به گزارش ایرنا گودرزمراد سلطانی روز سه شنبه در نشست با رسانه های استان در خصوص آخرین وضعیت برداشت نیشکر و تولید شکر خام در این شرکت، اظهار کرد: تاکنون بیش از یک ماه ازعملیات برداشت نیشکر گذشته که در این مدت 400 هزار تن از محصول مزارع برداشت و 43 هزار تن شکر خام و 13 هزار تن ملاس از آن ها استحصال شده ست.
وی افزود: این شرکت در سه سال اخیر به جای سوزاندن مزارع به سمت برداشت سبز نیشکر رفته که برنامه ریزی شده امسال تا 30 درصد برداشت ما برداشت سبز باشد.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی با بیان این که عملکرد سطح در هکتار نیشکر کشور از میانگین جهانی بالاتر است، عنوان کرد: عملکرد سطح درهکتار در مزارع نیشکر این شرکت از 37 تن به 87 تن رسیده و امیدواریم با بهبود وضعیت، این میزان به 90 تن برسد.
وی ادامه داد: از همین سطح در هکتار حدود 80 هزار تن نیشکر برداشت می شود که نسبت به سال های گذشته این میزان چهار برابر شده است.
سلطانی یادآور شد: ضریب استحصال نیشکر در سال های پیش کمتر از 10 درصد بوده که امسال با افزایش بهره وری، به بیش از 11 درصد خواهد رسید.

نیمی از شاغلان شرکت از روستاهای اطراف
مدیرعامل نیشکر سلمان فارسی با تاکید بر این که اولویت این شرکت در بحث استخدام، افراد بومی منطقه است، بیان کرد: بیش از 99 درصد کارکنان این شرکت بومی استان هستند و در محدوده شادگان - اهواز زندگی می کنند بنابراین فضاسازی ها در خصوص عدم استخدام بومی ها واقعیت ندارد و یا با اهداف دیگری صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیمی از شاغلان این شرکت، ساکنان روستاهای اطراف هستند و در هشت سال گذشته هم 435 نفر در این شرکت مشغول به کار شده اند که 350 نفر آن ها حد فاصل شهرهای شادگان و کارون زندگی می کنند.
سلطانی با اشاره به این که سیاست شرکت استخدام نیروهای بیکار روستاهای اطراف شرکت، پس از خروج نیروهای قدیمی یا ایجاد کارهای جدید است، گفت: حجم نیروهای بیکار منطقه بالا است و مسئولان باید تلاش کنند برای کاهش بیکاری و جلوگیری از مهاجرت ، امکان اشتغال این افراد را فراهم کنند.
مدیرعامل شرکت کشت و توسعه نیشکر سلمان فارسی با بیان این که در بحث صنایع جانبی، شرکت توسعه نیشکر، ساخت کارخانه کاغذ سبز را در دست اجرا دارد، عنوان کرد: این کارخانه با جذب باگاس واحدهای نیشکر منطقه، در بحث تولید کاغذ سبز فعالیت می کند و با احداث آن، بخشی از نیروهای بیکار منطقه جذب شرکت خواهند شد.
وی ادامه داد: ساخت این واحد صنعتی مصوب شده و قرار است با مشارکت توسعه نیشکر و بنیاد برکت عملیات اجرایی و تسطیح اراضی آن به زودی آغاز شود.
سلطانی با تاکید بر این که شرکت توسعه نیشکر در بحث مشارکت در فعالیت های اجتماعی و انجام مسئولیت های اجتماعی فعالیت دارد، گفت: این شرکت در هشت سال گذشته، در بحث مدارس، مساجد، جاده ها و مخازن آب فعالیت عمومی داشته است.

راندمان آبیاری استان 1.5 برابر میانگین کشوری است
سلطانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اشاره رییس سازمان محیط زیست به بالا بودن هدر رفت آب در مزارع نیشکر استان،عنوان کرد: به گفته کلانتری، می توان با بهینه کردن آبیاری در بخش های مختلف، آب ذخیره کرد و در جاهای دیگر مانند کاشت درختان یا تامین حق آبه تالاب ها به کار گرفت که از نظر فنی این امر درست است.
وی ادامه داد: واقعیت این است که در آبیاری هر محصولی می توان پیشرفت کرد بنابراین در سال های اخیر به سوی بهینه کردن راندمان آبیاری مزارع نیشکر در استان گام برداشته ایم.
مدیرعامل نیشکر سلمان فارسی با اشاره به راندمان 1.5 برابری استان، نسبت به میانگین کشوری گفت: در حال حاضر راندمان آبیاری استان 35 درصد است که تلاش کردیم با لوله های لوله های آبیاری تاشو (هیدروفلوم) این راندمان را در مزارع نیشکر به بیش از 50 درصد افزایش دهیم.
شرکت نیشکر سلمان فارسی در محدوده شادگان-کارون قرار دارد و در محدوده 12 هزار هکتاری این شرکت، 11 هزار هکتار زمین قابل کشت وجود دارد.
این شرکت از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است که با تامین بخشی از نیاز شکر کشور، سایر محصولات پایین‌ دستی نیشکر شامل الکل، باگاس ، ملاس، خمیرمایه، کاغذ و MDF را تولید می کند.
شرکت نیشکر سلمان فارسی در کیلومتر 40 جاده اهواز-آبادان واقع شده و احداث آن در دهه 70 آغاز شد و در سال 83 با ظرفیت روزانه 100 هزار تن شکر خام به بهره برداری رسید.
حدود یک هزار و 600 نفر نیروی کار دایم و400 نفر هم کارگران فصلی این شرکت هستند که در عملیاتی مانند کشت، برداشت یا آبیاری فعالیت می کنند.
6002خبرنگار: سپیده اسکندری**انتشار : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.