به گزارش ایرنا پیمان کاظمی نژاد شامگاه چهارشنبه در نشست مصوبات هیات دولت در استان اظهار کرد: تاکنون گام‌های موثری در ارتباط با این مصوبات در سطح استان برداشته شده و در روزهای اخیر نیز در سفر معاون اول رئیس جمهوری مسائل و مشکلات اجرای کامل این مصوبات به وی اعلام شد.
وی افزود: به دلیل انقباض اقتصادی کشور و مشکلات اعتباری دولت، بخشی از اعتبارات سال 96 هنوز تخصیص داده نشده که دلیل آن ، درنظر گرفته شدن این اعتبارات پس از تصویب بودجه 96 بود.
مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی اقتصادی در کشور، تمام تلاش هیات دولت و استاندار و سایر مسئولان بر این بوده که حداکثر اعتبارات را از راه‌های متفاوت و محل های مختلف جذب کنند.
وی بیان کرد: اکنون اعتبارات خوبی در بخش آب به خوزستان اختصاص داده شده که یکی از مهمترین آنها در خصوص اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری است که در حال نهایی شدن است.
کاظمی نژاد گفت: اگرچه در زمینه اجرای فاز دوم این طرح بسیاری از مشکلات برطرف شده اما در برخی از مناطق برق مورد نیاز هنوز تامین نشده و همین روند کار را کند کرده است.
وی همچنین به مصوبات دولت در فروردین ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: این مصوبات نهم فروردین ماه در هیات وزیران مطرح شد و تاریخ ابلاغ قانونی آن نیز 15 فروردین بود که بر اساس آن برای چند بخش از جمله و آب و فاضلاب استان، کانون‌های گرد و غبار، علاج بخشی رودخانه کارون، تکمیل و اتمام طرح احیای اراضی کشاورزی با عنوان طرح 550 هزار هکتاری اعتباراتی در نظر گرفته شد.
همچنین یدالله شمایلی مدیرعامل موسسه جهاد نصر در این نشست گفت: به منظور مقابله با گرد و غبار 44 کیلومتر کانال آبیاری طراحی شده که تاکنون حدود 6 میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری و خاکریزی انجام شده است.
وی افزود: در حال حاضر 98 درصد کار انجام شده و این کانال می تواند20 متر مکعب در ثانیه آب را از خود عبور دهد.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر بیان کرد: این کانال حدود 45 مانع سر راه خود دارد که از موانع اصلی آن می‌توان به راه آهن اهواز- بندر امام، نهر مالح ، 10 خط نفت و گاز فعال و همچنین تعدادی جاده اصلی و روستایی و پل های نفررو و تردد عشایر و دام اشاره کرد.
وی اظهار کرد: در خصوص مقابله با ریزگردها در سال گذشته 165 میلیارد ریال و امسال 520 میلیارد ریال اعتبار به این موسسه اعتبار اختصاص داده شد که از اعتبارات امسال تاکنون 310 میلیارد ریال آن را جذب کردیم و باقی آن نیز به زودی جذب می شود.
وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای ایستگاه پمپاژ و این کانال یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است اما با همین اعتبار اختصاص داده شده کار را پیش می بریم.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: همچنین در خصوص تخصیص آب برای اجرای این طرح، مکاتبات زیادی با تهران داشته‌ایم که هنوز تخصیص کتبی به ما اعلام نشده و این در حالی است که در سال جاری 225 میلیون مترمکعب آب برای مرطوب کردن این اراضی و آبیاری نهال های کاشته شده، نیاز داریم.
وی همچنین در خصوص احیای زمین های کشاورزی در فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری گفت: در این زمینه اقدامات خوبی از سوی سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی صورت گرفته اما به دلایل خاصی تاکنون تخصیص فاز دوم آن که یکی از مصوبات سه سال اخیر است، هنوز اعلام نشده که امید می رود با دستور رییس جمهوری این اقدام به زودی صورت گیرد.
احمد مطیعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز در این خصوص گفت: پس از مصوبه سال 95 مبنی بر جنگلکاری و تثبیت بیولوژیکی در هفت هزار هکتار از اراضی استان، با همکاری سازمان آب و برق امکان انتقال آب از کانال کوت امیر برای این عرصه ها فراهم شد.
وی افزود: در این طرح ظرف مدت 45 روز حدود چهار هزار و 850 هکتار کشت شد و در 250 هکتار نیز پخش آب صورت گرفت که به دنبال آن زادآوری برخی از گیاهان طبیعی مانند شورگز اتفاق افتاده و امیدواریم که با اتمام کانال 44 کیلومتری جهاد نصرباز هم شاهد زادآوری بیشتر گیاهان طبیعی باشیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ادامه داد: 2 هزار و 750 هکتار از این اراضی در شهرستان کارون و باقی آن در کلانشهر اهواز بود که درصد سبزینگی در این مناطق تا شهریور ماه بالای 75 درصد گزارش شد.
وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل گرد و غبارهای اخیرو بارندگی کم درصد افت این سبزینگی بالا رفته و متوسط ما روی 71 درصد باقی مانده است.
مطیعی اظهار کرد: امیدواریم با بارندگی‌هایی که در روزهای آینده پیش بینی شده مشکلات آبیاری ما نیز برطرف شود.
/6002/7152 خبرنگار: محمدرضاخبازان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.