به گزارش ایرنا عباس پاپی زاده شامگاه سه شنبه در گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2 سیما با موضوع گرد و غبار یکی از دلایل گسترش کانون های گرد و غبار در سال های اخیر را بی توجهی دولت ها در سال های متوالی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 23 استان کشور درگیر این پدیده هستند.
پاپی زاده خاطر نشان کرد: قرار است امسال 19هزار هکتار عملیات نهالکاری در اراضی جنوب شرق اهواز صورت گیرد اما این رقم در مقایسه با حجم 350هزار هکتار بیابان های جنوب شرق قابل مقایسه نیست.
وی با بیان اینکه اثرات کاشت نهال ظرف پنج سال آینده مشخص می شود افزود: گسترش بیابان ها در استان خوزستان نتیجه مدیریت غلط آب و دخالت در محیط زیست است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده طی یکسال گذشته از سوی دولت برای مهار ریزگردها با منشا داخلی در خوزستان گفت: این اقدامات قابل تقدیر است اما کافی نیست چرا که دولت های گذشته درخصوص رفع معضل گرد و غبار خوزستان اهتمام جدی نداشته اند و کانونهای ریزگردها در استان بسیار زیاد شده اند.
رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی افزود: در نتیجه کج سلیقگی برخی دستگاه ها در حوزه آب، امروز خوزستان درگیر بحران گرد و غبار است .
وی گفت: یکی از پیشنهادات ما به دولت برگزاری جلسات هیات دولت در روزهای خاکی در خوزستان است زیرا این امر سبب می شود تا مسئولان از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شوند.
پاپی زاده خاطر نشان کرد: سازمان ملل در سال 2002 در گزارشی اعلام کرد که پس از فاجعه از بین رفتن جنگل های آمازون و خشک شدن دریاچه آرال یک فاجعه زیست محیطی در جنوب غرب ایران رخ می دهد اما مسئولان وقت نسبت به این هشدارها بی توجه بودند.
وی افزود: اراضی جنوب شرق اهواز در دهه های پیش همواره در معرض سیلاب های فصلی بودند که همین امر سبب ایجاد پوشش گیاهی در آنها و پیوستگی خاک می شد اما سد سازی های متعدد در بالا دست این منطقه سبب ذخیره آب در پشت سد و در نتیجه بیابانی شدن این اراضی شد.
پاپی زاده با رد آبگیری 70درصدی تالاب هورالعظیم افزود: دو سوم این تالاب در کشور عراق قرار دارد که به طور کامل خشک است و از یک سوم تالابی هم که در خوزستان وجود دارد تنها 10 درصد آن آبگیری شده است.
وی تصریح کرد: استان خوزستان با کمبود 1.2 میلیارد متر مکعبی آب مواجه است که اگر حجم بالای آب از رودخانه های استان برداشت نمی شد امروز شاهد این بحران ها در خوزستان نبودیم.
رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود 80 درصد درآمدهای نفتی کشور از استان خوزستان تامین می شود به همین جهت درخواست ما اختصاص درآمد چند روز فروش نفت به رفع مشکل گرد و غبار در خوزستان است.
پدیده گرد و خاک از 15 سال پیش در استان خوزستان پدیدار شد که این پدیده هر ساله افزایش یافته که امروز به عنوان یک چالش جدی در استان خوزستان تبدیل شده است.
سال گذشته این پدیده باعث قطع برق 48 ساعته در برخی نقاط استان خوزستان شد به طوریکه زندگی مردم در این استان را فلج کرد به طوریکه دولت با تشکیل جلسه مصوباتی را در این خصوص انجام داد که یکی از این مصوبات نهالکاری در سطح 35 هزار هکتار کانونهای فوق بحران در سال قبل بود که این مصوبه انجام شد.
روز سه شنبه نیز میزان گرد و غبار در آسمان اهواز و برخی نقاط خوزستان به 60 برابر حد مجاز رسیده که باعث تعطیلی مدارس و ادارات این شهرستانها شد.
این پدیده باعث مشکلات متعددی در استان از جمله افت تحصیلی دانش آموزان، مشکلات تنفسی برای افراد شده و در مواقعی نیز مهاجرت ساکنان استان را به همراه داشته است.
9887/6064
خبرنگار: ندا رضاپور** انتشار: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.