به گزارش ایرنا بسیاری از مردم هنوز نمی دانند که طبق قانون برای هر کانال، زهکش و یا تاسیسات آبیاری، حریم و محدوده ای تعریف شده است که هرگونه اسکان، ساخت و ساز و حتی کشت محصولات کشاورزی در این حریم قانونی ممنوع است.
سالانه هزینه های گزافی صرف رفع تصرف از حریم کانال ها و زهکش های شبکه های آبیاری دز و کرخه شمالی می شود که اگر این هزینه، صرف تعمیر و بازسازی ابنیه آبی و توسعه شبکه ها شود بدون شک در افزایش تولید محصولات زراعی، تحولی شگرف را شاهد خواهیم بود.
مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان هر گونه ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم شبکه های آبیاری و زهکش ها را اتلاف سرمایه دانست گفت: وقتی فردی در حریم کانال ها و زهکش ها اسکان و یا ساخت و ساز می کند و یا در این محدوده دیوار کشی و کار ساختمانی انجام می دهد باید توجه کند که اتلاف سرمایه کرده است؛ چرا که پس از شناسائی از سوی گشت حریم بانی شرکت و گزارش تخلف، اقدام قضائی علیه وی انجام شده و با حکم مرجع قضائی، بنای غیر مجاز تخریب می شود.
محمد اسلامی افزود: بهترین مرجع برای تعیین محدوده حریم هر کانال یا زهکش آبیاری فقط دفتر فنی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان است و افراد قبل از هرگونه ایجاد بنا و یا خرید و فروش اراضی کشاورزی و باغ باید از کارشناسان دفتر فنی استعلام کنند.
وی با اشاره به تفاوت محدوده حریم کانال و زهکش های آبیاری تاکید کرد:حریم کانالها ، انهار احداثی وسنتی وشبکه های آبیاری وزهکشی با توجه به ظرفیت آنها طبق یک جدول مشخص در قانون محاسبه و تعیین شده است و با نظر کارشناسی دفتر فنی شرکت، محدوده قانونی برای هر طرف کانال یا زهکش انتقال آب تعیین می گردد.

** دلیل تعیین حریم برای شبکه های آبیاری
بر اساس لایحه قانونی رفع تجاوز از تاسیسات آب و برق کشور مصوب 1359 و آئین نامه مربوط به حریم رودخانه ها و شبکه های آبیاری مصوب 1379 هیئت وزیران چنانچه در مسیر حریم و خطوط انتقال برق و حریم کانالها و انهار آبیاری ، احداث ساحتمان یا درختکاری و یا هر گونه تصرفی صورت پذیرد سازمانهای آب و برق و شرکت های آبیاری و زهکشی بعنوان متولی بهره برداری بر حسب مورد با حضور نماینده مرجع قضائی، ساخت و سازهای غیر مجاز را تخریب و جمع آوری می کنند.
تاسیسات آبیاری شامل کانال ، زهکش و سدهای تنظیمی و انحرافی سرمایه ملی بوده و با بودجه عمومی دولت برای رونق بخش کشاورزی بوجود آمده است و قانون گذار به سبب حساسیت تاسیسات آبیاری و نقش آن در رونق اقتصادی منطقه، برای حفظ و نگهداری این قبیل تاسیسات، قوانین خاص و ویژه ای وضع و تدوین نموده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان با اشاره به ضرورت تامین مستمر و مطمئن آب برای اراضی کشاورزی منطقه گفت: وقتی حریم کانال یا زهکش تصرف می شود؛ انجام عملیات بهره داری شامل تقسیم و توزیع آب و تعمیر شبکه به خصوص به وسیله ماشین آلات سنگین دچار مشکل می شود و گاهی وجود دیوار، بنای ساختمانی و توری حصاری(فنس)، مسیر تردد خودروها و ماشین آلات بهره برداری و تعمیرات را مسدود می کند.
اسلامی به خطر نقض حریم شبکه اشاره کرد و افزود: بخش زیادی از حوادث سقوط در کانال های آبیاری که بعضا با خطرات جانی همراه بوده است ناشی از رعایت نکردن قانون و ساخت و ساز و یا حتی تردد غیرمجاز در حریم شبکه های آبیاری رخ می دهد.
وی به کشاورزان منطقه توصیه کرد به هنگام اجاره زمین و قبل از کشت محصول از محدوده قانونی زمین مورد نظر مطمئن شوند و حریم قانونی کانال یا زهکش مجاور زمین را از دفتر فنی شرکت بهره برداری شمال خوزستان استعلام کنند تا تخلف کشت غیر مجاز و جریمه های قانونی آن گریبان گیر آنها نشود.
6068
انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.