به گزارش ایرنا عباس امام پنجشنبه در آیینی تحت عنوان 'نامه میراث' (مروری بر کارنامه پژوهشی عباس امام) در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه کتاب اهواز با اشاره به کتاب « انیرانی در خدمت فرهنگ ایرانی » اظهار کرد: بسیاری از کتبی که درباره ادیان باستانی ایران موجود است و همچنین تاریخ ایران باستان نوشته پژوهشگران غربی‌ است که به فارسی ترجمه شده است .
امام ادامه داد: تحقیق درباره خط میخی، پژوهش در تاریخ دوره اسلامی، پژوهش درباره عشایر و طوایف ایرانی، از دیگر زمینه هایی است که غربی‌ها کار کرده اند ؛ بنابراین نمی توان تاثیر این پژوهشگران را بر پژوهش در کشور نادیده گرفت.
این استاد دانشگاه با اشاره به هدفش از پژوهش در حوزه تاریخ خوزستان گفت: پرداختن به برخی مسایل برای من به عنوان یک وظیفه اجتماعی و فرهنگی مطرح است و باید بدانیم به عنوان یک ایرانی تعهدات فردی نسبت به جامعه داریم .
وی اظهار کرد: هر شخصی باید سعی کند در حد مقدورات خودش به بازتاب مسایل پیرامونی اش بپردازد و جنبه های مثبت و منفی آنها را نشان دهد.
این محقق گفت: یکی از مسایلی که برای خودم تعریف کرده ام حمایت از کسانی است که در زمینه‌های فرهنگی و خرده فرهنگ‌ها فعالیت می‌کنند.

***در حوزه پژوهش خلاء وجود دارد
یک فعال فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: کتاب ها، مقالات و پژوهشهای بسیار درباره تاریخ خوزستان نوشته شده است که با وجود همه این‌ها همچنان در حوزه پژوهش و انتشار مقاله هنوز خلاء داریم.
مجتبی گهستونی گفت: لازم است پژوهشگران، متخصصان و کاوشگران و همه کسانی که دستی به قلم دارند دست به کار شوند و تحقیقات خود را انتشار دهند.
وی بیان کرد: محافظه کاری و ننوشتن درباره تاریخ و فرهنگ پسندیده نیست زیرا خیلی برای اینکه ایران و خوزستان را بشناسیم دیر شروع کرده ایم و هنوز پرسش های بسیاری در این زمینه وجود دارد.
این فعال فرهنگی با بیان این که تاریخ خوزستان به رغم گستردگی با ابهامات زیادی رو به رو است توضیح داد: علییار زارعی یکی از پژوهشگران پیشکسوت خوزستان طی 2سال اخیر تصمیم به انتشار همه نوشته هایش در قالب کتاب کرده تا در اختیار علاقه مندان و پژوهشگران قرار گیرند که جای تقدیر دارد.
در ادامه این آیین از کتاب 'سیستم استقرار و فرهنگ‌های باستانی دشت رامهرمز' نتایج کاوش های عباس علیزاده، لقمان احمدزاده و مهدی امیدفر رونمایی شد.
عباس امام کتاب ها و مقالات مختلفی در حوزه تاریخ و فرهنگ نوشته است که از جمله آن‌ها می توان به 'سفرنامه پژوهشی سرهنگ لوفتوس'، کتاب 'اندیمشک و اندیمشکی‌ها' ، 'از خوزستان و خوزستانی‌ها'و... اشاره کرد.
دوازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان با شرکت 538 ناشر کشوری و 17ناشر تخصصی خارجی در خوزستان روز چهارشنبه در اهواز گشایش یافت این نمایشگاه از 25 تا 30بهمن جاری صبح ها و بعدازظهرها در نمایشگاه بین المللی اهواز برپاست.
7164
خبرنگار: عاطفه جوادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.