محمد آلاله روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از این 30 آذر ماه 1396 آخرین فرصت برای بیمه محصولات کشاورزی استان بود که بنا به پیشنهاد صندوق بیمه محصولات کشاورزی ، این فرصت یک ماه تمدید شد تا کشاورزان استان بتوانند با انگیزه و فرصت بیشتری نسبت به بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند.
وی با اشاره به خشکسالی شدید استان که در 47 سال گذشته بی سابقه بوده ، از کشاورزان خوزستان خواست با توجه به وضعیت آب و هوایی ، تنش آبی شدید و احتمال وارد شدن خسارت به کشت و زرعشان ، نسبت به بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند تا بتوان با حمایت از این قشر زحمت کش ، ضریب امنیت غذایی کشور را افزایش داد.
وی با بیان اینکه از مجموع 380هزار هکتار اراضی گندم آبی در سال زراعی جاری در استان ، کمتر از 40درصد سطح اراضی گندم آبی زیرپوشش بیمه ای قرار گرفته، افزود: در هیچ سالی ، سطح پوشش بیمه ای گندم آبی به این میزان نبوده است.
مدیرصندوق بیمه محصولات کشاورزی استان خوزستان ، بیمه محصولات کشاورزی را تنها راه حمایت قانونی و موثر دولت از بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: 70درصد حق بیمه محصولات کشاورزی را دولت و 30درصد را کشاورزان پرداخت می کنند.
وی در ادامه ، پرداخت نکردن خسارتهای بیمه کشاورزان در سال زراعی گذشته را علت و انگیزه اصلی کم رغبتی کشاورزان برای بیمه محصولات زراعی شان در سال جاری بیان کرد و افزود:مطالبات بیمه کشاورزان در سال زراعی 96- 95 حدود 700میلیارد ریال است که هم اکنون در حال پیگیری برای پرداخت مطالبات از سوی دولت هستیم.
به گفته آلاله در سال زراعی جاری در مجموع حدود 250هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان زیرپوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته اند در حالی که در سال زراعی گذشته این میزان حدود 730هزار هکتار بود.
به گزارش ایرنا استان خوزستان با 1.2 میلیون هکتار اراضی کشاورزی ، سالانه 14.5میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی تولید می کند و از این حیث در رتبه نخست کشوری قرار دارد.
قرار است با اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری معروف به طرح مقام معظم رهبری ، تولید سالانه محصولات کشاورزی و باغی در استان به 25میلیون تن برسد.
استان خوزستان قطب اول تولیدات محصولات زراعی است و در سال زراعی گذشته با تولید 1.7میلیون تن گندم رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داد.
6065/6002
خبرنگار:محمدرضا بنوره**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.