محمد تقی زاده چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بروز پدیده گرد و غبار امسال همچون سال های گذشته باعث تعطیلی مدارس خوزستان در چندین روز شده که برای جبران این عقب ماندگی تحصیلی برنامه ریزی شده که مدارس تا پایان امسال در روز های پنجشنبه دایر باشند.
وی گفت: بر اساس این برنامه از معلمانی که علاقمند و متمایل به برگزاری کلاس درسی در این روز هستند استفاده می شود و در حال بررسی برای تعیین راهکار و ابزارهای تشویقی، اعطای امتیاز یا جبران زحمت همکاران برگزار کننده کلاس ها هستیم.
تقی زاده افزود: این برنامه در تمام مقاطع تحصیلی و برای جبران عقب ماندگی دانش آموزان در دروس پایه اجرا می شود.
مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینکه یک چهارم جمعیت خوزستان را جمعیت دانش آموزی تشکیل داده|، بیان کرد: امسال در حدود 10 روز از تحصیل دانش آموزان خوزستانی تنها به دلیل بروز پدیده گردو غبار تعطیل اعلام شد از اینرو از تمام دستگاه ها ، استانداری و صداو سیما خواستارم که برای فراهم سازی بستری به منظور جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان همکاری کنند.
پدیده گرد و خاک از حدود 15 سال پیش به دلیل خشکسالی ها و کمبود منابع آبی در استان خوزستان بروز پیدا کرده و روز به روز در حال افزایش است هر چند دولت از سال پیش تمام توان خود را برای مهار این پدیده به کار گرفته است.
کارشناسان بر این باورند که مهار این پدیده با برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت بیش از 10 سال به طول می انجامد.
بروز پدیده گرد و غبار و شدت گرفتن آن در سال های اخیر مشکلاتی را برای استان به همراه داشته است که از آن جمله می توان به بروز مشکلات تنفسی، افزایش تعطیلی مدارس، افزایش تعطیلی ادارات و سازمان ها و افزایش مهاجرت از استان اشاره کرد.
شدت گرفتن پدیده گرد و غبار در بهمن ماه سال 1395 باعث قطعی برق و خاموشی های مکرر، قطعی خطوط تلفن و قطعی آب در خوزستان شد، درپی این وضعیت رییس جمهوری و تعدادی از مسئولان کشوری در اسفند ماه پارسال برای بازدید از کانون های ریزگرد و بررسی طرحهای مقابله با ریزگردها به استان سفر کردند.
در بهمن ماه امسال نیز به دلیل بروز پی در پی پدیده گرد و غباردر هفته های اخیر ، رییس سازمان محیط زیست کشور و وزیر جهاد کشاورزی برای بازدید از کانون های ریزگرد و بررسی روند اجرایی طرح مقابله با ریزگرد به استان سفر کردند.
در هفته جاری غلظت گرد و غبار در اهواز و آبادان دوبار به 60 و 66 برابر حد مجاز رسید و مدارس و ادارات بسیاری از شهرستان های خوزستان در چندین روز تعطیل اعلام شدند.
مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان اخیرا اعلام کرد: به دلیل تعطیلی مدارس بر اثر پدیده گرد و غبار دوران تحصیل دانش آموزان خوزستانی در مجموع یک دوره تحصیلی ، 2 سال کمتر از دانش آموزان سایر استان ها است .
7158/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.