به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی بامداد سه شنبه در میزگرد صداو سیمای مرکز خوزستان با حضور رییس سازمان محیط زیست کشور افزود: دیگر نمی توان تحمل کرد که یک وزارتخانه برای تحقق اهداف خود پروژه ای را بدون توجه به پیامدهای زیست محیطی آن اجرا کند.
وی اظهار کرد: رییس جمهوری دستگاه های مختلفی مانند وزرات جهادکشاورزی، استانداری خوزستان، سازمان برنامه و بودجه و محیط زیست را مامور حل مشکل گرد و غبار خوزستان کرده است.
وی با اشاره به اینکه 300 میلیارد ریال در اسفندماه سال گذشته برای مهار کانون های گرد و غبار خوزستان تخصیص یافت افزود: در سال 96 نیز مبلغ 100 میلیون دلار برای کاهش اثرات گرد و غبار در نظر گرفته شد که بالغ بر 70 درصد آن در حوزه های مختلف به جهادکشاورزی، موسسه جهادنصر، سازمان محیط زیست، زمین شناسی و اداره کل هواشناسی خوزستان اختصاص یافت.
شریعتی اقدامات انجام شده در این راستا را شامل 2 بخش بیولوژیک و فنی مهندسی خواند و گفت: در بخش فنی مهندسی موسسه جهادنصر تونلی به طول 47 کیلومتر و عرض 50 متر حفر کرده که باوجود موانع طبیعی و غیر طبیعی بی شمار تا چند روز آینده افتتاح می شود.
وی افزود: یکی از مزایای این تونل آب اندازی به تالاب های فصلی مانند منصوری و شریفیه است که متاسفانه در چند سال گذشته خشک شده اند.
وی درخصوص طرح کشت نهال نیز توضیح داد: در سال گذشته بالغ بر 6هزار هکتاراز عرصه های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز نهال کاری شده اند. حدود چهار هزار هکتار نیز در سال های گذشته نهال کاری شده اند.
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه حدود 42هزار هکتار از اراضی جنوب شرق اهواز فوق بحرانی هستند، تاکید کرد: طبق برنامه ریزی ها قرار است امسال نیز در سطح 19هزار هکتار از اراضی نهال کشت شود.

بالغ بر یک میلیون و 200 هزار هکتار از زمین های خوزستان را بیابان تشکیل داده که نقش مهمی در بروز پدیده گرد و غبار در این استان دارند و گفته می شود بین 30 تا 40 درصد این گرد و غبارها منشا داخلی دارند.
بر اساس مطالعات، مساحت کانون های فرسایش بادی و ماسه های روان در خوزستان 280 هزار هکتار و وسعت کانون های رُسی 350 هزار هکتار است که کانون های رسی، بحرانی معرفی شده اند. حدود 40 هزار هکتار از این کانون ها در جنوب و شرق اهواز کانون های فوق بحرانی هستند که در اولویت طرح مقابله با ریزگرد قرار دارد و از بهمن پارسال عملیات مهار کانون ها در این سطح آغاز شده است.
استان خوزستان از جمعه گذشته برای چهارمین روز متوالی با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می کند که این امر سبب تعطیلی مدارس، مراکز آموزشی و ادارات برخی شهرستان ها در سه روز گذشته شد.
رییس جمهوری در نشستی در روز دوشنبه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی را مامور سفر به خوزستان و رسیدگی به اوضاع و پیگیری طرح های مبارزه با گرد و غبار کرد.
/6002/9887
خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.