به گزارش ایرنا، محمدرضا مودودی چهارشنبه در پنجمین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه، فعالان اقتصادی و خادمان صادرات منطقه آزاد اروند در خرمشهر، تقویت و توسعه نام نشان ملی ایران را نیازمند تعریف و تبیین هویت رقابتی ایران دانست و افزود:سازمان توسعه تجارت مرجع قانونی انتخاب برند در کشور است
وی اظهارکرد: پارسال 18 برند برتر کشور معرفی شد و اسفند امسال ارزیابابی و انتخابات برگزار می شود ولی نکته مهم این است که بتوانیم نهضت برند را در ایران تشکیل دهیم نه اینکه آن را انتخاب کنیم.
وی با بیان اینکه ما مسئولان دولتی دورهم جمع شدیم تا فعالیت های اقتصادی را روان تر کنیم، گفت: امروز در هیچ جای دنیا محرومیت به منزله نبود امکانات نیست بلکه کشورهایی وجود دارند که به لحاظ منابع بسیار فقیرتر از ایران هستند ولی از نظر تولید ثروت ، بسیار پیشرفته هستند چون ظرفیت ها را شناسایی و فرصت ها را به موقعیت پایدار برای تولید ثروت و درآمد تبدیل کرده اند.
مودودی اظهارکرد:با وجود ظرفیت‌ های بالقوه و بالفعل و مزیت های اقلیمی، تاریخی، فرهنگی، صنعتی و علمی در ایران متاسفانه درصد کمی از سهم بازار جهانی را هم نتوانستیم از آن خود کنیم و دلیل عمده آن نبود تعریف و معرفی برند ملی ایران در صحنه بازار جهانی است.
وی ادامه داد : لازم است بخش خصوصی در توسعه صنایع تبدیلی وارد شود و با کمک شورای عالی صادرات مشکلات مربوط به صنایع را جدی دنبال کنند.
یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: در چند سال اخیر و در برنامه ششم توسعه توجه به صادرات غیر نفتی به دنبال ارزش افزوده که می تواند استفاده ما را از نفت کم کند، انجام شد و نرخ رشد صادرات غیرنفتی 21.7 درصد هدفگذاری شد.
عامر کعبی افزود: متاسفانه امسال با آمار ارایه شده 2 درصد نسبت به 9 ماه مشابه پارسال از برنامه عقب هستیم.
وی اظهارکرد: صادرات کالای کشور پارسال 42 میلیارد دلار بود و این درحالی است، در برنامه ششم توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی 112 میلیارد دلار هدف گذاری شد و ما از برنامه عقب هستیم.
وی ادامه داد: به منظور رفع مشکلات پیش روی صادرات غیرنفتی، سه اتاق اصناف، اتاق ایران و اتاق تعاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، گزارشی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارایه دادند و 10 چالش در رابطه با صادرات غیرنفتی را اعلام کردند که نخستین آن اقتصاد تک محصولی عنوان شد.
کعبی، تقویت دیپلماسی اقتصادی را مهم خواند و گفت: سفرای ما در کشورهای خارجی باید سفرای اقتصادی باشند نه اینکه سفرای امنیتی و سیاسی باشند.
وی نوسانات نرخ ارز را یکی از چالش های صادرات دانست و اظهارکرد: نوسانات نرخ ارز خطر پذیری صادراتی را برای تجار افزایش می دهد؛ با دادن مشوق های صادراتی اطمینان خاطر را برای تجار خواهیم داشت.
اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این آیین گفت: تجلیل از صادرکنندگان نمونه ، باعث افزایش عزم فعالان در زمینه صادرات و گسترش فرهنگ بازرگانی منطقه در عرصه تولید و صادرات می شود.
در این همایش از 20 نفر از صادرکنندگان نمونه، فعالان اقتصادی و خادمان صادرات منطقه آزاد اروند تجلیل شد.
7100/7165/ 6037
خبرنگار: کمیله حجازی ** تنظیم: حمید رضا ترابی فرد **انتشاردهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.