به گزارش ایرنا امید حاجتی روز یکشنبه 12 آذرماه در همایش 'برای توسعه سیاسی اقتصادی خوزستان چه باید کرد؟' اظهار کرد: در خوزستان بخش هایی که دارای مزیت بوده و می توانند یک سرزمین را آباد کنند، یا اداره آنها از مدیریت استان گرفته شده و در زمره مدیریت ملی قرار گرفته اند و یا ماموریت های آنها در جهت تحقق اهداف ملی و نه استانی است.
وی افزود: بخش اصلی دارای مزیت در خوزستان، نفت است ولی هیچ گونه مدیریت استانی در این بخش نداریم و علاوه بر آن در بحث ارزش افزوده، استهلاک زیرساخت ها و عوارض آلایندگی به راحتی نمی توانیم بودجه ای برای استان بگیریم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: علاوه بر بخش نفت، ظرفیت بندری خوزستان، منطقه آزاد اروند و شرکت های پتروشیمی و خصولتی دارای مدیریت ملی هستند و هدف آنها توسعه ملی است.
وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی خوزستان نیز در خدمت اهداف ملی است، گفت: بخش کشاورزی یکی از بخش های مهم استان بوده و می توان با ارایه الگوی کشت مناسب در جهت توسعه خوزستان گام برداشت ولی به دلیل اینکه باید کشاورزی خوزستان سهم خود را از سبد کالاهای استراتژیک کشور ایفا کند، نمی توان از بخش کشاورزی در راستای توسعه استان استفاده کرد.
حاجتی ادامه داد: گردشگری بخش دیگری است که می تواند منشا توسعه خوزستان باشد ولی سال ها است که این صنعت در سایه سنگین نفت مغفول مانده و به آن توجهی نمی شود.
وی یادآور شد: در سال های اخیر تلاش کرده ایم ماموریت های شرکت های استان را از پاسخگوی اهداف ملی بودن به پاسخگوی نیاز منطقه و اهداف ملی تبدیل کنیم و طبق آمار سایت آمار کشور نرخ بیکاری را به 12 درصد کاهش دهیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با بیان اینکه تفکر قومیتی خیانت به کشور است، گفت: سال ها است که اقوام مختلف خوزستان در کنار هم زندگی می کنند اما در برخی موارد دعواهای قومیتی مشاهده شده که این درگیری ها نتیجه ای به غیر از دور شدن از شایسته سالاری و نیز دور شدن از توسعه خوزستان، ندارد.
وی ادامه داد: بیش از 80 درصد طرح 550 هزار هکتاری که بزرگ ترین طرح کشاورزی کشور است در شهرهای جنوبی این استان اجرا شده است.
حاجتی تاکید کرد: این طرح می توانست در شهرهای شمالی خوزستان اجرا شود که از نظر کاهش هزینه احداث کانال ها به صرفه تر بود ولی به این دلیل که مطالعات آنها در شهرهای جنوبی صورت گرفته بود و تفاوتی در جغرافیای اجرای آن وجود نداشت، طرح در این شهرها عملیاتی شد.
وی گفت: نبود شناخت دقیق از هم زیستی مسالمت آمیز اقوام استان، توسعه فرهنگی و سیاسی را مختل می کند
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز شرایط کنونی خوزستان را دلیل افزایش مهاجرت از این استان دانست و اظهار کرد: شرایط کنونی خوزستان به گونه ای است که برای رشد علمی و داشتن امکانات مناسب برای زندگی، به اجبار مهاجرت به دیگر نقاط کشور صورت می گیرد.
عبدالرضا نواح افزود: در سال 85 پروتکلی برای مساله قومیت ها نوشته شد و از آنجا که یکی از موانع اصلی بر سر راه توسعه استان ها به ویژه خوزستان، فرهنگ اجتماعی است، با این وجود تاکنون این پروتکل آماده نشده و سر در گمی درباره مساله قومیت ها وجود دارد.
وی مساله تبدیل مردم اقوام مختلف به شهروند و سپس شکل گیری توسعه بر اساس آن را مهم ترین مساله در بحث توسعه خواند و گفت:در خوزستان نوعی زیست مسالمت آمیز وجود دارد ولی برنامه ای برای آن وجود ندارد و در واقع قومیت های مختلف تحمل می شوند و از ظرفیت آنها در جامعه استفاده نمی شود.
نواح گفت: بافت جمعیتی شهرها در سطح خوزستان در حال تغییر است و اقوام در حاشیه که تاکنون برنامه ای برای آنها تدوین نشده به شهر اهواز مهاجرت کرده و در حاشیه آن اسکان یافته اند و این موضوع هزینه های استان و شهر را می بلعد.
وی ادامه داد: چنین شهری دیگر مفرح، پویا و نو نیست و نمی تواند نیازهای شهری را تامین کند بنابراین کسانی که باید باشند و سطح مطالبات فرهنگی خود را در شهر ارتقا دهند، مهاجرت کرده و همین امر باعث عقب ماندگی فرهنگی و توسعه نیافتن سیاسی و اقتصادی استان می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: خوزستان صنعتی ترین استان کشور است ولی در میان استان های در حال توسعه قرار دارد و این موضوع زیبنده استان ما نیست.

** نگاه مرکز گرای دولت به توسعه، مانع توسعه خوزستان است
استاد دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز نگاه مرکز گرای دولت به توسعه را مانعی بر سر راه توسعه استان خواند و اظهار کرد: تا هنگامی که این نگاه باشد، هر فردی نفوذ بیشتری داشته باشد، در لابی های قدرت سهم استانی بالاتری را نصیب می شود.
منصور زراء نژاد افزود: سهم استان از لابی های قدرت اندک است و اگر چنین لابی هایی وجود داشته باشد، از آنجا که خارج از استان است، منافع نیز در خارج از استان هزینه می شود.
وی با بیان اینکه بر اساس یک روش تحلیل عاملی، شاخص هایی برای توسعه استان ها در نظر گرفته شده، گفت: استان ها بر اساس شاخص برخورداری از این شاخص ها دسته بندی شده اند و استان های بالاتر از این شاخص توسعه یافته و استان های پایین تر از رقم شاخص توسعه نیافته تلقی می شوند.
وی ادامه داد:خوزستان در بیشتر شاخص های در نظر گرفته شده رتبه 10 تا 15 را دارد که با توجه به تنوع این شاخص ها و تعریف دگرگونه آنها و نیز امکان دادن وزن های مختلف به این شاخص ها، این رتبه بندی چندان دقیق و علمی نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اقتصاد را کلید توسعه خوزستان دانست و گفت: باید بتوانیم نسبت به منافع خود، سهم خود را از توسعه بگیریم چرا که همه مدل های علمی در گروه حل اقتصاد هستند و تا وقتی که مشکلات اقتصادی حل نشود، سیاست، اجتماع و فرهنگ بهبود نمی یابد.
وی تاکید کرد: برای توسعه خوزستان نخست باید فهم واحد از توسعه و نظریه های توسعه ایجاد و سپس برنامه های منطقه ای تدوین و اجرا شود تا به این شکل منافع استان به مرکز سر ریز نشود و انتخاب شاغلان و مسئولان جامعه مرکز محور و بر اساس منافع مرکز نباشد.
6037
خبرنگار: سپیده اسکندری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.