به گزارش ایرنا آیت الله محسن حیدری یکشنبه در نشست خبری مشترک با اعضای شورای شهر اهواز ، فعالان محیط زیست و رسانه های استان ادامه داد: از مبدا دز به سمت قم حدود 180 میلیون مترمکعب، از تونل چشم لنگان به زاینده رود 120 میلیون متر مکعب، خدنگستان به زاینده رود 84 میلیون متر مکعب، تونل کوهرنگ یک به زاینده رود 320 میلیون مترمکعب، کوهرنگ 2 به زاینده رود 326 میلیون مترمکعب و کوهرنگ سه به زاینده رود 250 میلیون مترمکعب منتقل می شود.
وی با بیان اینکه طرح های انتقال آب دیگری نیز وجود دارد که آمار آن فعلا در دسترس نیست گفت: به تازگی و برای نخستین بار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مجوز انتقال آب به حجم 200 میلیون مترمکعب به سمت باغات رفسنجان را داده است.
امام جمعه موقت اهواز با اشاره به اینکه با تکمیل طرح های در دست اجرا حجم آب برداشتی به 2 میلیارد و 809 میلیون مترمکعب می رسد گفت: این حجم آب برای صنعت و فولاد منتقل می شود در حالی که به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.
وی افزود: اینگونه طرح ها باید در کنار رودخانه ها و دریاها ساخته شوند در فلات مرکزی زیرا نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه به کشور صدمه وارد می کند.

**از آب خوزستان برای شلتوک کاری در فلات مرکزی استفاده می شود
وی با طرح این مطلب که از این آب برای فضای سبز و شلتوک کاری نیز استفاده می شود اظهار کرد: سرانه فضای سبز در کشور 15 مترمربع برای هر نفر است، این سرانه در خوزستان 12 مترمربع اما در استانی که آب خوزستان به آنجا منتقل می شود 27 متر مربع است.
وی در بخشی دیگر از سخنانش تصریح کرد: 2 حوضه کارون و دز سالانه 18 میلیارد متر مکعب وارد خوزستان می کنند که برای مصارف شرب، کشاورزی، صنعت، فضای سبز و حق آبه خلیج فارس است.
آیت الله حیدری عنوان کرد: برخی می گویند که به جای آنکه آب شیرین به خلیج فارس بریزد آن را به سایر استان ها منتقل می کنیم که این نظریه غیرکارشناسی شده ای است زیرا اگر حق آبه خلیج فارس تامین نشود آب شور وارد زمینهای کشاورزی خوزستان می شود.
وی با اشاره به اینکه با ادامه این روند مردم خوزستان ضررهای بسیاری خواهند دید افزود: تعطیلی کامل طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری، فراموشی پروژه احیای 2 میلیون هکتاری اراضی خوزستان، از بین رفتن کامل کشاورزی به علت شوری آب و اراضی، گسترش گرد و خاک و مهار نشدن کانونهای ریزگردها، افزایش آسیب های اجتماعی مانند مهاجرت و مسائل امنیتی از پیامدهای طرح های انتقال آب در آینده است.
آیت الله حیدری افزود: نرخ متوسط بیکاری در کشور 12.4 است اما این نرخ در خوزستان به 25 رسیده و در برخی از شهرستان های ما بالای 40 درصد است.

** مصالح ملی کشور در گرو مصالح خوزستان
وی با اشاره به اینکه مصالح ملی کشور با مصالح خوزستان گره خورده، گفت: ظرفیت های استان خوزستان از نظر فرهنگی، نظامی، اقتصادی، جغرافیایی و کشاورزی در کشور بی نظیر است. بیش از 85درصد نفت از خوزستان استخراج می شود.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: ظرفیت های استان در کشاورزی نیز ویژه است، در هیچ کدام از نقاط کشور چهار عنصر خاک، نور خورشید، آب و هوا بدین شکل وجود ندارد که همین امر سبب شده تا اراضی خوزستان قابلیت کشت تا سه نوبت در سال را هم داشته باشند.
وی ادامه داد: بیش از سه میلیون هکتار از اراضی خوزستان قابلیت کشت دارند اما از این مقدار تنها یک میلیون و 100هزار هکتار آن به صورت دیم و آبی کشت می شود و دو سوم دیگر دست نخورده است.
آیت الله حیدری با طرح این مطلب که مقام معظم رهبری خواستار احیای دو میلیون هکتار از اراضی خوزستان بوده اند اظهار کرد: طبق گفته مسئولین با احیای طرح 500هزار هکتاری در خوزستان می توان 50 درصد محصولات غذایی مورد نیاز کشور را تامین کرد.

**رفع مشکلات خوزستان در گرو وحدت ملی

امام جمعه موقت اهواز در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به لزوم وحدت دانشگاه و حوزه اظهار کرد: از اول انقلاب اسلامی تاکنون وحدت حوزه و دانشگاه نماد وحدت ملی ایران مطرح شده است. هرچه دستاورد در چهار دهه پس از انقلاب داشتیم نشات گرفته از همین وحدت بوده است.
وی افزود: مشکلاتی که در این چهل سال نیز به وجود آمده به علت عدم وحدت حوزه و دانشگاه در آن مورد بوده است، عامل ایجاد انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی همین وحدت است.
آیت الله حیدری با اشاره به اینکه وحدت نیازمند محور است ادامه داد: قرآن شریف، سنت پیامبر و ولایت ائمه اطهار از محورهای وحدت هستند که مصداق حبل الله هستند.
وی با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه نیز به محور نیاز دارد گفت: مقام ولایت، مقام رهبری، ارزش های الهی مانند استقلال، آزادی، حفظ مصالح، عدالت محوری، ارزش های اخلاقی از جمله این محورها هستند. اگر شعار وحدت دهیم اما این محورها را نقض کنیم وحدت ملی محقق نخواهد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مشکلات محیط زیست خوزستان به واسطه نقض همین محورها و عدم تطابق گفتار و عملکرد برخی مسئولین ایجاد شده است.
بنابراین گزارش، در جلسه شورای اداری هفته گذشته خوزستان که با حضور معاون اول رئیس جمهور، جمعی از وزرا و مسئولین کشوری برگزار شد نمایندگان استان به حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعتراض کرده و خواهان ترک جلسه توسط وی شدند. نمایندگان خوزستان مدعی شدند که کلانتری در نامه ای محرمانه مجوز انتقال آب خوزستان را داده است.
6002 خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.