به گزارش ایرنا آیت الله محسن حیدری شامگاه سه شنبه در آیین شهادت حضرت فاطمه (س) با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در حوزه علمیه الغدیر اهواز اظهار کرد: یکی از اعتراضات مردم خوزستان بحث انتقال آب خوزستان به نقاط دیگر کشور است، انتقال آب های خوزستان به جای دیگر منشا مشکلات زیادی ازجمله ریزگردها شده است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: ریزگردها یکی از پیامدهای کریه انتقال آب است، 12 سال پیش تنها ریزگردهای با منشا خارج از کشور را داشتیم .
آیت الله حیدری بیان کرد: قبلا مراتع استان پر از آب بود اما وقتی آب خوزستان منتقل و درنتیجه کم شد، 50 درصد مراتع، 30 درصد کشاورزی و بیش از 20درصد تالاب ها به کانون ریزگرد تبدیل شد.
وی یادآور شد: 700هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان در وضعیت بحرانی و منشا ریزگرد شده است، اما 350هزار هکتار ازاین وسعت که خاک رسی هم دارد در وضعیت فوق بحرانی است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: این مشکل باید به صورت اساسی حل شود ، نهال کاری راه حلی نیست که پاسخگو و پایان دهنده بحران جاری باشد ، زیرا نهال کاری اگر جواب هم دهد حداقل 70سال زمان لازم دارد، لذا دولت باید پاسخ بهتری به مطالبه به حق مردم استان بدهد.
آیت الله حیدری توضیح داد: ریزگردها فقط یک مشکل استانی نیست بلکه یک مشکل ملی محسوب میشود و استان های دیگر هم از آثار منفی آن بی نصیب نبوده و نخواهند بود.
وی اظهار کرد: به تبع ریزگردها حتی شرکت نفت کارهایش را تعطیل میکند و هفته گذشته 700 هزار بشکه استخراج نشد یعنی دود این اتفاق در چشم همه ملت ایران رفت.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: براثر کمبود آب تولید برق به شدت کاهش یافته است، 80 درصد انرژی برق آبی از سد های خوزستان تامین میشود وقتی آب نباشد برقی هم تولید نخواهد شد.
وی ادامه داد: نخیلات شادگان، اروندکنار، آبادان و خرمشهر در معرض از بین رفتن و خشک شدن هستند چراکه قبلا آب خوزستان می آمد و حق آبه خلیج فارس را میداد در نتیجه آب شیرین داشتیم.
آیت الله حیدری افزود: الان که آب رودهای ما کم شده نفوذ آب شور خلیج فارس ، خوزستان را به شوره زار تبدیل می کند.
وی تصریح کرد: اگر ایده مقام معظم رهبری در طرح 550هزار هکتاری عملیاتی شود همه کشور از نظر مواد غذایی تامین میشود ولی با اجرای طرحهای انتقال آب به خاطر پیامدهای منفی آنها ، کل کشور محروم می شود.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: به خاطر انتقال آب کشاورزان و دامداران کارشان را تعطیل کرده اند و به مناطق حاشیه نشین هجوم می آورند که خود منشا بسیاری از چالشها و مشکلات اجتماعی و امنیتی است.
وی گفت: اخیرا با اعضای خبرگان خوزستان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه ای به شورای امنیت ملی کشور نوشته و خواسته اند این شورا در این زمینه ورود کرده و جلوی اجرای طرحهای وزارت نیرو را بگیرند چرا که وزارت نیرو بی محابا در حال اجرا کردن سیاست های غلطی است که امنیت غذایی و اجتماعی مناطقی از کشور را به خطر می اندازد.
7164/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.