مرضیه شاهدایی روز یکشنبه در نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری در محل نمایشگاه بین المللی اهواز اظهار کرد: توسعه ساخت تجهیزات و کالاهای پرمصرف در صنعت نفت و گاز در داخل کشور از جمله برنامه های وزارت نفت است و در همین راستا 10 قلم کالا به عنوان نمونه انتخاب شده اند.
وی ادامه داد: پنج قلم از این کالاها متعلق به صنعت حفاری است و تنها برای 2 قلم آن که مربوط به ابزارهای اندازه گیری و مته های حفاری است، تاکنون دو هزار و 740 میلیارد ریال قرارداد بسته شده است.
قائم مقام وزیر ، نفت را یکی از موثرترین صنایع کشور در زمینه توسعه صنایع و قطعات ساخت داخل دانست و گفت: در تمام پروژه ها و مجتمع های تولیدی نفت ردپای تولید ساخت داخل وجود دارد به گونه ای که توانمندسازی های تخصصی ساخت داخل در تمام مراحل تولید نفت سهم دارند.
وی یادآور شد: سی سال پیش سهم ایرانی ها در حوزه نفت و حفاری، تنها همکاری در کنار متخصصان خارجی بود ولی امروز بیش از ٧٠ درصد تجهیزات، سازه ها و سازندهای به کار رفته در مجتمع های ملی حفاری، دستاورد مشاوران، پیمانکاران و سازندگان ایرانی است.
شاهدایی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: وزارت نفت شاخص ترین سازمان در توسعه ساخت داخل و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و از سال های پیش شروع به تشکیل هسته های خودکفایی، توسعه فناوری ها و دانش فنی، ایجاد هسته های تحقیق و توسعه کرده و تمام تلاش خود را بر ادامه این توسعه قرار داده است.
وی گفت: اجرای قراردادهای IPC برای توسعه میادین نفت و گاز با استفاده از سرمایه شرکت های بین المللی و اجرای 5 میلیارد دلاری قرارداد MPCF برای ازدیاد برداشت تولید میادین نفتی در دست بهره برداری از جمله اقدامات کنونی وزارت نفت است.
قائم مقام وزیر نفت بازسازی و نوسازی تاسیسات بالا دستی نفتی را با توجه به قدیمی شدن تاسیسات صنعت نفت، ضروری خواند و گفت: این وزارتخانه تمام تلاش خود را برای نوسازی، بهسازی و بازسازی تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی به کار بسته و امیدواریم در کنار مطالعات برای کشف یا توسعه میادین نفتی بتوانیم شاهد توسعه و پیشرفت در این صنعت باشیم.
شاهدایی بیان کرد: برنامه های گسترده و قراردادهایی با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان بین المللی و داخلی بسته ایم تا بتوانند خدمات عمده ای را در این زمینه ارائه دهند و در کنار آن پروژه ایجاد موسسه های تخصصی پایین دستی در دانشگاه ها را دنبال می کنیم.
وی ادامه داد: این موسسات مرتبط با صنعت پتروشیمی و بخش پالایش هستند و در این زمینه با دانشگاه های معتبر کشور قراردادهایی بسته و اجرایی شده و امیدواریم بتوانیم دانش فنی صنایع را در کشور توسعه دهیم.
قائم مقام وزیر نفت به دیگر اقدامات این وزارت خانه اشاره کرد و گفت: بحث پروژه استقرار نظام صدور گواهینامه کیفیت محصولات و خدمات صنعت از سوی این وزارت خانه اجرا می شود و محصولات وسازنده های دارای این گواهی کیفیت، با محصولات خود در صنعت نفت سهیم خواهند بود و کار به آن ها سپرده خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به اجرای کدینگ کالا و سامانه الکترونیکی تامین کالا در وزارت نفت یادآور شد: با ساماندهی و یکپارچه ساری این سامانه الکترونیکی، از پراکندگی سفارشات جلوگیری می شود و یکسان سازی در این زمینه اتفاق می افتد.
شاهدایی با تاکید بر حمایت ساخت داخل عنوان کرد: قوانین حمایتی زیادی در کشور در خصوص حمایت از تولید کننده داخلی وجود دارد ولی بسیاری از این قوانین یا نادیده انگاشته می شوند و یا ناقص اجرا می شوند بنابراین نیاز است تا قوانین ساخت داخل را به طور جدی پیگیری کنیم.
وی ادامه داد: البته شرایط دیگری هم وجود دارد که ما را ناچار به استفاده برخی اقلام خارجی می کند به این صورت که در برخی فاینانس ها شرایط این گونه است که ناچاریم از کالاهای کشور مبدا فاینانس استفاده کنیم.

نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری در اهواز با حضور 120 واحد معتبر در قالب شرکت های سازنده قطعات و تجهیزات، تامین کننده تجهیزات و خدمات مرتبط با صنعت حفاری در 6 هزار متر مربع فضای مسقف و باز نمایشگاه برپا شده است.
از مجموع شرکت های حاضر در این نمایشگاه ، 72 درصد از خوزستان و 28 درصد از استان های تهران، فارس، کرمان، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی هستند.
85 شرکت و مجموعه از میان سازندگان قطعات و تجهیزات صنعت حفاری و 10 شرکت تامین کننده و پنج شرکت خدماتی در این نمایشگاه حضور دارند.
برگزاری دو پنل تخصصی، رونمایی از آخرین قطعات و تجهیزات کاربردی در صنعت حفاری تولید داخل، هم افزایی و تبادل تجربه میان مدیران و نمایندگان شرکت های حاضر در نمایشگاه با متخصصان صنعت حفاری کشور از جمله برنامه های پیش بینی شده در این نمایشگاه است.
پانزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری از سوم تا ششم دی جاری همه روزه از ساعت 9:30 دقیقه تا 17 برای بازدید عموم دایر است.
6002
خبرنگار: سپیده اسکندری**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.