به گزارش ایرنا هوشنگ حسونی زاده شنبه در جلسه ستاد بحران و رسیدگی به مشکلات کشاورزان حوضه زهره و مارون در استانداری خوزستان افزود: رودخانه مارون رتبه دوم و کرخه رتبه سوم خشکسالی رودخانه های استان را دارند. شرایط رودخانه زهره نیز اسفناک است و هیچ آورد آبی ندارد.
وی خاطر نشان کرد: در مجموع طی 10 سال گذشته شاهد کاهش ورودی آب به کارون بوده ایم به طوریکه میانگین ورود آب به این رودخانه 181 مترمکعب بر ثانیه بوده اما در سال جاری این رقم به 106 مترمکعب کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه شرایط ذخایر آبی خوزستان فوق بحرانی است اظهار کرد: در سال 1387 شاهد خشکسالی بی سابقه ای بودیم اما شرایط در سال زراعی جاری به مراتب از آن سال هم بدتر است.
وی با بیان اینکه علاوه بر حوضه های استانی میزان بارش در بالادست هم کاهش داشته خاطر نشان کرد: طی سال های گذشته در شهرستان حمیدیه 77درصد، شادگان 70 درصد و کارون 78 درصد کاهش بارندگی داشته اند.
وی ادامه داد: میانگین بارش باران در خوزستان نسبت به سال گذشته 52 درصد و نسبت به دراز مدت 281 درصد کاهش یافته است.
معاون مطالعات پایه آب و برق خوزستان گفت: طبق بررسی مدل های مختلف پیش بینی می شود از اوایل دی تا 10 اسفندماه پدیده خشکسالی تداوم داشته باشد.

**پرهیز از بخشی نگری در شهرستان ها
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز با انتقاد از عملکرد جزیره ای برخی مدیران اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی پیش آمده وضعیت آبی خوزستان از حالت عادی خارج و بحرانی شده است.تمام مدیران مربوطه باید نسبت به اتخاذ تدابیری برای مدیریت بحران در حوزه خود اقدام کنند.
فرامند هاشمی زاده افزود: سازمان جهاد کشاورزی و آب و برق خوزستان باید طبق مصوبه جلسه 22 آبانماه سال جاری نسبت به رهسازی آب به اراضی طبق زمان بندی و سهمیه بندی تعیین شده اهتمام داشته باشند تا آب در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در برخی موارد شاهد عدم هماهنگی بین این 2 سازمان هستیم خطاب به سازمان آب وبرق تصریح کرد: برای جلوگیری از تنش این سازمان باید رهاسازی آب را مطابق با برنامه ریزی پیشین انجام دهد.
هاشمی زاده خاطر نشان کرد: برای مدیریت بحران حوضه هندیجان آب از سد کوثر باید رهاسازی شود. همچنین برای رفع بحران در شادگان باید ضمن رهاسازی آب تمام طول مسیر حرکت آب مورد کنترل قرار گیرد.
وی افزود: فرمانداران به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان باید بدون ملاحظه و با رفتار مسئولانه برای حفظ منافع مردم نسبت به کنترل توزیع آب تعیین شده اقدام کنند.
شهرستان شادگان در جنوب خوزستان در انتهای حوضه رودخانه مارون- جراحی و شهرستان هندیجان در جنوب استان در انتهای حوضه رودخانه زهره قرار دارند. این 2 شهرستان که از کشاورزان قدیم و از تولیدکنندگان عمده محصولات در خوزستان هستند، در سال های گذشته با تنش آبی روبه رو بوده اند.
6068
خبرنگار: ندا رضاپور** انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.