روش باعث می شود که دانشجویان در کنار تحصیل مهارت فنی را نیز فرا گیرند.
سواعدی افزود: از جمله اهداف این طرح افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش آموخته به بنگاه اقتصادی، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان، ارتقای اخلاق و صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان است.
وی همچنین با اشاره به طرح ' مهارت آموزی در محیط کار واقعی' اظهار کرد: این طرح با رویکرد ایجاد بستر لازم برای اشتغال مولد و پایدار و نیز استمرار و تثبیت اشتغال فرصت های موجود و مورد نیاز جامعه به ویژه در مشاغل خرد و خانگی با استفاده از ظرفیت بخش های غیر دولتی در توسعه آموزش های مهارتی و نیز برای استفاده از ظرفیت های آموزشی موجود در محیط های کارگاهی و در راستای توسعه و تنوع الگوهای آموزشی تدوین شده است.
وی گفت: در این طرح برش استانی 2 هزار و 220 نفر است که تا کنون 418 نفر کارورز در محیط کار برای مهارت آموزی قرار گرفته اند و 87 واحد تولیدی و صنعتی برای مهارت آموزی کارورزان مشخص شده اند.
سواعدی از عمده مشکلات این طرح را تامین نشدن اعتبار، تاخیر در ابلاغ دستور العمل تامین اجتماعی، محدوده سنی کارآموزان طرح بین 15 تا 23سال و نبود مشوق برای بنگاه ها عنوان کرد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان بیان کرد: 2 طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی و مهارت آموزی در محیط کار واقعی به منظور افزایش نیروهای با مهارت در خوزستان برای جذب در بازار کار و یا تقویت کارآفرینی است.

*** ایجاد اشتغال با فعال سازی واحدهای صنعتی راکد در خوزستان
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت: از ابتدای امسال تا کنون 58 واحد صنعتی و تولیدی راکد به چرخه تولید برگشتند و برای 805 نفر نیز فرصت شغلی ایجاد شد، این واحدهای صنعتی در بخش های مختلفی از جمله صنایع غذایی و شیمیایی فعال شدند.
علی خسروی عنوان کرد: فعال کردن واحدهای صنعتی راکد کمک بزرگی به ایجاد اشتغال در استان داشته است، برای فعال سازی واحدهای صنعتی راکد در استان 16 کمیته تخصصی جهت عارضه یابی و ارائه راهکار های علمی و عملی تشکیل شده است.
وی از دیگر راه های ایجاد اشتغال در شهرک های صنعتی را رونق سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: از ابتدای امسال تا کنون 147 مورد سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان انجام گرفته است که پیش بینی می شود این تعداد تا 160 مورد نیز افزایش یابد.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خوزستان سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی را راهی برای ایجاد اشتغال عنوان کرد.
خسروی افزود: همچنین امسال به 38 واحد صنعتی تسهیلاتی به مبلغ 800 میلیارد ریال پرداخت شده است ، این تسهیلات به واحدهای صنعتی پرداخت شده است که میزان تولید آن ها از ظرفیتی که داشتند کمتر بود.
وی عنوان کرد: پرداخت این تسهیلات باعث شده است که برای یک هزار و 300 نفر شغل ایجاد شود و برای افرادی که شاغل در این واحد ها بودند تثبیت شغلی ایجاد شد.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خوزستان بیان کرد: نظامی به نام مبادلات فرعی در شرکت شهرک های صنعتی استان تشکیل شده است که یکی از راه های مدرن و موثر سازمانی برای ساماندهی صنایع کوچک و متوسط است.
خسروی عنوان کرد: این نظام در حوزه نفت و گاز فعالیت دارد و در این نظام بین پیمانکار اصلی که کار تهیه قطعات اصلی در این بخش را انجام می دهد با پیمانکار کوچک ارتباط برقرار می شود تا از خرید کالای خارج از استان جلوگیری شود و باعث ایجاد اشتغال و رونق مالی در درون استان شود.
وی با بیان اینکه امسال برای تقویت واحد های صنعتی 500 دوره آموزشی برگزار شد بیان کرد: در این دوره ها هشت هزار نفر از کارکنان واحدهای صنعتی آموزش دیدند.
خسروی گفت: 71 شهرک و ناحیه صنعتی در استان وجود دارد که بالغ بر 12 هزار نفر در این مراکز مشغول به کار هستند.
7158/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.