حمید خلیلی شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه جلسه ستاد ساماندهی سواحل خوزستان با موضوع طرح یکپارچه سواحل(ICZM) با بیان اینکه طرح ملی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در تمام استان های کشور از جمله خوزستان اجرایی می شود افزود: ICZM و یا به عبارتی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی یک فرآیند مستمر و پویا است که براساس آن تصمیمات لازم برای بهره ‌برداری صحیح، توسعه موزون و حفاظت از نواحی ساحلی و دریایی و منابع آن اتخاذ می‌شود.
مدیرکل مهندسی سواحل وبنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور ادامه داد: برای انجام این طرح بزرگ پارامترها و اندازه گیری های دریایی، دیتاهای اندازه گیری، جذر و مد و موضوع رسوب باید به درستی و اصولی شناسایی شود تا مقدمه طرح تدقیق قرار گیرد.
وی به اهداف این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح نقشه های کاربری مطلوب اراضی در دریا و خشکی را ارائه می کند که هر یک از پهنه های اراضی، دارای چه کاربری مطلوبی بوده و درجه بندی مطلوبیت این اراضی چه مقدار است.
خلیلی ادامه داد: برای بهره برداری تمامی دستگاه ها از این طرح ،یک برنامه مدون بالادست و نقشه راه مناسبی تدوین می شود ومبادرت به رفع تضادها می کند اما اگر هر دستگاهی بخواهد حرف خودش را به کرسی بنشاند، اجرای این طرح دچار مشکل می شود.
وی تصریح کرد: برای اجرای هرچه بهتر این طرح، شناخت پدیده ها باید کامل شود که در حال حاضر این اقدام در قالب پروژه ای به نام پایش و اندازه گیری پارامترهای دریایی در خوزستان در دست انجام بوده و حدود 60 درصد پیشرفت دارد.
مدیرکل مهندسی سواحل وبنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور اظهار کرد: اکنون با توجه به تاکید استاندار خوزستان ، بلافاصله پس از انجام پروژه پایش، کار مطالعات تدقیق در خوزستان آغاز می شود.
وی تصریح کرد: برای طرح تدقیق و مطالعات آن حدود 30 تا 35 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی درعمل یکپارچه سازی فرایند تصمیم گیری در مناطق ساحلی و دخالت دادن همه بخش های درگیر، به منظور سازگاری و توازن در بهره برداری و استفاده از منابع ساحلی است.
در بلند مدت هدف مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، ایجاد توازن میان منافع حاصل از توسعه اقتصادی و استفاده انسان از سواحل، حفاظت، نگهداری و بازسازی سواحل، به حداقل رسانیدن خسارت جانی و مالی در سواحل و کسب منافع و بهره گیری همگانی از سواحل است.
این به نوبه خود نیازمند هماهنگی و همکاری سازمان ها و ادارات مختلف دولتی در سطوح ملی و منطقه ای است که دارای وظایف و مسئولیت هایی در رابطه با سواحل هستند.
همچنین دستیابی به توسعه پایدار در استفاده چندگانه از مناطق ساحلی با ظرفیت یابی محیطی ، فقر زدایی و رفع محرومیت در مناطق توسعه نیافته با معرفی مناسب ترین شکل توسعه اقتصادی و اجتماعی، حفظ محیط زیست شکننده مناطق ساحلی و کاهش آسیب پذیری مناطق ساحلی و ساکنان آن نسبت به خطرات طبیعی و مصنوعی، تهیه طرح هماهنگی دستگاه های مرتبط با سواحل به منظور کاهش و رفع تداخل فعالیت ها، تقویت پشتوانه قانونی برای استفاده و مدیریت از مناطق ساحلی از جمله مزایای اجرای این طرح است.
همچنین از بسترسازی برای پدافند غیرعامل در مناطق ساحلی کشور، امکان سنجی جلب مشارکت مردمی در بهره بردای و مراقبت از مناطق ساحلی، تهیه پایگاه اطلاعات از مناطق ساحلی برای تسهیل در تصمیم سازی برای فرایند های توسعه در مناطق ساحلی کشور به عنوان دیگر مزایای طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی نام برده می شود.
7152/6068
خبرنگار: محمدرضاخبازان**انتشار:فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.