وزیر جهادکشاورزی به همراه استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان استانی امروز از کانون های بحرانی گرد و غبار اهواز دیدن کرد.

به گزارش ایلنا، محمود حجتی با حضور در عرصه‌های بیابانی اهواز از نزدیک در جریان روند کاشت نهال در این منطقه قرار گرفت.
 
رئیس جمهوری در نشستی که دیروز برگزار شد، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی را مامور سفر به خوزستان و رسیدگی به اوضاع و پیگیری طرح‌های مبارزه با گرد و غبار کرد.

به دنبال این نشست، عصر دیروز وزیرجهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، برای بررسی راه‌های مبارزه با گرد و خاک وارد استان خوزستان شدند.
 
در فروردین امسال هیات دولت طرح کوتاه مدت و بلندمدت تثبیت کانون‌های گرد و غبار در خوزستان را تصویب کرد.
 
به منظور تثبیت کانون‌های بحرانی در شرق اهواز در سطح 42 هزار هکتار قرار است در مدت یکسال وزارت جهادکشاورزی و در بلند مدت در سطح 320 هزار هکتار در طول برنامه ششم تدوین و اجرایی شود.

خوزستان
 
همچنین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو نیز مکلف شدند تامین حقابه زیست محیطی تالاب های استان خوزستان را در سال 1396 در اولویت، قرار دهند.
 
بر اساس مطالعات، حدود 600 هزار هکتار از اراضی خوزستان کانون گرد و غبار اعلام شده اند که 350 هزار هکتار از آنها بحرانی و حدود 40 هزار هکتار نیز فوق بحرانی است. کارشناسان بر این باورند که 400 تا 700 هزار هکتار از اراضی این استان نیز تنها یک گام با بیابانی شدن فاصله دارند.
 
بالغ بر یک میلیون و 200 هزار هکتار از زمین های خوزستان را بیابان تشکیل داده اند که نقش مهمی در بروز پدیده گرد و غبار در این استان دارند و گفته می شود بین 30 تا 40 درصد این گرد و غبارها منشأ داخلی دارند.
 
بر اساس مطالعات، مساحت کانون‌های فرسایش بادی و ماسه‌های روان در خوزستان 280 هزار هکتار و وسعت کانون‌های رُسی 350 هزار هکتار است که کانون‌های رسی، بحرانی معرفی شده‌اند. حدود 40 هزار هکتار از این کانون‌ها در جنوب و شرق اهواز کانون‌های فوق بحرانی هستند که در اولویت طرح مقابله با ریزگرد قرار دارد و از بهمن پارسال کار مهار کانون‌ها در این سطح آغاز شده است.
 
استان خوزستان از جمعه گذشته برای چهارمین روز متوالی با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کند که این امر سبب تعطیلی مدارس، مراکز آموزشی و ادارات برخی شهرستان‌ها در چند روز گذشته شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.