به گزارش ایرنا مهرداد حیدری روز دوشنبه در نشست خبری دومین جشنواره و مسابقات کشوری فناوری های نوین در صنعت آب و برق که در اهواز برگزار شد اظهار کرد: ایده ها و پژوهش های نو، بازوی صنایع در طرح های اقتصادی به شمار می روند لذا انتظار می رود همچون سال گذشته استقبال خوبی از مسابقات فناوری به عمل آید.
مدیر دفتر پژوهش های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان مهلت ثبت نام در این جشنواره را تا روز 15 بهمن ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: رباتیک، بتن ، سازه ماکارونی، طراحی توربین آبی و برآورد حجم مخزن تالاب محورهای این جشنواره به شمار می روند و متقاضیان می توانند در این خصوص اقدام لازم را انجام دهند.
وی عنوان کرد: برای این که بتوانیم نیروهای تحصیل کرده خود در صنعت آب و برق را به خوبی هدایت کنیم تصمیم به برگزاری مجدد این رقابت ها گرفتیم که امیدواریم این رقابت ها در بالاترین سطح برگزار شود همچنین باید شرایطی را فراهم کرد تا سرمایه عظیم علمی مان در چرخه اقتصاد و کسب و کارهای کشور نقش پر رنگی ایفا کند.
حیدری با اشاره به این که ارائه ایده های نو می تواند کمک موثری در زیرساخت های هر کشور داشته باشد افزود: در صورتی که طرح های برتز این دوره از رقابت ها در 13 شرکت زیرمجموعه سازمان آب و برق استان کاربرد داشته باشد با آن ها قرارداد همکاری امضا می کنیم و نمی گذاریم طرح های آن ها بر روی زمین بماند.
وی به تشکیل ستاد گفتمان علم و فناوری در دانشگاه های استان اشاره کرد و گفت: با وجود این که خوزستان، مهد حوزه برق آبی در کشور محسوب می شود اما تعداد شرکت کنندگان استان در بخش توربین های آبی بسیار اندک است که این موضوع نشان می دهد مراکز علمی ما ظرفیت سازی خوبی در این گونه رشته ها انجام نداده اند همچنین انتظار می رود در حوزه های بتن و رباتیک جنبجوش بیشتری بین دانشجویان و دانش آموزان استان صورت گیرد.
مدیر دفتر پژوهش های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان افزود: در این جشنواره سعی می کنیم یک بستر ملی برای توسعه صنعت آب و برق در کشور ایجاد کنیم تا تمامی مخترعین از سنین کودکی تا میانسالی ایده ها و طرح های نو خود را در این جشنواره ارائه دهند. قطعا با برگزاری این گونه مسابقات، در آینده مهندسین توانمندی جذب صنعت آب و برق کشور می شود که به لحاظ علمی بسیار موثر است.
وی به ایجاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه های سراسر استان اشاره کرد و گفت: سازمان آب و برق در سال های 94 و 95 با تمامی دانشگاه های دولتی استان قرارداد همکاری در زمینه پژوهش منعقد کرد همچنین در سال 96 به دلیل اهمیت موضوع تحقیق و پژوهش با اکثر دانشگاه های آزاد استان تفاهم نامه همکاری امضا کرد و امیدواریم تا پایان سال جاری طرح های پژوهشی بسیاری از مراکز علمی به دست ما برسد.
حیدری در پاسخ به این پرسش که چرا صنایع استان نسبت محصولات شرکت های دانش بنیان توجه چندانی ندارند و از وجود آن ها در آبادانی کشور کمتر استفاده می شود افزود: با تصمیم مسئولان سازمان آب و برق مرکزی تحت عنوان نوآوری و تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان طراحی شده و در صورتی که مخترعین به دانش جدیدی دست پیدا کنند از این طریق می توانند محصولات خود را ارائه دهند.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را مرتفع شدن نیازهای سازمان آب و برق دانست و گفت: برای اولین بار جشنواره اختراعات کشوری در استان برگزار می شود و قرار است سه مدال ویژه از سوی فدراسیون جهانی اختراعات به مخترعین برتر اهدا شود.
در ادامه پیمان شیرمردی عضو کمیته مسابقات فناوری های نوین در استان گفت: سال گذشته این جشنواره در قالب 13 گرایش رباتیکی با حضور 179 تیم در استان برگزار شد که بیش از 60 درصد شرکت کنندگان به بچه های خوزستان تعلق داشت.
وی این رقابت ها را به عنوان بزرگترین جشنواره فناوری های نوین در جنوب کشور دانست و گفت: با توجه به استقبال گسترده تیم ها در سال گذشته، بنا داریم امسال این رقابت ها را در قالب 27 گرایش مرتبط با حوزه آب و برق برگزار کنیم. تاکنون 172 تیم در این مسابقات شرکت کرده اند که از این تعداد 43 تیم خوزستانی هستند همچنین پیش بینی می شود 600 تیم در این رقابت ها شرکت کنند.
9879/6064
خبرنگار: محمد شاکری** انتشار:محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.