به گزارش ایرنا اسماعیل نجار روز سه شنبه در همایش تخصصی زلزله و لغزش لایه‌های زمین، در اهواز اظهار کرد: خانه ای که شب زلزله سرپل ذهاب 36 نفر در مهمانی جشن تولد، جان خود را در آن از دست دادند به خاطر رعایت نکردن نکات استاندارد و مسایل ایمنی بود و همین موجب شد تا این خانه ویران شود آیا کسی می‌داند قاتل آنها کیست و چه کسی الان باید پاسخگو باشد؟
وی گفت: آیا کسی می‌تواند بگوید چرا زلزله در کرمانشاه این گونه شد؟ چرا در یک شهر یک خانه کاملا ویران شده اما خانه دیگری در کنار آن سالم مانده است؟
وی پیشگیری و آموزش را در جلوگیری از مخاطرات بسیار مهم و موثر دانست و افزود: در روستای ازگله شاهد بودیم حتی خانه‌هایی قدیمی که آیین نامه ساخت و ساز را رعایت کرده بودند خسارات جزیی دیده بودند اما در کنار آن خانه‌های نوساز سه طبقه بتن آرمه ای وجود داشت که کاملا ویران شده بودند.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: شهرداری و نظام مهندسی باید دقت بیشتری داشته باشند و وظیفه خود را درست انجام دهند و همه تقصیر را بر گردن دیگری نیندازیم بلکه به مسئولیت هایمان عمل کنیم.

***100هزار میلیارد خسارت ناشی از زلزله سرپل ذهاب
نجار با تشریح اقدامات اولیه پس از وقوع زلزله در سرپل ذهاب کرمانشاه افزود: زلزله کرمانشاه بیش از 100 هزار میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت و وسعت آن هفت شهرستان و یک هزار و 930 روستا را دربرگرفت.
وی توضیح داد: زلزله بم ساعت پنج صبح و دقیقا زمانی که خورشید طلوع کرد رخ داد، اما زلزله کرمانشاه ساعت 21:48 شب وقتی همه چیز در تاریکی مطلق بود رخ داد و تا ساعت هفت صبح همه چیز در تاریکی بود و برای نجات مجروحان از نور افکن، ماشین و چراغ استفاده کردیم.
وی اظهار کرد: عملیات نجات زلزله در کرمانشاه ساعت 15 روز بعد اعلام شد و نهادهایی چون سپاه، ارتش، هلال احمر و مردم عادی کمک های بسیاری در این زمینه داشتند.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور تعداد کل مجروحان زلزله کرمانشاه را هفت هزار و 818 نفر اعلام کرد و گفت: متاسفانه 2 بیمارستانی که در مناطق زلزله زده می توانستند 2 هزار مجروح را مداوا کنند نه تنها مداوا نکردند بلکه بیماران بستری خودشان هم به مشکلی دیگر در این شرایط تبدیل شده بود.
وی توضیح داد: برخی پس از این زلزله روی به پیش بینی زلزله آوردند فقط برای اینکه تعداد مراجعه کننده های سایتشان بیشتر شده و با این کار تبلیغ و سودی به دست آورند.

*** نمی توانیم به مردم تهران هر روز بگوییم از خانه خارج شوند
نجار ادامه داد: پیش لرزه ها همیشه به زلزله بزرگ منجر نمی شود اما امکان اینکه پس از آنها زلزله ای بزرگ رخ دهد وجود دارد؛ بر این اساس که پس از پیش لرزه های شاید زلزله ای بزرگ بیاید نمی توانیم هر روز به مردم تهران بگوییم خارج از خانه های خود باشند آن هم تهرانی که 10 میلیون جمعیت دارد.
وی ادامه داد: در یک سال یک میلیون زمین لرزه 2 ریشتری، صدهزار زمین لرزه سه ریشتری، 10 هزار زمین لرزه چهار ریشتری، یک هزار و 500 زمین لرزه پنج ریشتری و 120 زمین لرزه 6 ریشتری، 18 زمین لرزه هفت ریشتری رخ می دهد که هیچ کدام قابل پیش بینی نیستند اما می توان خود را در برابر این زلزله ها مقاوم کرد.
اسماعیل نجار بامداد چهارشنبه پس از بازدید از مناطق زلزله کرمانشاه از راه زمینی، به منظور شرکت در همایش تخصصی پیشگیری از مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین و همچنین کارگروه دیگری مرتبط با این موضوع وارد خوزستان شد.
این همایش یک روزه با حضور پروفسور بهرام عکاشه پدر علم زلزله شناسی، رییس مرکز زلزله شناسی کشور و جمعی از اساتید دانشگاه در اهواز برگزار شد.
7164/ 6037
خبرنگار: عاطفه جوادی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.