حسین سمیع سه شنبه در حاشیه سمینار مشترک مدیریت بحران شهری به مناسبت گرامیداشت پنجم دی سالروز وقوع زلزله در بم و روز ملی ایمنی در برابر زلزله در دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این در حالی است که بعد ازپایان عملیات ساخت، برای ایمن سازی ساختمان در برابر زلزله باید تقریبا یک سوم هزینه ساخت را پرداخت کرد.
وی گفت: بعد از حادثه زلزله بم به صورت خیلی جدی تر بحث طراحی سازه ها در برابر زلزله در کشور مطرح و به آیین نامه تبدیل شد در این آیین نامه به نحوه طراحی سازه های ساختمانی برای مقابله با زلزله توجه شده است.
سمیع عنوان کرد: همچنین بر اساس مبحث 21 پدافند غیر عامل مشخص شده که در ساخت و سازهای ساختمان باید مقاومت ساختمان های جدید در برابر مواردی مثل انفجار و یا اثرات ترکش های ساختمان های دیگر لحاظ شود.
دبیر انجمن علمی پدافند غیرعامل خوزستان در ادامه افزود: بر اساس این مبحث نوع بلوک بندی شهری به گونه ای باید باشد که در صورت اتفاق بتوان مدیریت بحران کرد، اگر این موارد را بخواهیم برای ساختمان هایی که در گذشته ساخته شده است انجام دهیم هزینه زیادی را به همراه خواهد داشت.
سمیع افزود: امروز باید به فکر اجرای این قوانین در ساخت و سازها برای افزایش ضریب اطمینان در ساختمان ها بود.
وی با اشاره به اینکه ابلاغیه مبحث 21 صادر شده است بیان کرد: عملیاتی شدن این مبحث رو به بهبود است و در شهرک های جدیدی که در حال ساخت است چندان دقت نمی شود.
دبیر انجمن علمی پدافند غیرعامل خوزستان با اشاره به حادثه انفجار گاز روز یکشنبه هفته جاری در دزفول عنوان کرد: درفاصله کمی از محل رخداد این حادثه محلی بود که پذیرای جلسات روزانه ومعمول زنان بود و در صورتی که این حادثه همزمان با یکی از این جلسات اتفاق می افتاد تلفات زیادی را برجای می گذاشت.
وی گفت: تعداد زیادی خانه در این منطقه خسارت دیدند و این کاملا مخالف تعریف های پدافند غیر عامل است، مراکز پر خطر نباید در کنار شهر یا با مناطق مسکونی همجوار ساخته شوند.
سمیع اظهار کرد: این شرکت در کنار شرکت خمیر مایه که با تغذیه مردم در ارتباط است فعالیت داشت ،در هر تاسیساتی باید شعاع تاثیر و نزدیکی آن با محل زندگی در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه در پهنه بندی خطر لرزه ای، خوزستان با خطرپذیری متوسط رو به زیاد است افزود: در بحث مدرسه سازی رعایت نکات ایمنی در خصوص ساخت مدرسه جدی تر گرفته شده است.
در 2 هفته گذشته چندین زمین لرزه در برخی شهرهای استان رخ داد است که بیشترین تعداد رخداد زمین لرزه در شهر گوریه شوشتر بوده و بیشترین میزان شدت زمین لرزه در گوریه 3.9 ریشتر بوده است. این شهر امروز هم چهار بار لرزید.
/6002/7158
خبرنگار: زینب فرحانی**انتشار :کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.