به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی چهارشنبه شب در جلسه جمع بندی سفر دو روزه معاون هماهنگ کننده معاون اول رییس جمهوری در سالن سهید رجایی استانداری خوزستان با تصریح به اینکه شوری آب در اهواز بیش از 2هزار میکروموس است گفت: شوری آب در شهرهای خرمشهر و آبادان به چهارهزار میکروموس هم می رسد.
وی تصریح کرد: دولت هزینه بسیاری برای اجرای این پروژه کرده اما به دلیل کوتاهی پیمانکار مردم از آن بهره ای نمی برند. از سویی دیگر سلامت مردم نیز در خطر است.
استاندار با اشاره به معضلات استان خوزستان از جمله گرد و غبار، آلودگی هوا، آب و فاضلاب اظهار کرد: باید هرچه سریعتر این مشکلات برطرف شوند زیرا این شرایط خوزستان به عنوان پایتخت انرژی کشور، در شان مردم استان نیست.
وی با بیان اینکه مشکلات شهر اهواز در هیچ کدام از کلانشهرها وجود ندارد گفت: باید تلاش کنیم تا سطح رفاه را در استان خوزستان افزایش دهیم تا درنهایت منجر به ایستایی و ماندگاری جمعیت شود وگرنه شاهد افزایش آمار مهاجرت خواهیم بود .
شریعتی به فعالیتهای انجام شده برای مهار کانون های گرد و غبار نیز گریزی زد و یادآور شد: امسال نهالکاری در 19هزار هکتار از اراضی فوق بحرانی جنوب شرق اهواز انجام می شود؛ اگرچه اداره منابع طبیعی اندکی دیر اقدام کرد اما باتوجه به حجم بالای پیمانکاران امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد.
وی با بیان اینکه 42هزار از کانون های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز امسال تحت پوشش قرار می گیرند افزود: از سال آینده کنترل کانون های بحرانی را در دستور کار قرار می دهیم.
استاندار به طرح های توسعه ای آب شرب هم اشاره و اظهار کرد: در اجرای طرح آبرسانی غدیر نیز مقداری از زمانبندی مصوب دولت عقب هستیم اما پروژه سرعت بیشتری گرفته است. برای تامین آب شمال شرق استان شامل شهرستان های ایذه، باغملک، رامهرمز و صیدون هم پیمانکار معین شده است.
بر اساس این گزارش، تخلیه فاضلاب شهری به صورت خام مهمترین عامل آلودگی رودخانه کارون است. فاضلاب شهرهای بالادست کارون (دزفول، شوشتر، گتوند، ملاثانی، ویس، شیبان و اهواز) به این رودخانه وارد می شود. تنها در مقطع اهواز بیش از 30 نقطه فاضلاب با حجم بیش از سه هزار لیتر در ثانیه به صورت مستقیم به این رودخانه تخلیه می شود.
طرح جامع فاضلاب اهواز برای پوشش جمعیتی بیش از 2 میلیون نفر در 2 تصفیه خانه در شرق و غرب رودخانه کارون پیش بینی شده است.
این طرح با همکاری بانک جهانی از سال 84 آغاز شد و مقرر بود 150 میلیون دلار وام بانک جهانی و 100 میلیون آورده جمهوری اسلامی ایران در این طرح هزینه شود. 83 میلیون دلار از وام بانک جهانی و 27 میلیون دلار نیز از طرف دولت ایران جذب شد اما این طرح با توقف وام بانک جهانی نیمه تمام ماند.
تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز بزرگ ترین پروژه SBR خاورمیانه و سومین تصفیه خانه SBR جهان است که در صورت بهره برداری توان تصفیه 112هزار متر مکعب فاضلاب را در شبانه روز دارد.
هیات دولت در جلسه فروردین سال 96 اجرای پنج ابرپروژه (مگا پروژه) برای حل مشکلات اساسی خوزستان را به تصویب رساند که ساماندهی آب و فاضلاب خوزستان یکی از آنهاست.
معاون نظارت و هماهنگ کننده معاون اول رئیس جمهوری روز سه شنبه به همراه استاندار خوزستان از بخش هایی که این طرح اجرا شده یا درحال اجراست در مناطق باوی در شمال شرق اهواز و داریون میان آب شوشتر بازدید کرده و از نزدیک درجریان ابعاد و مسائل پیش روی اجرای کامل این طرح قرار گرفت.
9887/6002
خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.